این روزها در بازار موتورسیکلت چه خبر است؟

این روزها در بازار موتورسیکلت چه خبر است؟

موتورسیکلت در جامعه ایرانی نقش مهمی ایفا می‌کند. از تامین معاش خانواده‌ها گرفته تا حمل و نقل آسان افراد و مرسولات در شهرهای شلوغ. حضور پررنگ موتوری‌ها در سطح شهر نشانه واضحی از همین مدعاست.

کد خبر : ۷۵۲۱۷
بازدید : ۷۴۰۹

این روزها در بازار موتورسیکلت چه خبر است؟

موتورسیکلت در جامعه ایرانی نقش مهمی ایفا می‌کند. از تامین معاش خانواده‌ها گرفته تا حمل و نقل آسان افراد و مرسولات در شهرهای شلوغ. حضور پررنگ موتوری‌ها در سطح شهر نشانه واضحی از همین مدعاست. موتورسیکلت‌ها علیرغم تمام نقش‌آفرینی‌ها عمیق خود، یکی از عوامل اصلی آلودگی‌ هوا و یکی از رکوردداران تصادف‌های جاده‌ای هستند. باید اعتراف کرد که سرعت پیشرفت کیفی موتورسیکلت‌ها در بازار ایران بسیار پایین‌تر از انتظارات است.

اگر بازار موتورسیکلت سنتی و نه‌چندان مدرن به نظر می‌رسد، تابعی از صنعت سنتی آن است. صنعتی که خود هنوز نتوانسته رابطه عمیقی با نیازهای به‌روز جامعه و مشتریان ایجاد کند. در روزهایی که صنعت موتورسیکلت جهانی به سمت تولیدات برقی می‌رود، در بازار ایران هنوز موتورسیکلت‌های انژکتوری جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند و مدل‌های از رده خارج کاربراتوری محبوبیت دارند.

از حدود دو سال پیش که تنش‌های بین‌المللی گریبان اقتصاد را گرفت، صنایع بزرگ نیز درگیر این تلاطم شدند. دیگر نیازی نیست که از تاثیرات مخرب این بحران بر صنعت خودرو حرفی به میان آورده شود. طبیعی است که صنایع موتورسیکلت‌سازی نیز از این قضیه مستثنا نباشند. افزایش شدید قیمت‌ها، کاهش تولید و البته مشکلات در تامین قطعات، در مقطعی تقاضا برای موتورسیکلت دست‌دوم را نیز افزایش داد.

این روزها در بازار مدل‌های تایوانی، چینی، اندونزی، هندی و البته چینی رفت و آمد می‌کنند. محصولاتی که نمی‌توان آن‌ها را در کلاس جهانی تلقی کرد. این در حالی است که قیمت آن‌ها در قیاس با مدل‌های داخلی به مراتب بالاتر هم است. ناظران بازار عقیده دارند که گرانی فزاینده در این حوزه تنها مشکل نیست. بلکه نبود خدمات پس از فروش و البته کمبود قطعات یدکی خرید این محصولات را نیز با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. با این حال نباید از بخش روشن این بازار نیز غافل شد. بخشی که مختص موتورسیکلت‌های اروپایی و به ویژه محصولات ایتالیایی است.

موتور وسپا؛ بازگشت مدرن خاطرات

این روزها در بازار موتورسیکلت چه خبر است؟

یکی از تاریخی‌ترین موتورسیکلت‌های دنیا اتفاقاً حضوری پررنگ در بازار ایران داشته است. یکی از نمادهای صنایع حمل و نقل ایتالیا که برخلاف تصور نام یک شرکت نیست. در حقیقت موتور وسپا نام یکی از مدل‌های شرکتی به اسم پیاجیو است. این خودرو از اوایل دهه 90 شمسی با حضور دو مدل 125 و 150 سی‌سی وارد کشور شد. در گام بعدی شرکت عرضه‌کننده وسپا 6 محصول دیگر را به لیست فروش اضافه کرد. اما امروز در بازار 14 مدل وسپا حضور دارد. بر اساس مشاهدات میدانی این روزها پرفروش‌ترین مدل این مدل سری موسوم به Primavera است. موتورسیکلتی با حجم پیشرانه154.8سی‌سی و قدرت حدود 12 اسب‌بخار است.

این موتورسیکلت در هر 100 کیلومتر حدود 1.5لیتر بنزین نیاز دارد. این محصول حدود پنج سانتی‌متر از وسپا سری LX طویل‌تر است که در واقع اولین حضور این برند در ایران تلقی می‌شود. وسپا پریماورا وزنی در حدود 120 کیلوگرم دارد که در کلاس خود کاملاً مناسب تلقی می‌شود. یکی از مشکلات اصلی این موتورسیکلتنبود جک جانبی برای پارک کردن‌های سریع است. البته وسپای فوق با تایرهای12 اینچی و ترمزهای دیسکی 200 میلی‌متری بسیار پایدار و مدرن نشان می‌دهد.

موتور بنلی؛ اسپرت به سبک ایتالیایی

این روزها در بازار موتورسیکلت چه خبر است؟

شاید نام موتور بنلی برای ایرانی‌ها چندان آشنا نباشد ولی جالب است بدانید این برند قدیمی‌ترین شرکت موتورسازی در کل اروپا به حساب می‌آید. اولین حضور این برند ایتالیایی در ایران به بهمن سال 94 برمی‌گردد. رونمایی پر زرق و برق محصولات بنلی در ایران نوید حضور موتورسیکلت‌های اسپرت باکیفیت را می‌داد. در ابتدا سه محصول از این برند در بازار عرضه شد. اما در حال حاضر 6 مدل مختلف از بنلی در ایران معرفی شده است. به نظر می‌رسد موفق‌ترین مدل این شرکت TNT249S است. یک موتورسیکلت اسپرت در کلاس نیکدها که قدرت پیشرانه 250 سی‌سی آن 31.5اسب‌بخار است که یک خروجی فوق‌العاده برای موتورسیکلتی که حدود 180 کیلوگرم وزن دارد. جعبه‌دنده بنلی فوق به سبک موتورسیکلت‌های حرفه‌ای 6 سرعته دستی با واکنش سریع است. جالب است بدانید که تایرهای این موتورسیکلت17 اینچی هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید