سال صعود طلا

سال صعود طلا

افزایش نااطمینانی‌ها در اقتصاد جهانی که هسته مرکزی آن را جنگ طولانی‌مدت تعرفه‌ای بین آمریکا و چین تشکیل می‌دهد، در کنار کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی و ترس ناشی از رکود جهانی اقتصاد در آینده نزدیک از جمله عواملی هستند، که به افزایش ارزش فلز زرد کمک کردند.

کد خبر : ۷۵۳۳۰
بازدید : ۷۰۷۵
سال صعود طلا
در آخرین روز‌های سال میلادی، طلا در آستانه ثبت بهترین عملکرد خود در دهه جاری قرار گرفته است. قیمت طلا در حالی در روز دوشنبه به ۱۴۸۳ دلار رسید و حجم معاملات آن در آستانه کریسمس کاهش قابل توجهی داشت، که کارشناسان عوامل مختلفی را برای ثبت رکورد افزایشی فلز زرد در سال جاری برشمرده‌اند.
افزایش نااطمینانی‌ها در اقتصاد جهانی که هسته مرکزی آن را جنگ طولانی‌مدت تعرفه‌ای بین آمریکا و چین تشکیل می‌دهد، در کنار کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی و ترس ناشی از رکود جهانی اقتصاد در آینده نزدیک از جمله عواملی هستند، که به افزایش ارزش فلز زرد کمک کردند.

افزایش قبل از تعطیلات
قیمت طلا در روز دوشنبه با ۳۷/ ۰ درصد افزایش به ۱۴۸۳ دلار رسید و در معاملات اولیه خود به بالاترین حد از ۱۲ سپتامبر رسید. در ساعاتی از روز ۱۲ سپتامبر قیمت طلا به ۱۴۸۶ دلار رسیده بود و در معاملات اولیه روز دوشنبه قیمت طلا به نزدیکی این سقف ۱۰ روزه رسید.
جان شارما، اقتصاددان در بانک مرکزی استرالیا در مورد وضعیت طلا در آغاز سال نو میلادی عقیده دارد: «با اینکه بهبود‌های ظاهری در مساله جنگ تجاری بین آمریکا و چین ایجاد شده است، اما همچنان هیچ معامله جامعی بین طرفین شکل نگرفته است.
مورد دیگر نیز که بر قیمت طلا تاثیر گذار است چشم‌انداز سیاست‌های فدرال رزرو است. تقریبا همه می‌دانند که مسوولان فدرال رزرو قصد افزایش نرخ بهره در آینده‌ای نزدیک را ندارد و این موضوع طلا را برای آینده میان مدت ارزشمند نگه می‌دارد.»

طلا که به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در زمان اوج‌گیری تنش‌ها و نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شود، در آستانه ثبت بهترین عملکرد خود از سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است. در حقیقت موتور محرکی که باعث شده است که طلا در سال جاری این رکورد را ثبت کند، کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی کلیدی در دنیا به اضافه ۱۷ ماه تنش تجاری و تعرفه‌ای بین دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا و تاثیرات آن بر اقتصاد جهان بوده است. ترس ناشی از رکود جهانی نیز به این افزایش ارزش کمک کرده است.

تحلیلگران معتقدند، دلار تضعیف شده، حجم پایین مبادلات به دلیل تعطیلات کریسمس و همچنین نااطمینانی‌ها درباره فاز اول معامله تجاری بین چین و آمریکا فعلا و در کوتاه مدت به‌عنوان حامی ارزش فلز زرد عمل خواهند کرد.
از جمله شواهدی که نشان می‌دهد، تمایل برای خرید طلا بیشتر شده است عبارت است از ذخیره بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا، یعنی SPDR Gold Trust، که در روز جمعه منتشر شد. این داده‌ها نشان می‌دهد ذخیره این صندوق با ۳/ ۰درصد افزایش به ۹۳/ ۸۸۵ تن رسیده است.

بی اطمینانی بازار به سیگنال‌های جنگ تعرفه‌ای
به نظر می‌آید تنش بلند مدت بین آمریکا و چین و به طول انجامیدن بیش از حد این تنش سبب شده است که عکس‌العمل‌های بازار به سیگنال‌هایی که از مقامات دو کشور دریافت می‌کند، بسیار محتاطانه باشد. در حقیقت بازار‌ها خود را با شرایط بلاتکلیفی وفق داده‌اند تا سیگنال بسیار موثقی از مذاکرات تجاری دریافت کنند.
به‌عنوان مثال با اینکه در روز شنبه هفته جاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و پکن، به زودی آنچه که به‌عنوان فاز اول معامله تجاری شناخته می‌شود را امضا می‌کنند، اما بازار‌ها منتظر ماندند تا جزئیات بیشتری درباره مذاکرات و پیشرفت آن دریافت کنند.

ترامپ و نمایندگان تجاری چین و آمریکا اکنون پیام‌های مشابهی به بازار مخابره می‌کنند، زیرا مردم و بازار‌ها دیگر پیام‌های قبلی را نادیده می‌گیرند. در حقیقت دیگر پیام‌های تکراری گذشته در مورد جنگ تجاری، آن چیزی نیست که بازار و فعالان آن به دنبالش هستند.
در حقیقت آن چیزی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اکنون تمام تمرکز بر آن قرار گرفته است، این موضوع است که در چه زمانی و کجا قرارداد به سرانجام می‌رسد، و این قرارداد شامل چه بند‌ها و تبصره‌هایی است.

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم بیش از سه ماهه دوم بوده است.

به گزارش «ایبِنا» گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که رشد نهایی سه ماهه سوم اقتصادی آمریکا ۱/ ۲ درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۱/ ۰ درصد بیشتر از نرخ رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال بوده است. بر اساس این گزارش، میزان مخارج کسب‌و‌کار‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده است.
اما رشد درآمد‌ها ۳/ ۰ درصد کمتر از رقم اندازه‌گیری شده در برآورد اولیه بوده است. انتظار می‌رود رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه پایانی امسال نیز در محدوده ۲ درصدی باقی بماند، با این حال با توجه به قرار گرفتن نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح نیم قرن اخیر و قرار گرفتن نرخ بهره در سطح مناسب انتظار نمی‌رود که خطر وقوع رکود در اقتصاد آمریکا وجود داشته باشد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده روی مسائل اقتصادی حساب می‌کند، عملکرد اقتصادی این کشور در دوران ریاست جمهوری خود را برترین عملکرد اقتصادی در طول تاریخ خوانده است. اقتصاد آمریکا یازدهمین سال متوالی رشد مثبت را نشان داده است که در طول تاریخ بی‌سابقه است.

وضعیت اونس طلا در هفته پیش رو با توجه به اندیکاتور‌های تکنیکال، میانگین‌های متحرک کوتاه و بلندمدت همچنین از طریق دیدگاه بنیادین پیچیدگی خاصی دارد که بیشتر به عوامل بنیادین مربوط است.
با توجه به اندیکاتور‌های تکنیکال، اونس با احتمال زیادی در هفته پیش رو نزولی خواهد بود؛ اما با استناد به میانگین‌های متحرک بالای ۵۰ روزه و پایین‌تر از ۲۰ روزه، هفته آینده اونس روند صعودی خواهد داشت.
در نهایت براساس تحلیل‌های بنیادین، اگر اخباری منجر به نااطمینانی در بازار‌ها شود، آنگاه وضعیت طلا مبهم خواهد بود و احتمالا معاملات هفته نوسانی آغاز خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید