از ۲۵ سالگی به فکر کلسترول خود باشید

از ۲۵ سالگی به فکر کلسترول خود باشید

کلسترول نوعی چربی است که در بعضی غذا‌ها یافت می‌شود و در عین حال در کبد نیز ساخته می‌شود. ما برای ساخت هورمن‌هایی، چون تستوسترون و استروژن، و ویتامین دی و ترکیبات دیگر به این ماده نیاز داریم.

کد خبر : ۷۴۶۷۴
بازدید : ۱۱۴۳۳
از ۲۵ سالگی به فکر کلسترول خود باشید
پژوهشگران می‌گویند که مردم باید از بیست و چند سالگی سطح کلسترول خود را تحت نظر داشته باشند.

پژوهشی که در هفته‌نامه لنست منتشر شده است، یکی از جامع‌ترین گزارش‌هایی است که تا به امروز درباره تاثیرات چند دهه زندگی با مقادیر بیش از حدی از کلسترول "بد" انجام گرفته است.

پژوهشگران می‌گویند بهتر است مردم هر چه سریعتر کلسترول خود را با دارو یا رژیم غذایی کاهش دهند.

کلسترول چیست؟
کلسترول نوعی چربی است که در بعضی غذا‌ها یافت می‌شود و در عین حال در کبد نیز ساخته می‌شود. ما برای ساخت هورمن‌هایی، چون تستوسترون و استروژن، و ویتامین دی و ترکیبات دیگر به این ماده نیاز داریم.

دو نوع کلسترول وجود دارد:

کلسترول اچ‌دی‌ال نوع "خوب" است که در سلامت بدن نقش بازی می‌کند.
کلسترول ال‌دی‌ال می‌تواند باعث انسداد رگ‌ها شود و به همین خاطر نوع "بد" محسوب می‌شود.

یافته‌های این پژوهش چه بود؟
در این پژوهش داده‌های بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ۱۹ کشور مختلف بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان داد که در سال‌های اولیه بزرگسالی و ۴۰ سال بعد از آن رابطه‌ای قوی بین میزان کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی وجود دارد.

پژوهشگران توانستند احتمال حمله قلبی یا سکته در بین افراد بالای ۳۵ سال را با در نظر گرفتن جنسیت، میزان کلسترول بد، سن و عوامل خطرناکی، چون سیگار، دیابت، قد و وزن، و فشار خون تخمین بزنند.

پروفسور استفان بلنکنبرگ، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه مرکز قلب هامبورگ، می‌گوید: "معیاری که امروزه در پزشکی برای تشخیص نیاز به تجویز دارو‌های کاهنده کلسترول استفاده می‌شود تنها خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را در یک دوره ده مد نظر قرار می‌دهد و در نتیجه احتمال بروز چنین بیماری‌هایی در کل زندگی را دست‌کم می‌گیرد، مخصوصا در میان جوان‌ها. "

در بریتانیا حدود ۸ میلیون نفر برای کاهش میزان کلسترول بد از دارو‌های استاتین استفاده می‌کنند. تخمین زده می‌شود که ۲ درصد کسانی که به مدت ۵ سال از این دارو‌ها مصرف می‌کنند دچار حمله قلبی یا سکته نمی‌شوند.

رژیم غذایی سالم و تحرک در زندگی هم می‌تواند کلسترول را کاهش دهد.

آیا سی و چند ساله‌ها باید استاتین مصرف کنند؟
لزوما نه. پژوهشگران به افرادی که کلسترول بالا دارند مصرف دارو را توصیه نمی‌کنند. پروفسور بلنکنبرگ گفت: "من قویا به جوان‌ها توصیه می‌کنم که از میزان کلسترول در خون خود آگاه باشند و بر اساس نتایج تصمیم بگیرند - مصرف استاتین می‌تواند یکی از این تصمیم‌ها باشد. ".

اما او در ادامه هشدار می‌دهد که نباید این دارو‌ها را جایگزین سبک زندگی سالم کرد و با این‌که این دارو به خوبی با بدن انسان سازگاری دارد، هیچ پژوهشی وجود ندارد که تاثیرات استفاده از این دارو به مدت چند دهه را بررسی کرده باشد.

پروفسور نیلش سامانی، ریاست پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، می‌گوید: "این پژوهش بار دیگر بر اهمیت کلسترول به عنوان یکی از عوامل خطرناک در حمله قلبی و سکته صحه گذاشته است. در عین حال نشان می‌دهد که اتخاذ راهکاری برای کاهش میزان کلسترول در سنین پایینتر، مثل مصرف استاتین، می‌تواند فواید زیادی برای بعضی‌ها داشته باشد و خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را در این افراد کاهش دهد. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید