ترامپ به استیضاح نزدیک‌تر شد

ترامپ به استیضاح نزدیک‌تر شد

در تاریخ ایالات متحده، تا به حال استیضاحی رخ نداده که مستقیما منجر به عزل رئیس جمهوری شود. نزدیک‌ترین نمونه مربوط بود به ریچارد نیکسون، که پیش از اینکه از سوی سنا به دلیل رسوایی «واترگیت» عزل شود، از سمتش استعفا داد.

کد خبر : ۷۴۸۳۸
بازدید : ۵۳۵۰
ترامپ یک گام دیگر به استیضاح نزدیک شد
پیش بینی می‌شود که دموکرات‌ها قصد دارند دو ماده استیضاح جداگانه علیه دونالد ترامپ تهیه کنند؛ اقدامی‌که می‌تواند ترامپ را به ایفای نقشش در نمایش تاریخی رای عدم اعتماد از سوی کنگره نزدیک‌تر کرده و موقعیت او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا را در معرض خطر قرار دهد.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، پس از یک دوره طولانی از دادرسی‌های عمومی و خصوصی درباره ارتباط ترامپ با اوکراین، انتظار می‌رود این مواد استیضاح، مربوط به ادعا‌های مطرح شده مبنی بر سوءاستفاده‌های ترامپ از قدرت و سنگ اندازی در سر راه کنگره باشند.

این خبر پس از جلسه‌ای عنوان شد که در آن نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی، به همراه دیگر دموکرات‌های ارشد، برای تصمیم گیری درباره چگونگی پیشبرد استیضاح ترامپ به مشورت پرداختند.

پلوسی اندکی پس از این جلسه در عصر روز دوشنبه، در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» حاضر نشد درباره جزئیات اتهامات مطرح شده علیه ترامپ اطلاعاتی ارائه دهد؛ اما با این حال گفت: «در مرحله‌ای هستیم که اعضای ما و رهبری کمیته‌های قضایی ما در جریان آخرین نتایج بحث‌ها قرار گرفته‌اند. آن‌ها تصمیم خواهند گرفت؛ یعنی توصیه‌ای در مورد چگونگی پیشبرد کار‌ها و مفاد ماده‌های استیضاح ارائه خواهند داد.»

با این حال صحبت‌ها در جریان دادرسی‌ها به طور فزاینده‌ای معطوف به دلیل اصلی استیضاح بود، که در آن ترامپ متهم است رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، را برای تحقیق از رقیب سیاسی خود، «جو بایدن» تحت فشار قرار گذاشته و همچنین تلاش کرده این اقدام را از دید کنگره پنهان نگه‌دارد.

نادلر در جلسه رسیدگی به این اتهامات گفت: «شاهدان بسیاری از جمله دیپلمات‌های محترم، متخصصان امنیت ملی و جنگ آزمودگان دارای نشان لیاقت، همگی به یک واقعیت اساسی شهادت دادند: رئیس جمهوری ترامپ از کمک (نظامی به اوکراین) و دیدار (با رئیس جمهوری این کشور) سر باز زده تا به یک دولت خارجی برای انجام آنچه مورد نظر خودش بوده، فشار وارد کند.»

شواهد جدید ترامپ را یک گام به استیضاح نزدیک‌تر کرد
او افزود: «رئیس جمهوری ترامپ منافع شخصی‌اش را به منافع کشورش ترجیح داد و هنگامی‌هم که گرفتار شد - یعنی زمانی که کنگره متوجه شد این کمک به اوکراین ارائه نشده- به اقدامات غیرعادی و بی‌سابقه‌ای دست زد تا شواهد را از دید کنگره و مردم آمریکا پنهان نگه دارد.»

همچنین وکیل کمیته تجسس، دانیل اس گلدنمن، در سخنان خود در جریان رسیدگی به اتهامات گفت: «تلاش مصرانه و مداوم رئیس جمهوری، برای وادار کردن یک کشور خارجی برای کمک به او در تقلب انتخاباتی، خطری آشکار علیه انتخابات آزاد و منصفانه در کشور و همچنین امنیت ملی ماست.»

مواد استیضاح، ترامپ را برای تبدیل شدن به سومین رئیس جمهوری استیضاح شده در تاریخ ۲۴۳ ساله این کشور یک گام نزدیک‌تر می‌کند. همچنین انتظار می‌رود این مواد در روز پنجشنبه موضوع رأی‌گیری کمیته دادگستری مجلس نمایندگان قرار گرفته و در هفته آتی به کل مجلس نمایندگان ارائه شود.

از آنجایی که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دست بالا را دارند، انتظار می‌رود هر دو ماده رأی لازم را - که کمی بیش از ۵۰ درصد نمایندگان است، بیاورد. هرچند این رسماً بدان معناست که ترامپ استیضاح خواهد شد، اما بعید به نظر می‌رسد که سنا این دادخواست را دنبال کرده و از محکومیتی حمایت کند که منجر به کنار رفتن ترامپ از سمتش خواهد شد.

هر رأی گیری که رئیس جمهوری را به طور رسمی‌از قدرت کنار بزند، به حمایت اکثریت بالایی از سناتورها- ۶۷ رای از ۱۰۰ رأی مجلس سنا- نیاز دارد. جمهوری‌خواهان در حال حاضر با اکثریت ۵۳-۴۷ سنا را کنترل می‌کنند. این بدان معناست که دست‌کم ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه باید به حزب خود پشت کرده و به برکناری ترامپ رأی بدهد. تاکنون هیچ سناتور جمهوری‌خواهی حاضر به حمایت از این استیضاح نشده.

در تاریخ ایالات متحده، تا به حال استیضاحی رخ نداده که مستقیما منجر به عزل رئیس جمهوری شود. نزدیک‌ترین نمونه مربوط بود به ریچارد نیکسون، که پیش از اینکه از سوی سنا به دلیل رسوایی «واترگیت» عزل شود، از سمتش استعفا داد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید