بحران در روابط ریاض و واشنگتن

واضح است که دولت عربستان باید برای جبران خسارات به قربانیان این تیراندازی اقدام کند. آن‌ها به این افراد بدهکارند چرا که مهاجم یکی از افسران عربستان بوده است.

کد خبر : ۷۴۷۱۱
بازدید : ۶۷۷۱
محمد سعید الشمرانی، دانشجوی هوانوردی عربستانی که در آمریکا و در پایگاه نظامی پنساکولا مشغول به تحصیل بود با شلیک به سوی سربازان و کارمندان این پایگاه سه نفر را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد و سپس با شلیک مستقیم کشته شد.
این دومین تیراندازی مرگبار در پایگاه‌های نظامی آمریکا طی یک هفته گذشته است. به گفته مقامات ناحیه پنساکولا، نیرو‌های پلیس صبح روز جمعه ۱۵ آذر با «یک مهاجم مسلح» مقابله کردند که این امر به کشته شدن فرد مهاجم انجامید. کلانتر منطقه اعلام کرد علاوه بر چهار کشته این تیراندازی، هشت نفر دیگر از جمله دو افسر پلیس در جریان این واقعه مجروح شدند.
روز چهارشنبه هم در پایگاه معروف پل هاربر هاوایی یک سرباز نیروی دریایی دو کارگر در این پایگاه نظامی را کشت. تیراندازی روز جمعه، حدود ساعت ۷ صبح به وقت فلوریدا در جنوب شرق آمریکا روی داد.

کلانتر دیوید مورگان گفته: «وقتی به محل تیراندازی رسیدم صحنه مانند یک فیلم سینمایی بود». دو افسری که در جریان این تیراندازی مجروح شدند از ناحیه دست و پا زخمی شدند و انتظار می‌رود با مشکل جدی روبه‌رو نشوند.
این پایگاه نظامی حدود ۱۶ هزار نظامی و ۷۴۰۰ کارمند غیرنظامی دارد و روز جمعه برای ساعاتی قرنطینه شده بود. پایگاه پنساکولا که در ایالت فلوریدا و نزدیکی مرز با ایالت آلاباما قرار دارد یکی از مراکز مهم آموزشی نیروی دریایی آمریکا و پایگاه هواپیما‌های تیم آکروبات این نیرو موسوم به «فرشتگان آبی» است.

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا گفت: «طبیعی است این واقعیت که مهاجم یک خارجی بوده و یک نظامی ارتش عربستان محسوب می‌شود، سوالات بسیاری را به وجود خواهد آورد». او افزود: «واضح است که دولت عربستان باید برای جبران خسارات به قربانیان این تیراندازی اقدام کند. آن‌ها به این افراد بدهکارند چرا که مهاجم یکی از افسران عربستان بوده است».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ملک سلمان، پادشاه عربستان به کاخ‌سفید تلفن کرده و در گفتگو با وی مراتب تسلیت خود به خانواده‌های قربانیان را اعلام کرده است. ترامپ گفت: پادشاه عربستان در این تماس تلفنی تاکید کرد که: «این فرد (مهاجم) به هیچ وجه نماینده احساسات مردم عربستان نیست که عاشق مردم آمریکا هستند».

تیموتی کینسلا، از فرماندهان این پایگاه نظامی گفت: از نحوه مواجهه سریع با این واقعه «شگفت‌زده و عمیقا تحت تاثیر» قرار گرفته است. نیویورک تایمز نیز از بازداشت شش سعودی در نزدیکی محل تیراندازی در ایالت فلوریدا خبر داد. این روزنامه به نقل از یک مسوول آگاه نوشت: «سه تن از بازداشت‌شدگان درحال عکس‌برداری بودند».
این روزنامه نوشت معلوم نیست که عکس‌برداری با حمله مرتبط است یا خیر. نیویورک تایمز نوشت: الشمرانی قبل از انجام این حمله در توییتر آمریکا را «کشور شر و بدی» توصیف کرده بود. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: «الشمرانی در این پایگاه به مدت دو سال آموزش می‌دید».
به گفته این سخنگو، الشمرانی آموزش نظامی را از اوت ۲۰۱۷ شروع کرد و قرار بود دوره آموزش خود را در اوت سال آینده میلادی پایان برساند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید