ماجرای سقوط مرگبار بهمن در توچال

ماجرای سقوط مرگبار بهمن در توچال

فدراسیون کوهنوردی هویت ‏تنها جان باخته این حادثه را «علاالدین جمالی» اعلام کرد. هرچند برخی خبر‌های ضد و نقیض از ‏محبوس شدن چهارنفر در این حادثه حکایت داشت.

کد خبر : ۷۵۴۲۶
بازدید : ۱۰۰۰۸
کوهنورد ۶۳ ساله براثر سقوط بهمن جان باخت
سقوط بهمن در ارتفاعات توچال حادثه تلخی رقم زد. دراین حادثه که حدفاصل دکل ٢٥ ‏تا ٢٢ تله‌کابین توچال رخ داد، یک مرد شصت‌وسه‌ساله جانش را از دست داد و یک نفر دیگر هم مصدوم ‏شد. این دو نفر در مسیر برگشت از ایستگاه٥ توچال به طرف پایین بودند که خارج شدن آن‌ها از ‏مسیر اصلی و لغزش برف در سینه‌کش کوه باعث بروز این حادثه شد.
فدراسیون کوهنوردی هویت ‏تنها جان باخته این حادثه را «علاالدین جمالی» اعلام کرد. هرچند برخی خبر‌های ضد و نقیض از ‏محبوس شدن چهارنفر در این حادثه حکایت داشت؛ اما نیرو‌های امدادی حاضر در محل فقط دو ‏حادثه‌دیده را از زیر برف خارج کردند و ساعتی پس از آن هم عملیات جست‌وجو در ارتفاعات ‏توچال پایان یافت.
‏حوالی ساعت ١١روز جمعه بود که تعدادی از شهروندان حاضر در منطقه توچال خبر سقوط بهمن ‏را به نیرو‌های آتش‌نشانی اطلاع دادند. شاهدان ماجرا مدعی بودند که جایی خارج از مسیر اصلی در ‏دامنه کوه بهمن ریزش کرده و چند نفری هم درآن منطقه حضور داشتند که بعد از سقوط بهمن ‏هیچ اثری از آن‌ها نیست.

نیرو‌های آتش‌نشانی بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند و کار جست‌و‏جو را آغاز کردند. به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیرو‌های امدادونجات ویژه ‏کوهستان این سازمان که روز‌های آخر هفته در ایستگاه شماره ۵ مستقر است، نخستین تیمی بود که ‏به محل حادثه رسید و بعد از آن هم یک گروه از سمت ولنجک و یک گروه با تله‌کابین باری اعزام ‏شد.
ملکی درباره جزئیات این عملیات هم توضیح داد: «دقایقی بعد از شروع جست‌وجو یکی از مفقود شدگان از زیر برف خارج شد. این مرد میان‌سال شرایط مناسبی نداشت و ‏بلافاصله تحویل نیرو‌های اورژانس شد.» ‏.

اما وسعت منطقه باعث شد تا با وجود سه تیم آتش‌نشانی در ارتفاعات توچال، از ‏نیرو‌های هلال‌احمر درخواست کمک شود تا با امکانات و تجهیزات مناسب‌تر وارد عمل شوند. در ‏واقع نیرو‌های امدادی هلال‌احمر به‌عنوان پشتیبان به این عملیات ورود کردند.
به گفته مرتضی ‏سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر، دو تیم واکنش سریع همراه با سه تیم کوهستان و ‏یک تیم آنست مدت کوتاهی به محل حادثه رسیدند و عملیات جست‌وجو و نجات را آغاز ‏کردند. در همان دقایق ابتدایی عملیات یک مرد میانسال از زیر برف نجات پیدا کرد و تحویل ‏نیرو‌های اورژانس شد. نیرو‌های حاضر در محل حادثه در ادامه جست‌وجو موفق به کشف پیکر یک ‏نفر دیگر شدند.
آن طور که سلیمی می‌گوید این مرد شصت‌وسه‌ساله وقتی از سوی نیرو‌های ‏هلال احمر از زیر بهمن بیرون کشیده شد، هیچ علایم حیاتی نداشت و جانش را از دست داده بود. او ‏همچنین درباره دیگر حادثه‌دیدگان احتمالی دیگر هم توضیح داد: «از همان ابتدا اخبار ضدو نقیضی ‏در این خصوص اعلام شد.
حتی در برخی گزارش‌ها صحبت از این بود که چهارنفر زیر بهمن مدفون ‏شدند. با این حال تا ساعت ٣ بعداز ظهر نیرو‌های هلال‌احمر فقط دو نفر را پیدا کردند و پس از ‏اطمینان از نبود هیچ شهروند دیگری در محل حادثه، پایان عملیات اعلام شد.» ‏

در همین حال حمید مساعدیان، رئیس امدادونجات فدراسیون کوهنوردی با اشاره به هویت مرد ‏جان باخته در این حادثه گفت: «این حادثه حوالی ایستگاه ۵ تله کابین توچال رخ داد و متاسفانه ‏فرد حادثه‌دیده پس از بیرون کشیده شدن از زیر بهمن و ۴۵دقیقه عملیات احیای قلبی ریوی، ‏جان خود را از دست داد.
این کوهنورد شصت‌وسه‌ساله به علت خطای عبور از مسیر پرشیب و پرخطر ‏گرفتار بهمن شد.» به گفته او این بهمن زیر شیب ۲۵درجه بوده است و یکی از کوهنوردان به ‏اشتباه برای میان‌بر از این شیب اقدام به صعود می‌کند و یک نفر دیگر هم او را همراهی می‌کرده ‏است. البته حجم بهمن زیاد نبوده و دلیل آن کمبود بارش در روز‌های اخیر بوده است. ‏

‏ مسئولان مجموعه توچال هم اعلام کردند که پیست اسکی توچال روز جمعه به دلیل شرایط جوی ‏تعطیل بود، اما کوهنوردان و شهروندان تهرانی مثل سایر ایام‌سال برای پیاده‌روی و تفریح در این ‏منطقه حضور داشتند. به گفته میریحیی، مدیرعامل مجموعه توچال این حادثه هم ارتباطی به ‏پیست نداشته است و این حادثه هم خارج از مسیر کوهنوردی رخ داده. او از کوهنوردان خواست به ‏علائم هشدار دهنده توجه کنند. ‏

وسعت منطقه و حجم زیاد برف باعث شد تا با وجود سه تیم آتش‌نشانی در ارتفاعات توچال، از ‏نیرو‌های هلال‌احمر درخواست کمک شود تا با امکانات و تجهیزات مناسب‌تر وارد عمل شوند. در ‏واقع نیرو‌های امدادی هلال‌احمر به‌عنوان پشتیبان به این عملیات ورود کردند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید