عقب‌نشینی ارز و سکه

عقب‌نشینی ارز و سکه

نرخ دلار از ابتدای آذر بر مدار صعودی قرار داشت؛ با وجود این، در دو روز اخیر افت چشمگیری را تجربه کرد که می‌تواند بر تصمیم بورس‌بازان اثر بگذارد.

کد خبر : ۷۴۸۸۹
بازدید : ۵۹۳۳
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
عقب‌نشینی ارز و سکه

بازار سهام
توقف ۱۷ روز صعودی بورس
روز گذشته شاخص کل بورس تهران در ابتدای معاملات بیش از دو کانال سقوط کرد؛ اما رفته رفته از فشار فروش‌ها کاسته شد و نماگر اصلی بازار سهام بر مدار صعودی بازگشت. در نهایت شاخص کل تنها ۴۸ واحد پایین‌تر از ارتفاع سه‌شنبه خود ایستاد. روز گذشته معامله‌گران در ۵۴ نماد در صف خرید به ارزش ۱۰۲ میلیارد تومان قرار گرفتند.
همچنین نقدینگی به ارزش ۴۷ میلیارد تومان در ۷ نماد بورسی فرصت خروج نیافت و در صف فروش قرار گرفت. ارزش معاملات خرد نیز دیروز ۲۳ درصد کاهش یافت. پیش‌تر کارشناسان اثر صعود نرخ ارز را بر انتظارات تورمی معامله‌گران و متعاقبا رشد بورس مطرح می‌کردند.
نرخ دلار از ابتدای آذر بر مدار صعودی قرار داشت؛ با وجود این، در دو روز اخیر افت چشمگیری را تجربه کرد که می‌تواند بر تصمیم بورس‌بازان اثر بگذارد.
عقب‌نشینی ارز و سکه

بازار ارز
جدی‌ترین افت دلار در ۵ ماه
د لار در بازار تهران تا ساعت ۱۶ روز گذشته با افت ۵/ ۳ درصدی به نرخ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب شاخص ارزی کشور بیشترین افت روزانه در ۵ ماه اخیر را تجربه کرد. یکی از عواملی که در دو روز اخیر موجب افت نرخ دلار شد، کاهش نرخ حواله درهم بود.
برخی تحلیلگران هم افزایش عرضه ارز توسط بازارساز را عامل اصلی در اصلاح نرخ دلار دانستند. رئیس کل بانک مرکزی در طول هفته‌های اخیر همواره به مردم درخصوص ورود به بازار ارز هشدار داده بود. از سوی دیگر کارشناسان اصلاح نرخ ارز را پس از صعود‌های پرقدرت آن در چند روز اخیر طبیعی می‌دانند.
سه‌شنبه نرخ ارز پس از ۵ روز استقرار در کانال ۱۳ هزار برای ساعاتی در ارتفاع ۱۴ هزار تومان قرار گرفت؛ اما این صعود پایدار نبود و دلار با اصلاح شدید نرخ همراه شد.
عقب‌نشینی ارز و سکه
بازار سکه
تداوم اصلاح در بازار سکه
سکه طرح جدید ساعت ۱۶ چهارشنبه با کاهش ۷/ ۲ درصدی قیمت همراه شد و به نرخ ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان معامله شد. این میزان کاهش قیمت سکه در ۱۹ هفته اخیر بی‌سابقه بوده است. نرخ دلار در بازار تهران دیروز با کاهش ۵/ ۳ درصدی مواجه شد و سکه را نیز با خود همراه کرد. برخی حضور بازارساز در بازار ارز را عامل اصلی افت دلار می‌دانند.
گروهی هم قانون جدید بانک مرکزی درخصوص محدودیت تراکنش‌های بانکی را در این خصوص موثر می‌دانند. با وجود این، افت قیمت سکه نسبت به دلار همچون هفته‌های اخیر محدودتر رقم خورده است. می‌توان بخشی از این مساله را ناشی از رشد اندک قیمت طلای جهانی دانست. دیروز بازار طلا در انتظار دستاورد‌های نشست فدرال رزرو آمریکا و از سوی دیگر مذاکرات تجاری چین و آمریکا کم‌نوسان بود.
عقب‌نشینی ارز و سکه
بازار طلای جهانی
طلا در فاز انتظار
بازار طلای جهانی دیروز در انتظار نشست فدرال رزرو و از سوی دیگر اخبار مذاکرات تجاری چین و آمریکا کم‌نوسان بود و طلا ساعت ۱۶ به قیمت ۱۴۶۶ دلار به ازای هر اونس معامله شد. هر دوی این رویداد‌ها می‌توانند مسیر فلز زرد را در هفته پیش‌رو تعیین کنند.
اگرچه کارشناسان کاهش نرخ بهره آمریکا برای چهارمین بار متوالی را پیش‌بینی نمی‌کنند، در صورت تحکیم سیاست پولی فدرال رزرو قیمت طلای جهانی با افت روبه‌رو خواهد شد.
پیش‌تر بانک مرکزی آمریکا در پی نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی سه بار نرخ بهره خود را کاهش داد. از سوی دیگر نزدیک شدن به موعد اعمال تعرفه‌های تجاری آمریکا بر ۴/ ۲ میلیارد دلار کالای چینی، ابهام در روند مذاکرات تجاری را تشدید کرده است. آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا نیز زیر ذره‌بین فعالان بازار جهانی قرار دارد.
عقب‌نشینی ارز و سکه
بازار اوراق مسکن
زمزمه‌های رونق در بازار مسکن
روز گذشته بهای هر ورق تسهیلات مسکن دی ۹۶ با رشد ۳/ ۰ درصدی به ۳۹ هزار و ۱۵۲ تومان رسید. دیروز اوراق وام مسکن کم‌نوسان بودند و به‌طور متوسط رشد ۲/ ۰ درصدی را تجربه کردند. میانگین قیمت این اوراق هم در کانال ۳۹ هزار تومان قرار دارد؛ این در حالی است که این مقدار یک ماه قبل بیش از ۴۱ هزار تومان بود.
دیروز بیشترین و کمترین قیمت در بین امتیاز‌های وام معامله شده را «تسه ۹۸۰۸» و «تسه ۹۶۱۱» با ۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان و ۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان داشتند. کاهش قیمت‌های پیشنهادی و قطعی مسکن در هفته‌های اخیر موجب تحریک تقاضا در بازار مسکن و افزایش تعداد معاملات شده است.
به‌طوری که آمار اتحادیه مشاوران املاک تهران حاکی از نزدیک به سه برابر شدن دادوستد‌های واحد‌های مسکونی در پایتخت طی آذرماه است.
عقب‌نشینی ارز و سکه

بازار نفت
رشد غیرمنتظره موجودی تجاری نفت
بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ چهارشنبه با افت ۳/ ۰ درصدی به ۵۹ دلار رسید. روز گذشته آمار موسسه API بیانگر افزایش ۴/ ۱ میلیون بشکه‌ای موجودی تجاری نفت خام ایالات متحده بود (آمار رسمی موجودی‌های تجاری تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر نشده است). افزایش موجودی‌های تجاری سیگنال افت تقاضای نفت را به بازار‌ها ارسال می‌کند و از این رو بر قیمت طلای سیاه اثر منفی دارد.
این در حالی است که هفته پیش موجودی تجاری افت نزدیک به ۵ میلیون بشکه‌ای را ثبت کرده بود. از سوی دیگر در صورتی که یکشنبه آینده دور جدید تعرفه‌های آمریکا بر کالا‌های چینی عملی شود، کاهش بیشتر قیمت نفت دور از انتظار نخواهد بود. با وجود این خبر‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ به تعویق انداختن این تعرفه‌ها را در دست بررسی دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید