قیمت دلار در مسیر افزایشی

قیمت دلار در مسیر افزایشی

روز پنج شنبه، معامله‌گران یک بار دیگر خرید‌های خود را افزایش دادند و توانستند با ۶۰ تومان افزایش، دلار را به ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان برسانند.

کد خبر : ۷۵۱۸۵
بازدید : ۵۵۲۳
در آخرین هفته آذرماه، معامله‌گران دلار در برابر افت بیشتر این ارز مقاومت کردند؛ این موضوع موجب شد که دومین بازدهی منفی پیاپی برای شاخص ارزی به ثبت نرسد و به آرامی به مسیر افزایشی بازگردد. روز پنج شنبه، معامله‌گران یک بار دیگر خرید‌های خود را افزایش دادند و توانستند با ۶۰ تومان افزایش، دلار را به ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان برسانند.

در نتیجه این افزایش، بازدهی هفتگی دلار به حدود ۷/ ۱ درصد رسید؛ حال آنکه این ارز دو هفته پیش ۸/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. برخی فعالان باور داشتند، پس از عقبگرد کانالی دلار از کانال‌های ۱۴ و ۱۳ هزار تومانی، شماری از معامله‌گران اعتقاد داشتند، کف کانال فعلی این ارز ۱۲ هزار تومان است و همین موضوع هم باعث می‌شد در حمایت‌های فنی، خرید‌های آن‌ها بالاتر برود. در این میان، عده‌ای نیز افزایش قیمت حواله درهم را عامل افزایش بهای دلار می‌دانستند.

در مجموع در هفته گذشته بازار چند بار در برابر پایین رفتن از مرز‌های حساس حمایتی، مقاومت کرد؛ بسیاری از افزایشی‌های بازار اعتقاد داشتند در صورتی که قیمت دلار به کاهش هیجانی خود ادامه ندهد، می‌تواند به تدریج ثبات توام با افزایش قیمت را تجربه کند.
به گفته این دسته، زمانی انتظارات کاهشی در بازار ضعیف‌تر شد که این ارز در برابر نزول از مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی مقاومت کرد و به یکباره با سرعتی زیاد به محدوده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی بازگشت.
با این حال، کاهشی‌های بازار باور دارند، روش بازارساز برای پایین آوردن قیمت‌ها در سال جاری تدریجی بوده است. در واقع به گفته آنها، بازارساز معمولا در ابتدا یک شوک کاهشی به نوسان گیران وارد می‌کند و پس از آن طی چند رفت و برگشت قیمتی، بازار در یک بازه نسبتا طولانی به سطوح پایین‌تر بازمی گردد.
به این ترتیب، کاهشی‌ها افزایشی شدن بازار در هفته گذشته آن هم با سرعتی بسیار محدودتر نسبت به هفته‌های قبل را تنها یک اصلاح قیمتی می‌دانستند و باور دارند، بار دیگر دلار در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

در این میان، عده‌ای باور داشتند افزایشی‌های بازار در هفته گذشته چندان در بازار فعال نبودند و تحت تاثیر سفر رئیس‌جمهوری ایران به ژاپن احتیاط را در خرید‌های ارزی در پیش گرفته بودند. این گروه باور دارند، در صورتی که از این سفر خبری مبنی بر بهبود روابط بین‌المللی درز نکند، احتمالا محتاطان بار دیگر به بازار بازخواهند گشت و زمینه بازگشت قیمت به کانال ۱۳ هزار تومانی را فراهم می‌کنند.
در این میان، عده‌ای در بازار همچنان عنوان می‌کنند، «بوی مذاکره می‌آید» و در آخرین نمونه‌ها هم در کانال‌های اطلاع رسانی خود به ملاقات اتفاقی اشاره می‌کنند که در حاشیه نشست شورای‌امنیت سازمان ملل بین سفیر‌های آمریکا و ایران صورت گرفت.

برخلاف بازار دلار، در هفته گذشته بازار سکه کمی آرام‌تر بود و این فلز گرانبها توجه چندانی نیز به رشد قیمت شاخص ارزی نداشت. سکه در هفته‌ای که گذشت تنها ۱/ ۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند، حال آنکه رشد دلار به حدود ۲ درصد می‌رسید.
برخی از معامله‌گران از این موضوع چنین استنباطی داشتند که سکه‌بازان افزایش قیمت دلار را جدی نگرفته‌اند و انتظار ادامه این روند را ندارند. البته سکه در روز آخر هفته رشد دلار را جدی‌تر گرفت و در واکنش به افزایش دلار، ۳۵ هزار تومان بالا رفت و به قیمت ۴ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان رسید.
دلار وارد مسیر افزایشی شد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید