مهدی قائدی؛ از اتهام قتل تا درخشش در استقلال

مهدی قائدی؛ از اتهام قتل تا درخشش در استقلال

علیرضا منصوریان که امید زیادی به تحول خط حمله تیمش با او داشت، نتوانست به خوبی از او بهره ببرد و همین‌طور وینفرد شفر نیز دنباله‌رو منصوریان از قائدی به‌عنوان بازیکن تعویضی در ترکیب استقلال استفاده می‌کرد.

کد خبر : ۷۵۰۳۷
بازدید : ۸۳۳۴
مهدی قائدی؛ از اتهام به قتل غیرعمد تا درخشش در استقلال
«ماجرای هک‌شدن پیج شخصی اینستاگرام مهدی قائدی» و «تصادف مهاجم جوان استقلال تهران در بوشهر و درگذشت دوست صمیمی او». دو خبر پرکلیک سال ۹۶ درخصوص ورزش فوتبال برمی‌گردد به مهاجم جوان استقلال. بازیکنی که با درخشش در ایران‌جوان بوشهر توانست نظر مربیان وقت باشگاه استقلال را جلب کند و به‌عنوان یکی از ستاره‌های آینده‌دار فوتبال ایران به لیگ برتر منتقل شود.
این بازیکن، اما خیلی زودتر از آنچه کارشناسان و دوستداران او تصور می‌کردند اسیر حاشیه شد و با انتشار چت‌های خصوصی او در فضای مجازی، حاشیه عجیبی برای او شکل گرفت، اما کمیته اخلاق تصمیم گرفت نسبت به حریم شخصی بازیکن ورود نکند و این بازیکن با پوزش از هواداران استقلال قول داد به مسیر اصلی خود که درخشش با پیراهن آبی است، برگردد. از این ماجرا چندروزی گذشته بود که خبر تصادف مهدی قائدی و درگذشت دوست صمیمی‌اش در بوشهر منتشر شد. او کمی بعد متهم به قتل غیرعمد شد.
این خبر، اما باعث شد تا بسیاری از کارشناسان به این باور برسند که از قائدی فوتبالیست درنمی‌آید و به اصطلاح عامیانه؛ او فوتبالیست‌بشو نیست! مهاجم جوان استقلال در دو فصل اول حضورش در این تیم، بیش از آنکه در درون زمین حضور داشته باشد، در بیرون از زمین حواشی تراشید و تا برطرف‌شدن کامل این دو پرونده، دو فصل از بهترین روز‌های فوتبالی خود را در استقلال از دست داد.
علیرضا منصوریان که امید زیادی به تحول خط حمله تیمش با او داشت، نتوانست به خوبی از او بهره ببرد و همین‌طور وینفرد شفر نیز دنباله‌رو منصوریان از قائدی به‌عنوان بازیکن تعویضی در ترکیب استقلال استفاده می‌کرد.
قائدی در لیگ هفدهم فقط ۱۳ مسابقه برای تیمش به میدان رفت که دست‌برقضا در اولین مسابقه خود با پیراهن استقلال در ورزشگاه آزادی آن‌قدر درخشید و بازیکنان حریف را دریبل زد که تا یک هفته سوژه اصلی رسانه‌ها این بود: «تولد یک مهاجم تکنیکی مادرزاد»! اما ظاهرا قرار نبود توانایی‌های او به دست منصوریان و شفر کشف شود.
یک هفته بعد مدل موی قائدی تغییر کرد و مسائل حاشیه‌ای یکی پس از دیگری یقه او را گرفت تا این بازیکن از مسیر فوتبالی به طور کامل دور شود. در بازگشت، لیگ هجدهم برای او بهتر از لیگ هفدهم بود، اما نه آن‌طور که به‌عنوان یک بازیکن تأثیرگذار از او یاد شود.
قائدی در فصلی که شفر سکاندار استقلال بود، در ۱۰ مسابقه به میدان رفت و با زدن ۳ گل و دادن ۲ پاس گل کارش را برای لیگ هجدهم به پایان رساند. او سه مسابقه هم در لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال به میدان رفت که با وجود عملکرد خوب نتوانست گل یا پاس‌گلی برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کند.
لیگ نوزدهم، اما شاید خود قائدی هم می‌دانست که قرار است متفاوت از دو فصل قبلی باشد. او پیراهن شماره ۱۰ را انتخاب کرد و در همان ابتدا به هواداران استقلال قول داد تا با زدن ۱۰ گل در این فصل کارش را تمام کند؛ قولی که با پیشینه این بازیکن کمی بعید و شاید عجیب به نظر می‌رسید و کمتر کسی این صحبت و مصاحبه قائدی را جدی گرفت.

استراماچونی پس از کش‌وقوس‌های فراوان به استقلال آمد؛ مربی جوان و خوش‌تیپ ۴۳ ساله که انگار آمده بود تا قائدی را متحول کند و برود! دو هفته اول در فصل جدید برای قائدی خوب پیش نرفت، اما آغاز گلزنی‌های او از هفته سوم و مقابل نفت مسجدسلیمان آغاز شد.
اما نکته قابل‌تأمل اینکه قائدی تا پایان هفته پنجم فقط یک‌بار موفق به گلزنی شده بود و شروع توفانی او از هفته ششم و مقابل گل‌گهر سیرجان بود که هر هفته یا گل زد یا پاس گل داد. این در حالی است که استراماچونی پیش‌تر هر هفته در نشست‌های خبری از نبود مهاجم شش‌دانگ در تیمش شاکی بود و بار‌ها از مدیرعامل خواسته بود تا یک مهاجم مطرح خارجی برای تیمش جذب کنند.
قائدی در کنار مرتضی تبریزی فقط یک‌بار موفق به گلزنی شده بود و پاس گلی هم نداده بود، اما از زمانی که شیخ دیاباته با پایان دوران مصدومیت به ترکیب استقلال بازگشت، زوج خط حمله آبی‌های تهران ساخته شد.

قائدی درحال‌حاضر هشت‌بار موفق به گلزنی شده و پنج‌بار هم پاس گل داده؛ در هر دو زمینه بیش از سایر بازیکنان تهاجمی در لیگ برتر (هرچند استقلال نسبت به مدعیان لیگ یکی، دو بازی بیشتر دارد و باید تا پایان قطعی نیم‌فصل برای برتری مطلق او در این دو زمینه کمی صبر کرد). ۷ گل شماره ۱۰ استقلال در ۱۰ مسابقه به ثمر رسیده و هر ۵ پاس گل او نیز در همان ۹ مسابقه مذکور به بازیکنان خودی داده شده است.
درواقع بهتر است این‌طور گفته شود که قائدی از هفته ششم تا پانزدهم (طی ۱۰ هفته) هفت‌بار گلزنی کرده و ۵ پاس گل داده است. روند موفقیت قائدی حتی بعد از استعفای استراماچونی و درواقع غیبت این مربی هم متوقف نشده و شماره ۱۰ استقلال در دو دیداری که استراماچونی روی نیمکت تیمش حضور نداشته، توانسته دوبار گلزنی کند و یک‌بار نیز پاس گل بدهد.

پیروز قربانی، مدافع سابق و پیش‌کسوت استقلال، در گفتگو با «شرق» درباره روند رو به رشد قائدی نسبت به دو فصل اخیر عقیده دارد در ابتدا زندگی شخصی این بازیکن و همچنین تغییر تفکرات او باعث شده تا به چنین پیشرفتی در زمین فوتبال برسد: «به نظر من در ابتدا خود مهدی قائدی خواست که مؤثرتر از قبل باشد.
همیشه عقیده داشتم اول باید خود بازیکن بخواهد که پیشرفت کند وگرنه اگر الکس فرگوسن هم بالای سر تیم باشد، بازیکن نخواهد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. در وهله دوم هم زندگی شخصی او تأثیر زیادی روی جمع‌شدن حواشی پیرامونش داشت و می‌بینیم که در فصل جدید دیگر حاشیه‌ای به سراغ این بازیکن نمی‌آید».

قربانی درمورد نقش استراماچونی در بازسازی این بازیکن می‌گوید: «استراماچونی مربی‌ای است که نسبت به توانایی بازیکنانش آگاه است و تمریناتی را طراحی می‌کند که بازیکن بر اساس توانایی‌هایی که دارد بتواند آن را در زمین پیاده کند.
اگر دقت کرده باشید، مهدی قبل از فصل گفت: شماره ۱۰ می‌پوشم و ۱۰ گل هم برای تیمم می‌زنم و حالا در آستانه ۱۰ گله‌شدن طی یک فصل است. همچنین حضور بازیکن باکلاسی مانند دیاباته نیز تأثیر بسزایی در پرورش قائدی داشته است. این دو بازیکن به درک و شناخت بسیار خوبی از یکدیگر رسیده‌اند و می‌بینیم که قائدی نقطه کور زمین را که شیخ حضور دارد به راحتی پیدا و توپ را برای او ارسال می‌کند».

مدافع سال‌های نه‌چندان دور استقلال، اما می‌گوید تازه این شروع فوتبال و نبوغ قائدی است و توانایی‌های او را در بین نسل جدید فوتبال ایران نمی‌بیند: «بدون اغراق عرض می‌کنم که توانایی‌های فردی قائدی را در بین فوتبالیست‌های فعلی و نسل جدید نمی‌بینم. معتقدم این بازیکن می‌تواند در بهترین تیم‌های اروپایی توپ بزند و اگر قدر خودش را بداند و همین مسیر را طی کند، به زودی سوپراستار فوتبال ایران خواهد شد».

در پایان گفتنی است قائدی از هفته ششم تا پایان نیم‌فصل نمره میانگین ۷.۱۲ را طبق گفته سایت متریکا به خود اختصاص داده و همچنین سه‌بار به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است. حالا بازیکن سابق ایران‌جوان بوشهر تبدیل به بازیکنی شده که دیگر هواداران استقلال دوست ندارند او محروم شود، چراکه درحال‌حاضر نقش اول موفقیت‌های استقلال، «موتور گلزنی و گل‌سازی» تیمش لقب گرفته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید