چگونگی شرایط رتبهبندی شرکتهای پیمانکاری
رتبهبندی یک نوع ارزش گذاری بر طبق معیارهای مستند در قوانین سازمان برنامه مدیریت است که مبنی بر آن شرکتها با توجه به شرایط، تسهیلات و کارمندان رتبهبندی میشوند. این رتبه بندی برای شرکتهای پیمانکاری از یک تا پنج بوده و امتیاز یک بالاترین سطح را به خود اختصاص داده و متقابلا امتیاز پنج پایینترین سطح را در بر میگیرد.
رتبهبندی یک نوع ارزش گذاری بر طبق معیارهای مستند در قوانین سازمان برنامه مدیریت است که مبنی بر آن شرکتها با توجه به شرایط، تسهیلات و کارمندان رتبهبندی میشوند. این رتبه بندی برای شرکتهای پیمانکاری از یک تا پنج بوده و امتیاز یک بالاترین سطح را به خود اختصاص داده و متقابلا امتیاز پنج پایینترین سطح را در بر میگیرد.
رتبه بندی برای شرکتهای مشاورهای از یک تا سه میباشد که در پی آن امتیاز یک بالاترین سطح و امتیاز سه پایین ترین رتبه را شامل میشود. گفتنی است که معیار اصلی برای شرکتهای پیمانکاری بر اساس تعداد نیروی استخدامی در حیطه فنی و مهندسی شکل گرفته و برای شرکتهای مشاورهای علاوه بر تعداد نیروی انسانی، سطح کیفیت تسهیلات فنی و سایر امکانات نرم افزاری شرکتها نیز حائز اهمیت است
فواید رتبه بندی
رتبه بندی شرکت ها بر اساس میزان نیروهای متخصص و امکانات فنی موجود در آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این بخش به برخی از آنها اشاره میکنیم؛
یک ) شرکتهای دارنده رتبهبندی به راحتی میتوانند با مراکز دولتی قرارداد ببندند و در صورت فقدان رتبهبندی توافق با سازمانهای دولتی امکان پذیر نیست
دو ) رتبهبندی و یا امتیاز آن نشاندهنده وضعیت موجود اعم از شرایط، تعداد نیروی متخصص و امکانات فنی شرکت میباشد
سه ) گواهینامه صلاحیت کاری برای شرکتهایی که در صدد حضور در مناقصات دولتی هستند، ضروری است
چهار ) با توجه به میزان رتبهبندی شرکت، سرمایه گذاران برای انجام مبادلات اجرایی قادر به انتخاب شرکت پیمانکاری خواهند بود
اخذ رتبه پیمانکار
شرکتهای پیمانکاری اغلب در خصوص مدیریت اجرایی، پروژههای ساختمانی و نظارت بر نحوه عملکرد پیمانکار فعالیت دارد. رتبه بندی و شرایط امتیاز دهی به اینگونه شرکتها همانطور که از پیش به آن اشاره شد، بر اساس قدرت مالی شرکت، نیروی متخصص و اقدامات انجام شده بر اساس رتبه بندی یک تا پنج صورت میپذیرد. بدین ترتیب با اخذ رتبه پیمانکاری، شرکت مربوطه میتواند موفق به دریافت گواهینامه مرتبط با صلاحیت کاری شود. همچنین سرمایه گذار قادر خواهد بود با توجه به امتیاز و در نظر داشتن قدرت مالی و توانایی فنی شرکت پیمانکاری مربوطه، اقدام به اعمال پروژه و انجام قراردادهای مبنی بر پروژههای ساخت و مدیریت اجرایی نماید. علاوه بر آن با اخذ رتبه، مراکز دولتی به راحتی می توانند با شرکت پیمانکاری قرارداد ببندند
ضرورت اخذ رتبه پیمانکار
اخذ رتبه پیمانکار سبب بالا بردن سطح امتیاز شرکت پیمانکاری شده و بر اساس موارد زیر اخذ رتبه پیمانکار حائز اهمیت میباشد که این موارد عبارتند از؛
اول ) رعایت قوانین مرتبط با ایمنی فنی از سوی پیمانکار. پیمانکار موظف به رعایت کلیه قوانینی است که از سوی کارفرما به پیمانکار اعمال میشود. این قوانین شامل مسائل حفاظتی، بهداشتی و استانداردهای مرتبط با شرکت است
دوم ) مجهز ساختن کارگاه از نظر بررسی امکانات، شرایط و تمامی عملیات مرتبط با آن از سوی پیمانکار
سوم ) ارزیابی کارکرد دستگاهها از نظر ایمنی و همچنین نظارت بر عملکرد آنها نظیر چگونگی سیم کشی، سیستم برق، استحکام و ایمنی مصالح، حراست، حفاظت و غیره از سوی پیمانکار
چهارم ) بیمه شرکت با توجه به نوع تاسیسات و هزینههای مرتبط با آن در برابر حادثههای احتمالی از سوی پیمانکار بایستی به ثبت برسد
شرایط حائز اهمیت جهت اخذ رتبه پیمانکار
یک ) نهایی شدن ثبت شرکت
دو ) اعضاء هیئت مدیره بایستی حداقل دارنده مدرک کارشناسی باشند
سه ) یک نفر از هیئت مدیره بایستی دارای هفت سال سابقه کاری همراه با بیمه در زمینه فنی و مهندسی باشد و یا دو نفر از اعَضاء هر کدام دارای سه سال سابقه کاری همراه با بیمه در زمینه فنی و مهندسی باشند. قابل ذکر است اگر چنانچه شرکت شامل دو نفر متخصص با سابقه سه سال کاری باشد میتواند در دو رشته درخواست رتبه دهد اما اگر چنانچه تنها شامل یک نفر نیروی متخصص با سابقه هفت ساله باشد، تنها میتواند در خصوص یک رشته تقاضای رتبه دهد
ثبت برند
برند در واقع نام، نشان و یا علامت تجاری است که به منظور معرفی کالا و خدمات شرکتها به کار برده میشود. به عبارتی دیگر با ثبت برند میتوان محصول و خدمات شرکت خود را از دیگر کالاها و برندها متمایز کرد. از جمله اهداف مهم ثبت برند، ماندگاری محصول عرضه شده در اذهان عمومی و رونق بخشیدن به کسب و کار است.
از سوی دیگر یک برند تجاری موثر میتواند توصیف مناسبی برای بیان ویژگیها و خصوصیات خدمات ارائه داده شده، باشد. در واقع یک نام تجاری کلیدی میتواند در معرفی کالا، سطح کیفیت و میزان محبوبیت در میان مصرف کنندگان بسیار موثر جلوه کند. از سوی دیگر ثبت برند به نوعی یک حق انحصاری و قانونی در اختیار شرکتی است که نام تجاری خود را برای معرفی کالا و خدمات خود به ثبت میرساند. بدین ترتیب با تایید نام تجاری از سوی مراکز قانونی، نه تنها باعث افزایش سود اقتصادی در سطح تولیدات داخلی و خارجی میشود، بلکه کالا و خدمات آن نیز از دیگر رقبای همسان خود متمایز و مشخص میگردد