قانونی برای نوجوانان باردار یک کشور آفریقایی

قانونی برای نوجوانان باردار یک کشور آفریقایی

در سال‌های اخیر، شاخص بارداری در میان نوجوانان در سیرالئون بالا بوده است و موجب شده است که در سال ۲۰۱۳، در میان ده کشور جهان دارای بالاترین نرخ بارداری در میان نوجوانان، قرار بگیرد.

کد خبر : ۷۵۰۱۱
بازدید : ۹۶۷۷
لغو قانون منع ادامه تحصیل برای نوجوانان باردار
دادگاه سیرالئون به دولت این کشور حکم کرده است که ممنوعیت حضور دانش‌آموزان باردار در آموزشگاه‌ها را لغو کند. این حکم که «نقطه عطفی» در قوانین سیرالئون محسوب می‌شود، سیاست دولت را در این مورد غیرقانونی، تخطی از منشور حقوق بشر و حقوق مردم، و تجاوز از قوانین بین‌المللی خوانده است.

این قانون نخست در سال ۲۰۱۵ و در پی بحران شیوع بیماری ابولا تصویب شد و مورد حمایت اعتقادات مردسالارانه قرار گرفت که آموزش زنان پس از بارداری یا تولد کودکانشان را تایید نمی‌کرد. این حکم از طرف دیوان قضایی جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی (اکوُواس) در نیجریه اعلام شد.

مارتا کُلوُمِر، معاون سازمان عفو بین‌الملل در آفریقای غربی و مرکزی گفت: «حکم امروز دادگاه یک نقطه عطف برای هزاران دختری است که به خاطر این ممنوعیت تبعیض‌آمیز، در چهار سال گذشته از رفتن به مدرسه و بهره بردن از حق‌شان برای دسترسی متساوی به آموزش، محروم بوده‌اند.

«همچنین، بارقه امید برای تمام دخترانی است که اگر در آینده باردار شوند، با اخراج از مدرسه و محرومیت از آزمون‌ها، مجازات نخواهند شد.»

گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (از بررسی) روی ۱۸.۱۱۹ دختر نتیجه‌گیری کرده است که ۴۲ درصد دختران میان ۱۵ تا ۱۷ ساله در جریان شیوع بیماری ابولا، برای نخستین بار باردار شدند. در آن گزارش، تعطیلی مدارس و فرصت بیشتر برای نوجوانان برای پرداختن به «تفریحات»، به‌عنوان علت ذکر شده است.

آمار رسمی حاکی از آن است که حدود ۳۰۰۰ دختر قربانی قانون محرومیت از آموزش شده‌اند، اما به گفته نهاد حقوق زنان موسوم به «تساوی اکنون» شاخص واقعی به مرز ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

جودی گیتوُ، مدیر این نهاد، می‌گوید: «این یک پیروزی بزرگ، و سابقه‌ای برای سراسر آفریقاست. ما اطمینان داریم (که دولت) در مورد لغو این ممنوعیت اقدام خواهد کرد.»

در سال‌های اخیر، شاخص بارداری در میان نوجوانان در سیرالئون بالا بوده است و موجب شده است که در سال ۲۰۱۳، در میان ده کشور جهان دارای بالاترین نرخ بارداری در میان نوجوانان، قرار بگیرد.

سیرالئون تنها کشور آفریقایی نیست که نوجوانان باردار را از حق آموزش محروم می‌کند. تانزانیا و گینه استوایی نیز دختران باردار را از مدرسه اخراج می‌کنند. در عین حال، گابن، کنیا و مالاوی در میان ۲۶ کشور آفریقایی قرار دارند که به دختران اجازه می‌دهند تا پس از زایمان، به تحصیل ادامه دهند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید