راه‌های پیشگیری از سنگ کلیه

راه‌های پیشگیری از سنگ کلیه

افرادی که ریسک سنگ سازی در مجاری ادرار آن‌ها وجود دارد و در مکان‌های گرم کار می‌کنند و یا به طور دائم در معرض آفتاب هستند، اگر مایعات کافی مصرف نکنند خطر ابتلا به سنگ کلیه در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر : ۷۵۳۰۴
بازدید : ۹۵۷۲
راه‌های پیشگیری از سنگ کلیه
درهرفرد سالم دو کلیه وجود دارد که در طرفین ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده اند. کلیه‌ها به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای و از نظر شکل شبیه لوبیا هستند. هر کلیه به اندازه مشت بسته فرد است. اکثر اعضاء بدن برای عملکرد مطلوب وابسته به کلیه‌ها هستند.
در نتیجه کلیه‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان هستند. ابتلا به سنگ کلیه نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستـــگاه ادراری در سراسر جهان است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد نماید.
دکترعباس بصیری، جراح کلیه و مجاری ادرار در این باره می‌گوید: بهترین راه برای درمان سنگ کلیه، پیشگیری ازآن است. برای پیشگیری ازابتلا به سنگ‌های مجاری ادرار می‌توان در سه حیطه که شامل عوامل محیطی، عوامل تغذیه‌ای وعوامل ذاتی است کار پیشگیرانه را انجام داد.

دکتر بصیری خاطر نشان کرد: افرادی که ریسک سنگ سازی در مجاری ادرار آن‌ها وجود دارد و در مکان‌های گرم کار می‌کنند و یا به طور دائم در معرض آفتاب هستند، اگر مایعات کافی مصرف نکنند خطر ابتلا به سنگ کلیه در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این جراح کلیه و مجاری ادرار اضافه کرد: این بدان معنا نیست که این افراد مستعد ابتلا به همه انواع بیماری‌های کلیه، سرطان‌ها و ناهنجاری‌ها هستند. مناطق گرم و خشک که تعریق زیاد وحجم ادرار را کم و غلیظ می‌کند احتمال ابتلا به سنگ را افزایش خواهد داد.

وی اظهارکرد: استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد سنگ در کلیه و مجاری ادار شود که مهم‌ترین آن‌ها استفاده زیاد از نمک است. دکتربصیری عنوان کرد: مصرف کم مایعات در طی روز نیز می‌تواند باعث ایجاد سنگ در مجاری ادرار شود و همچنین افرادی که گوشت بسیاری در رژیم غذایی شان گنجانده می‌شود نیز در معرض خطر ابتلا به ایجاد سنگ در کلیه و مجاری ادرار هستند.

این جراح کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: افراد برای پیشگیری از ایجاد سنگ در کلیه و مجاری ادرار باید از مصرف پنیر شور خودداری کرده و از مصرف زیاد لبنیات نیز خودداری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به دلیل داشتن استعداد ژنتیکی (داشتن سابقه بیماری در خانواده درجه یک) احتمال ابتلا به ایجاد سنگ در کلیه و مجاری ادرار در آن‌ها بیشتر از دیگران است که باید با مراجعه به پزشک اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شود.

دکتر بصیری ابراز داشت: در برخی خانواده‌ها به دلیل استفاده از یک نوع رژیم غذایی مشترک به طور مثال مصرف زیاد نمک احتمال ابتلا به بیماری سنگ کلیه و مجاری ادرار افزایش می‌یابد.

این جراح کلیه و مجاری ادرار بیان کرد: ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند شانس ابتلا به بیماری سنگ کلیه و مجاری ادرار را در افراد افزایش دهد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند ازابتلا به بیماری روده و انجام جراحی روده، بیماری روده تحریک پذیر، اسهال مزمن، بیماری‌های مزمن کلیوی و... می‌باشد.

وی عنوان کرد: در صورت ابتلا به بیماری‌های کلیوی با مراجعه به پزشک ابتدا باید عامل اصلی ایجاد کننده آن مشخص و کنترل شود و همچنین باید برای پیشگیری از پیشرفت بیماری، فرد تحت نظر قرار گیرد.

دکتر بصیری ابراز داشت: افرادی که راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری سنگ کلیه را طی کرده و گام‌های درستی برای سلامت بر می‌دارند برای آن‌ها داروی ایرانی "پتاسیم سیترات" که به شکل قرص است کلیه درصورتی که پزشک تشخیص دهد، جهت پیشگیری از ابتلا به سنگ تجویز خواهد شد.

این جراح کلیه و مجاری ادرار اظهار داشت: مکانیسم اثر دارو "پتاسیم سیترات" به شکلی است که از تشکیل کلسیم و رسوب مواد سنگ ساز در دستگاه ادراری افراد جلوگیری می‌کند.

وی ابراز داشت: کم تحرکی و تغییر الگوی غذایی از فیبر و سبزیجات به مصرف گوشت از جمله علت‌هایی است که افراد را در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیه و مجاری ادراراز جمله ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد.

دکتر بصیری در پایان گفت:: با توجه به اینکه افرادی که سابقه ایجاد سنگ کلیه در آن‌ها وجود دارد، امکان تشکیل مجدد سنگ در کلیه‌ها آن‌ها وجود دارد، انجام چکاپ‌های دوره‌ای برای اطمینان از سلامت کلیه و مجاری ادرار و عدم سنگ سازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
منبع: آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید