حسن روحانی در مراسم روز دانشجو چه گفت؟

حسن روحانی در مراسم روز دانشجو چه گفت؟

از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزء افتخارات انقلاب اسلامی است.

کد خبر : ۷۴۷۹۳
بازدید : ۵۸۲۳
برجام نه مقدس است و نه لعنتی
رئیس‌جمهوری دو روز بعد از روز دانشجو به دانشگاه فرهنگیان رفت تا در جمع دانشجویان سخن بگوید؛ مراسمی که در آن نمایندگان هفت تشکل دانشجویی «انجمن‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی»، «شورا‌های صنفی»، «انجمن‌های اسلامی»، «کانون‌های فرهنگی دانشجویی»، «بسیج دانشجویی»، «نشریات دانشجویی» و «جامعه اسلامی دانشجویان» دیدگاه‌ها، نظرات و نقد‌های خود را خطاب به حسن روحانی بیان کردند.

به گزارش ایسنا، نماینده انجمن‌های اسلامی در سخنانی با تأکید بر اینکه پشیمان نیستیم که به شما رأی دادیم، گفت: «آقای رئیس‌جمهور انتظار داریم به وعده‌های خود عمل کنید؛ از وضع موجود ناراحت هستیم، اما ناامید نیستیم». نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز با بیان اینکه ما مخالف شما نیستیم، اما منتقدیم، انتقاد‌های خود را به رئیس‌جمهور مطرح کرد.

همچنین به گزارش فارس، حمیدرضا قائم‌پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در این مراسم گفت: «شش سال از عمر دولتی گذشت که قرار بود صد‌روزه مشکلات کشور را حل کند. آقای روحانی تقویم دستتان هست؟
بیش از دوهزارو ۲۰۰ روز گذشت و هنوز ملت ما منتظر حل مشکلات ابتدایی‌شان هستند. باور کنید می‌توانیم؛ مشکلاتی که پیش‌روی ماست، قابل حل است، این مشکلات چیزی نیست در برابر اراده پولادین ملت باشرف ایران، اما چه کنیم از کلید شما؟ که یا ظاهرا شکسته است یا اینکه آن را برعکس چرخانده‌اید؟».
او افزود: «آقای روحانی، ظاهرا جو امنیتی دیگر دانشگاه‌ها، شما را مفتخر به حضور در دانشگاه فرهنگیان کرد؛ دانشگاهی که شش سال است به عنوان رئیس هیئت امنایش، نه حاضر بودید در جلسات آن حاضر شوید و نه اسم آن را به زبان بیاورید. حضورتان را به‌عنوان ریاست هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان گرامی می‌داریم، ولی اگر خدای‌ناکرده خواسته‌اید از فضای نجیبانه و متانت دانشجومعلمان برای خود ایمنی در برابر مطالبات دانشجویی ایجاد کنید، اشتباه کردید».
در این مراسم نماینده نشریات دانشجویی نیز خطاب به روحانی گفت: «آیا از این موضوع که شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت علوم در بخش‌های مختلف شکاف‌های بسیاری داشته و دانشگاه‌های ستادی به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان در آن دیده نشده است، مطلع هستید؟ وزارت علوم به‌ویژه معاونت فرهنگی، با انفعال یا عدم انفعال خود، بخش‌های مهم فعالیت‌های دانشجویی را تحت تأثیر قرار می‌دهد».
فائزه فداکار افزود: «آقای رئیس‌جمهور، مطالبه دیگر ما حضور بیش از پیش شما در جمع اصحاب رسانه و ارائه توضیحات درباره برنامه‌های دولت تدبیر و امید در مدت باقی‌مانده است».

دانشجو اظهارنظر کند، نظام هم به دانشجو اعتماد کند
رئیس‌جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در هفت سال گذشته موفق بودم در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشور سخنان دانشجویان را بشنوم، گفت: «از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزء افتخارات انقلاب اسلامی است».

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، او با تأکید بر اینکه دانشجو باید نقد کند و دانشجویی مانند حزب نیست، ادامه داد: «حزب تشکلی است که برای مدتی معلوم عضو آن می‌شوید، اما دوران دانشجویی سیال است و در این دوران، طبقه خاصی به نام ثروتمند و فقیر وجود ندارد و اقوام مختلف در دانشگاه‌ها در کنار یکدیگر هستند.
یکی از خیرات دانشگاه‌ها این است که اقوام مختلف و دختران و پسران ما می‌توانند باهم گفتگو کنند و زبان‌ها و گویش‌های گوناگون وجود دارد».

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه و دانشجو حتما باید اظهارنظر کند و حتما نظام به دانشجو اعتماد می‌کند و احترام می‌گذارد، عنوان کرد: «همه دانشجویان باید با یک بیان صریح، خوب، روشن و شجاعانه مطالب خود را بیان کنند».
او در ادامه تصریح کرد: «ما به‌دنبال چنین دانشجویی هستیم که باصراحت در برابر کسانی که مسئولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کنند که البته این دوران و مسئولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفتگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است».

‌سخنان رئیس‌جمهور را تحریف نکنید
او با اشاره به اینکه اگر بگوییم فلان فرد مخالفان را بی‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستی است، افزود: «در یک مراسم سخنرانی، فردی سخنی بر زبان آورد که مردم و ملت این‌چنین می‌گویند و من گفتم از طرف مردم نگویید، بلکه بگویید نظر حزب من این است و منظور من از شناسنامه این بود و اینکه نه به‌عنوان کل ملت ایران سخن بگویید».
روحانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند رئیس‌جمهور است، ادامه داد: «این‌گونه سخنان را تحریف نکنیم که به نفع کشور نبوده و نباید این‌گونه عمل کنیم و باید واقعیت‌ها را درک کنیم و همه زوایا را برای منفعت کشور در نظر بگیریم».
رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تأکید کرد: «دولت هم حتما اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی‌تردید در دولت مشورت می‌کنم یا در شورای اقتصاد و شورا‌های عالی کشور به بحث و رأی‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم».

او با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که در این شرایط ضمن بیان نقد یکدیگر را یاری کنیم، افزود: «اگر راه‌حل بهتری پیشنهاد داریم، بیان شود و مورد استفاده همه مسئولان قرار گیرد».

‌۱۶ آذر در این دولت اوج گرفت
روحانی همچنین با اشاره به نظرات مطرح‌شده از سوی یکی از دانشجویان درباره وعده‌های دولت گفت: «اینکه دولت چقدر خدمت کرده و چقدر به وعده‌هایش عمل کرده است، انتظار این است که در محیط‌های دانشجویی و دانشگاهی به صورت روشن به موارد اشاره شود».

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمار و ارقام می‌گوید که اقدامات خوب و اثرگذاری در دولت انجام شده است، افزود: «به‌عنوان‌نمونه حقوق معلمان در این دولت حدود ۳.۵ برابر افزایش یافته است، به‌طوری‌که متوسط حقوق یک معلم در ابتدای دولت ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، اما امروز این رقم به چهار میلیون و صد هزار تومان افزایش یافته است.
حال شما شش سال قبل را مقایسه و بررسی کنید، اگر این دولت در مورد معلمان نسبت به دولت قبل کم کار کرده باشد، حق با شماست. اما اگر بررسی کردید و دیدید دولت ما نسبت به دولت قبل خدمات بیشتری ارائه کرده است، باید بگوییم». روحانی ادامه داد: «نسبت به فعالیت‌های دانشجویی و آزادی دانشجویان و همین مراسم ۱۶ آذر نیز در این دولت اوج گرفت و پررنگ شد.
شما ۱۶ آذر‌های قبل از این دولت را ببینید، آیا به این گرمی و پرشوری بود؟ دانشجوی ستاره‌دار یکی از معضلات بود و در آغاز دولت ما همه اعتراض می‌کردند که چرا این معضل حل نمی‌شود. امروز وزیر علوم اعلام می‌کند که ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم و این یک اقدام مهم و بزرگ است».
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اخیرا در چند موضوع مهم و ملی از دانشگاه کمک گرفته‌ام و در دو گزارش ملی این اتفاق افتاده است، گفت: «ما به دانشگاه و دانشجو اعتماد داریم و از نظرات استادان دانشگاه در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کنیم و حضور در دانشگاه و در جمع دانشجویان و شنیدن نظرات و انتقادات آن‌ها بسیار برای ما مؤثر و مفید است».

‌شرایط سخت است، اما مقصر ما نیستیم
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: «در شرایط آسانی قرار نداریم و شرایط سخت است، اما مقصر ما نیستیم. ما توافق را به‌هم نزدیم و تقریبا همه کشور‌های دنیا به‌جز چند کشور، آمریکا را مقصر می‌دانند و اجماع بین‌المللی وجود دارد که آمریکا این شرایط را برای توافق برجام ایجاد کرده است».
روحانی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص اعتماد دولت به آمریکا، عنوان کرد: «ما به آمریکا اعتماد نکردیم، به همین خاطر گفتیم که توافق را بعد از تصویب در سازمان ملل می‌پذیریم و امضا می‌کنیم، ما کار خود را درست انجام دادیم.
ببینید امروز آمریکا چقدر از برجام عصبانی است. معاون وزیر خارجه این کشور اخیرا گفته است که برجام را باید از بین ببریم، زیرا با وجود برجام، چند ماه بعد خریدوفروش تسلیحات برای ایران آزاد می‌شود و این کشور می‌تواند از چین، روسیه و اروپا سلاح بخرد و به همه کشور‌ها سلاح بفروشد».

او ادامه داد: «وزیر خارجه آمریکا عصبانی است و می‌گوید چرا اروپایی‌ها در مقابل ایران که به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اقدامی نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که برجام به نفع ما بوده است و ما کار خود را درست انجام داده‌ایم». رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه برجام نه مقدس است و نه لعنتی، گفت: «برجام یک قرارداد بین‌المللی است که باید تلاش کنیم از مزایای آن استفاده کنیم.
پیامبر (ص) هم با یهودیان بنی‌قریظه قرارداد بست، آن‌ها خیانت کردند و پیامبر روبه‌رویشان ایستاد، پیامبر با کفار پیمان بست و آن‌ها پیمان شکستند. ما باید در هر شرایطی منافع خود را در نظر بگیریم». روحانی با بیان اینکه بودجه سال آینده در هیچ‌کجا متکی بر مذاکره نیست و مبنای بودجه تداوم تحریم است، افزود: «وظیفه قانونی و انقلابی ماست که از هر راهی که برای رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنیم.
دشمن به دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند، اما معنایش این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است».

‌همه در انتخابات فعال شویم
او با بیان اینکه همه باید با هم باشیم، گفت: «انتخابات پیش‌روی ماست، فضا را آرام کنیم و همه در انتخابات فعال شویم، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه مهمی برعهده دارند».

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آن‌ها که می‌گویند انتخابات فایده و خاصیت ندارد، دلسوز مردم نیستند، عنوان کرد: «همه باید تلاش کنیم با حضور در انتخابات و پای صندوق‌های رأی، افراد لایق‌تر و بهتر را انتخاب کنیم و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم».

‌به دنبال کنترل مصرف بنزین بودیم
روحانی همچنین به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره کرد و با تأکید بر اینکه قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، گفت: «همیشه این بحث وجود داشته که افزایش قیمت بنزین به یکباره انجام شود یا به صورت سال‌به‌سال و کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند».

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه اساس تصمیم به سهمیه‌ای‌کردن و افزایش قیمت بنزین این بوده است که نیازمند به واردات بنزین نشویم، عنوان کرد: «قبل از این دولت، بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و حتی در فصل زمستان گاز را هم وارد می‌کردیم، به‌طوری‌که یکی از کشور‌های همسایه شمالی وقتی در یک زمستان سخت متوجه نیاز ما به گاز شد، قیمت را ۹ برابر کرد و دولت قبل ناچار به پرداخت آن شد. خوشبختانه امروز نیازی به واردات گاز نداریم و حتی به کشور‌های عراق و ترکیه، گاز صادر می‌کنیم.
در گازوئیل هم امروز صادرکننده هستیم و در بنزین خودکفا شده‌ایم، درحالی‌که در مقطعی مجبور بودیم برای تأمین بنزین از پتروشیمی‌ها استفاده کنیم که برای محیط زیست مشکل‌ساز بود».

او افزود: «با این تصمیم برای بنزین به دنبال کنترل مصرف بودیم. مصرف بنزین در کشور در سال ۹۷، ۱۱ درصد افزایش یافته بود و پیش‌بینی این بود که امسال نیز ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته باشیم که اگر با همین روند ادامه می‌یافت، در سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم.
در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز با وجود نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هرچند که طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم».

روحانی عنوان کرد: «در این دولت تولید بنزین در کشور دوبرابر شده است و ما از تولید روزانه ۵۲ میلیون لیتر در کشور به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیدیم که تا آخر سال این رقم به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید».
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید