توافق نانسی پلوسی با ترامپ

توافق نانسی پلوسی با ترامپ

ترامپ برای انتخاب مجدد تلاش می‌کند و قصد دارد نشان دهد که روی قول و قرارهایش ایستاده است و دموکرات‌ها نیز با دست خود یک هدیه قابل‌توجه به ترامپ می‌دهند و در عوض چیز خاصی گیرشان نخواهد آمد.

کد خبر : ۷۵۰۶۸
بازدید : ۶۰۰۳
توافق نانسی پلوسی با دونالد ترامپ
توافق نانسی پلوسی با دونالد ترامپ در مورد معامله تاریخی -تجاری، در میان اتهامات جمهوری‌خواهان به دموکرات‌های آسیب‌پذیر یک پیروزی حیاتی از نظر قانون‌گذاری می‌دهد. با این حال برخی دموکرات‌ها بر این باورند که این توافق تجاری هزینه‌ای غیرقابل برگشت در برخواهد داشت: «تقویت انتخاب مجدد ترامپ». رئیس‌جمهوری آمریکا از پیش در مورد این توافق سخن گفته و آن را مهم‌ترین توافق در ربع قرن اخیر خوانده بود.

هدیه دموکرات‌ها برای انتخاب مجدد ترامپ
به گزارش پولیتیکو، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید هم هفته گذشته این توافق را مهم‌ترین توافق تجاری در دنیا خوانده بود و به آن اشاره داشت که ترامپ در ۱۱ ماه باقی‌مانده در این زمینه بیشتر کار خواهد کرد. نکته قابل‌توجه اینکه دموکرات‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری در صدرنظرسنجی‌ها هستند، از قرارداد جدید نفتا حمایت نکرده‌اند.
این در حالی است که جمهوری‌خواهان خوشحالند از اینکه این قرارداد نه تنها به انتخاب مجدد ترامپ کمک می‌کند، بلکه موجب خواهد شد آن‌ها کرسی‌هایشان را در سنا حفظ کنند.
آلکساندریا اکاسیو کورتز، نماینده دموکرات از نیویورک درباره توافق جدید نفتا گفت: «نگران‌کننده است، اما همیشه اظهارنظر‌هایی از این دست وجود دارد که من نماینده ایالتی آبی‌نشین (دموکرات) هستم و اطلاعی در زمینه ایالت‌های مردد ندارم.» او با بیان اینکه گاهی اوقات ایده‌های وی در میان سایر دموکرات‌ها پذیرفته می‌شود، تصریح کرد: «می‌دانم که نماینده بخش کارگری هستم، اما این را مطمئنم که یک دموکرات توافق بهتری را با دو کشور دیگر منعقد خواهد کرد».
آدام‌جنتلسون، دستیار سابق هری رید و از نزدیکان کارزار انتخاباتی الیزابت وارن، بی‌پرده در این مورد صحبت کرد: «ترامپ برای انتخاب مجدد تلاش می‌کند و قصد دارد نشان دهد که روی قول و قرارهایش ایستاده است و دموکرات‌ها نیز با دست خود یک هدیه قابل‌توجه به ترامپ می‌دهند و در عوض چیز خاصی گیرشان نخواهد آمد.
این خط مشی بد و نامطلوبی است». پلوسی، اما با رد اینکه این هدیه‌ای قابل‌توجه برای ترامپ است، مخالفت کرده و براساس معیارهایش از توافق دفاع می‌کند. پلوسی به پولیتیکو گفت: «تعداد معدودی به من گفته‌اند چرا؟ تو نباید این کار را می‌کردی؟»
او افزود: «نه. ما از این گفته ترامپ که آن را یک پیروزی برای کارگران خوانده است، دوریم». با این حال بهت و حیرت میان دموکرات‌ها و خوشحالی جمهوری‌خواهان برای هموار شدن مسیر انتخاب مجدد ترامپ ادامه دارد. موضوع اقتصاد همچنان داغ است؛ نرخ بیکاری مداوم در حال کاهش است و هیچ دموکراتی برگ برنده مشخصی برای شکست دونالد ترامپ در دست ندارد.
سناتور چاک گریسلی گفت: «ترامپ الان آماده است تا نشان دهد ادعای دموکرات‌ها که وی را فاقد توانایی در معاملات می‌دیدند، باطل است». به گفته این سناتور بدون شک قرارداد جدید نفتا به انتخاب مجدد ترامپ کمک فراوانی خواهد کرد.
ولید شاهد، سخنگوی دموکرات‌های گروه پیشرو عدالت گفت: «رئیس‌جمهور مستقر از این توافق بسیار بیشتر از آنچه فکر کنید، عایدش خواهد شد». جان ارنست سناتوری که موقعیت شکننده‌ای داشت، اما به دلیل حمایت از این توافق اوضاعش بهتر شد، به دموکرات‌ها گفت: این توافق برای آن‌ها خیلی بد است.

هفته عجیب
سه‌شنبه هفته گذشته، هفته عجیبی بود. پس از نهایی شدن قرارداد تجاری نفتا، رئیس مجلس نمایندگان از اسیتضاح ترامپ سخن گفت. صبح سه‌شنبه نانسی پلوسی به ۶ تن اعضای کمیته دموکرات پیوست و گفت که بنا بر دو ماده قانونی علیه ترامپ اعلام جرم خواهند کرد و اقدامات او را سزاوار استیضاح می‌داند.
چند ساعت بعد وی همراه با چند دموکرات دیگر اعلام می‌کنند که دموکرات‌ها با توافق تجاری نفتا که حاصل تلاش‌های ترامپ است، موافق هستند. پلوسی جزو نمایندگانی بود که مدت‌ها در برابر استیضاح ترامپ مقاومت کرد، چرا که از عواقب سیاسی آن باخبر بود، اما بیشتر از همه از به خطر افتادن جایگاه خود می‌ترسید.
از آنجا که پایان تحقیقات اعلام شده بود و احتمال افزایش رای به استیضاح افزایش یافته بود، برای نانسی پلوسی حمایت از توافق ترامپ ضروری به نظر می‌رسید. اما این پیام‌های متناقض به نظر می‌رسد که عامدانه ارسال می‌شود. دموکرات‌ها می‌خواهند بگویند در عین حال که می‌توانند ترامپ را استیضاح کنند، توان قانون‌گذاری هم دارند.
کریستین گیلیبرند، نماینده مجلس نمایندگان از نیویورک گفت: «من همیشه در برابر نگاه سیاست‌ورزانه مقاومت کرده‌ام. در مورد قانون سلامت نیز چنین نگاهی داشتم. پس کار درستی کردم که حمایت کردم و رئیس‌جمهوری هم از آن اعتبار خواهد گرفت. این کار من است.»

ائتلافی از لیبرال‌ها و اتحادیه‌ها در حمایت از این توافق از خود ترامپ هم پیشی گرفته‌اند. ریچارد ترومکا، سناتور دیک دوربین و شرود براون که لیبرال‌های مستقلی هستند از این توافق حمایت کرده و گفته‌اند که به آن رای خواهند داد. براون می‌گوید: «می‌دانم که او (ترامپ) از این توافق اعتبار قابل‌توجهی به دست خواهد آورد، اما کار درست همین است. بگذارید ترامپ هم به دروغ‌هایش ادامه دهد.»
ترامپ روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: در استیضاح وی خیریتی وجود دارد و حالا دموکرات‌ها در تلاش هستند برای بقا به میز مذاکره بازگردند. منظور ترامپ از میز مذاکره، همان بحث نفتا است که دموکرات‌ها را مجاب کرده است تا از این توافق تجاری حمایت کنند. ترامپ گفت: «در تمام طول سال ما منتظر بودیم، اما آن‌ها تازه آن را تصویب کردند. استیضاح در واقع آن‌ها را مجاب کرد تا به آن رای مثبت بدهند.»

پلوسی ممکن است نسبت به حفظ اکثریت خود احساس بهتری داشته باشد، اما میچ‌مک‌کانل رهبر اکثریت سنا نیز دارای احساس مشابهی است. آخرین دستاورد بزرگ قانون‌گذاری سنا قاعدتا قانون کاهش مالیات در سال ۲۰۱۷ بوده است.
دموکرات‌های سنا مرتبا جمهوری‌خواهان را متهم به تاسیس قبرستان قانون‌گذاری کرده‌اند. اکنون، اما سناتور‌های آسیب‌پذیر مانند ارنست کار آسان‌تری دارند و جمهوری‌خواهان نیز ادعا می‌کنند که پلوسی برای رفع فشار از خود به کارزار حمایت از این توافق پیوسته است. مشاوران کاندیدا‌های پیشتاز در انتخابات ریاست‌جمهوری اذعان کرده‌اند که حمایت از این توافق پرونده ترامپ را پیچیده‌تر خواهد کرد.
برای ماه‌ها، پلوسی از دموکرات‌های میانه‌رو شنید که موافقت با توافق تجاری نه تنها جمهوری‌خواهان را پرخاشگرتر خواهد کرد، بلکه این پیام را هم به رای‌دهندگان خواهد داد که موضوع استیضاح یک امر سیاسی است.
در یک جلسه خصوصی در میانه ماه نوامبر دموکرات‌ها گفته بودند که عدم تایید این توافق ممکن است موجب شود آن‌ها سال بعد اکثریت را در مجلس نمایندگان از دست بدهند. در هر حال دموکرات‌ها خواهان این توافق هستند، حتی اگر دلشان با رئیس‌جمهوری نباشد. ویک دیک دوربین، با رد شایعات که دموکرات‌ها برای رهایی از فشار دست به تایید این توافق زده‌اند گفت: «این درست نقطه تمایز دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است.»
این در حالی است که نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از جبهه دموکرات‌ها با این توافق مخالف هستند و در بیانیه‌ای مشترکا خواستار اعمال اصلاحاتی روی آن شده‌اند. وارن در این تابستان برنامه خود را منتشر کرد و بایدن نیز در این پاییز این توافق را دارای بذل و بخشش بسیار برای شرکت‌های بزرگ دارویی دانست. با این حال این تغییر موضع پلوسی و برخی از نمایندگان لیبرال برای مردم قابل‌درک است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید