اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر

اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر

به هرحال کمیته انتخاب باید این مشاوره را به فیلمساز بدهد و به آن‌ها بگوید که اگر احساس می‌کنند فیلمشان مورد هجمه قرار می‌گیرد و در اکران آسیب می‌بیند به او گوشزد کنند.

کد خبر : ۷۴۶۳۳
بازدید : ۱۹۰۷
معرفی اعضای هیأت انتخاب سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر
ظهر دیروز ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر فهرست اعضای هیأت انتخاب جدید‌ترین دوره جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد؛ جشنواره‌ای که بهمن ماه امسال برگزار می‌شود و این روز‌ها بحث‌هایی در مورد مکان برگزاری آن هم به راه افتاده است. چهره رکورددار حاضر در هیأت انتخاب این دوره حسین کرمی است که چندین دوره عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر بوده است.
غیر از او محمد احسانی که سابقه مدیریت شبکه‌های تماشا، نمایش و نسیم در کارنامه‌اش دیده می‌شود هم از چهره‌هایی است که پیش از این در جشنواره فجر به انتخاب فیلم‌ها پرداخته است. دیگر چهره‌های حاضر در این فهرست همایون اسعدیان (فیلمنامه نویس، تهیه کننده، کارگردان و رئیس هیأت مدیره خانه سینما)، محمود اربابی (فیلمنامه نویس، عضو شورای پروانه ساخت و معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی) و رضا درستکار (منتقد) هستند که آن‌ها هم پیش از این جزو اعضای هیأت انتخاب بوده‌اند.
اما در این بین چهره‌های دیگری هم به چشم می‌خورند که نامشان برای اولین بار در این هیأت دیده می‌شود. از جمله سید محمود رضوی (تهیه‌کننده سینما و عضو شورای صنفی نمایش) و یلدا جبلی (فیلمنامه نویس، تدوینگر و کارگردان سینما). باید دید امسال انتخاب‌ها چه سمت و سویی پیدا می‌کند و چه فیلم‌هایی می‌توانند به گردونه رقابت جشنواره فجر وارد شوند و چه فیلم‌هایی از حضور در آن بازمی‌مانند.

یک رویداد سرنوشت‌ساز
سید غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما که در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر عضو هیأت انتخاب بوده است درباره تجربه‌اش از انتخاب فیلم‌ها می‌گوید: «جشنواره ملی فیلم فجر بزرگ‌ترین جشنواره‌ای است که در کشور برگزار می‌شود.
جشنواره‌ای که تقریباً همه مردم نسبت به آن آشنایی دارند و جزو معدود جشنواره‌هایی است که تمام کسانی که اهل سینما هستند به آن توجه می‌کنند. همچنین جزو معدود جشنواره‌هایی است که فیلم‌هایی که در آن نمایش داده می‌شود به اندازه ۱۰ جشنواره خارجی به تماشا گذاشته می‌شود.
در جشنواره‌های خارجی حداکثر ۳ یا ۴ نمایش عمومی داریم، اما در جشنواره فجر با اینکه تهیه‌کنندگان خیلی هم علاقه‌مند نیستند، اما گاهی از ۱۴ تا ۲۰ نمایش مختلف برای هر فیلم اتفاق می‌افتد.» موسوی اضافه می‌کند: «یکی از ویژگی‌های جشنواره فجر این است که می‌تواند بر سرنوشت هنرمندان و کسانی که در آن شرکت می‌کنند و فیلم‌هایشان تأثیر بگذارد.
این جشنواره می‌تواند اثر منفی هم روی فیلم‌ها بگذارد. اثر مثبتش برمی‌گردد به بخش جذابیت و شهرتی که برای فیلم‌ها به ارمغان می‌آورد. بخش منفی آن هم برمی‌گردد به دسته بندی‌ها و گروه بندی‌هایی که معمولاً در سیستم سیاسی وجود دارد که ممکن است باعث قربانی کردن فیلم‌ها بشود؛ بنابراین جشنواره فیلم فجر موقعیت ویژه‌ای دارد. هم به لحاظ ارزش‌هایی که دارد و هم به لحاظ معایبش.
علاوه بر این چند سالی است که فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در استان‌ها برای مردم هم نمایش داده می‌شود. یعنی فیلم‌های منتخب بخش مسابقه جشنواره در مراکز ۳۰ استان و هر استان حداقل ۳ نمایش دارد. کمتر جشنواره‌ای در دنیا این ویژگی را دارد. مجموعه این اتفاقات باعث می‌شود که این جشنواره بسیار مهم و مورد توجه باشد.»

یک رقابت پر افت و خیز
غلامرضا موسوی در ادامه گفت‌وگویش تأکید می‌کند: «طبیعتاً در مقابل فیلمسازانی که بسیار رغبت دارند در این جشنواره شرکت کنند، برخی نیز به دلایل کاملاً قابل فهم و از جمله برخورد‌های غیرموجه ترجیح می‌دهند درجشنواره شرکت نکنند.
به همین دلیل کمیته انتخاب طبیعتاً وظیفه سنگینی دارد. چون انتخاب‌هایشان می‌تواند بر سرنوشت فیلمساز‌ها تأثیر بگذارد. گاهی انتخاب نکردن فیلم می‌تواند به فیلمساز کمک کند. البته این اتفاق باید با مشورت خود فیلمساز صورت بگیرد. برخی فیلم‌ها اگر در جشنواره فجر انتخاب نمی‌شدند می‌توانستند براحتی اکران عمومی شوند.
اما نمایش فیلم‌ها در جشنواره باعث می‌شود جماعتی به دلایلی بیشتر سیاسی به فیلم و فیلمساز حمله کنند و تعابیری بسازند که اغلب منطقی نیستند.

به هرحال کمیته انتخاب باید این مشاوره را به فیلمساز بدهد و به آن‌ها بگوید که اگر احساس می‌کنند فیلمشان مورد هجمه قرار می‌گیرد و در اکران آسیب می‌بیند به او گوشزد کنند. کمیته انتخاب معمولاً نگاه‌های متفاوتی دارند و هنگام داوری متفاوت‌تر هم می‌شود. معمولاً چند فیلم اول و اصلی خیلی ساده انتخاب می‌شوند. بعد از ۱۰ تا ۱۲ فیلم، انتخاب فیلم‌های بعدی نسبی می‌شود و بعضی مواقع فیلم‌هایی باید انتخاب شود که نمی‌شود».

موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: «دبیر جشنواره باید لباس آهنی بپوشد تا در مقابل تیر‌هایی که دشمنان سینمای ایران روانه فیلمساز می‌کنند بایستد و به نحوی با این سیستم مقابله کند. در سال‌های گذشته متأسفانه این اتفاق نیفتاده است؛ اتفاقی که می‌تواند کیفیت این جشنواره را افزایش بدهد.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید