ویژگی‌های خودروی "تاگ"

ویژگی‌های خودروی "تاگ"

تلاش کنونی ترکیه برای ساخت خودروی ملی با دستور رجب طیب اردوغان آغاز شد. او می‌خواهد در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳، این ماشین را به عنوان نمادی از پیشرفت کشور نمایش دهد.
کد خبر: ۷۵۵۵۴
بازدید : ۱۴۱۵۸
۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
ویژگی‌های خودرو
خودروی ملی ترکیه توسط استودیوی طراحی ایتالیایی پینین فارینا طراحی شده است

خودروی ملی اردوغان
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته با رونمایی از اولین خودروی ملی ترکیه از تولید این ماشین در دو سال آینده خبر داد.

اولین ماشینی که قرار است به عنوان خودروی ملی ساخته شود، یک شاسی‌بلند کوچک الکتریکی به نام توگ (TOGG) است. موتور این ماشین ۲۰۰ اسب بخار نیرو دارد و روی چرخ‌های عقب سوار می‌شود.

توگ را می‌توان با موتور دوم هم سفارش داد که چرخ‌های جلو را حرکت می‌دهد و مجموع نیروی ماشین را به ۴۰۰ اسب بخار افزایش می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین با دو موتور ۴/۸ ثانیه است.

ویژگی‌های خودرو
قرار است در پانزده سال آینده پنج مدل مختلف از خودروی ملی ترکیه ساخته شود

دو ظرفیت باتری برای ماشین در نظر گرفته شده است. ماشین با باتری ضعیف‌تر با هر شارژ ۳۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند و بردش با باتری قوی‌تر ۵۰۰ کیلومتر است.

خودروی ملی ترکیه توسط استودیوی ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی شده است. توگ می‌گوید که طرح ساده و مدرن ماشین با الهام از فرهنگ آناتولی و سلیقه بازار ترکیه طراحی شده و با نیاز‌های بازار جهانی مطابقت دارد.

ظاهر ماشین شباهت زیادی به کانسپتی دارد که پینین‌فارینا قبلا برای شرکت چینی هیبرید کینتیک طراحی کرده بود. خودروساز چینی این کانسپت را در سال ۲۰۱۸ با برنامه‌ای بلندپروازانه برای به چالش کشیدن تسلا در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. اما پس از آن به جز اخبار اوضاع بد مالی، اطلاع دیگری درباره فعالیت‌های شرکت منتشر نشده است.

ویژگی‌های خودرو
خودروی ملی ترکیه به جدیدترین امکانات و فن‌آوری‌های روز جهان مجهز است

مسیر ترکیه برای تولید خودروی ملی هموار نبوده است. رهبران ترکیه سال‌ها است در پی ساخت یک خودروی ملی هستند. اولین بار در اوایل دهه شصت میلادی با دستور جمال گورسل، رییس جمهوری وقت ترکیه، ماشینی به نام "انقلاب" ساخته شد که هنگام رونمایی از حرکت بازماند و نمایش اقتدار ملی به آبروریزی منجر شد.

ترکیه در دهه گذشته سرمایه‌گذاری زیادی برای جلب خودروسازان جهان انجام داد و اکنون با تولید بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال، پانزدهمین تولیدکننده خودرو در جهان است. صادرات خودرو اکنون یکی از مهم‌ترین منابع درآمد ترکیه است. به گفته اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو، این کشور در یازده ماه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۸ میلیارد دلار از صادرات خودرو و قطعات درآمد داشته است.

ویژگی‌های خودرو
منتقدان دولت ترکیه می‌گویند آقای اردوغان با پروژه ساخت خودروی ملی به دنبال اهداف سیاسی است

تلاش کنونی ترکیه برای ساخت خودروی ملی با دستور رجب طیب اردوغان آغاز شد. او می‌خواهد در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳، این ماشین را به عنوان نمادی از پیشرفت کشور نمایش دهد.

توگ که مخفف نام طولانی‌تر شرکت (گروه ابتکار اتومبیل ترکیه) است، با سرمایه پنج شرکت بزرگ ترکیه تاسیس شده است. کارخانه این شرکت با ظرفیت سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه تا سال آینده در شهر بورسا در زمینی که قبلا در مالکیت ارتش بوده ساخته خواهد شد. دولت علاوه بر معافیت‌های مالیاتی، خرید سالانه ۳۵ هزار دستگاه از محصولات کارخانه را تضمین کرده است. توگ می‌گوید تا پانزده سال آینده پنج مدل مختلف الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد.

خودروی ملی ترکیه منتقدانی هم دارد که می‌گویند این پروژه سیاسی است و آقای اردوغان با اجرای آن اهداف شخصی و حزبی خود را دنبال می‌کند. به گفته منتقدان، آقای اردوغان با کوبیدن بر طبل ملی‌گرایی می‌خواهد توجه‌ها را از مشکلات اقتصادی کشور و ماجراجویی‌های بین‌المللی خود دور کند. درباره زمان‌بندی پروژه هم تردید‌هایی وجود دارد و برخی می‌گویند ساخت کارخانه و تامین و تعلیم ۴۰۰۰ نیروی کار مورد نیاز آن در دو سال امکان‌پذیر نیست.

ویژگی‌های خودرو
اسپیدتیل سریع‌ترین ماشینی است که مک‌لارن تاکنون ساخته است

رکورد سرعت مک‌لارن
مک‌لارن می‌گوید با پایان آزمایش‌های مدل اسپیدتیل، تولید سریع‌ترین مدل این کارخانه از ابتدای سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود. به گفته مک‌لارن، اسپیدتیل در آخرین آزمایش خود در مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا بیش از سی بار به رکورد سرعت ۴۰۳ کیلومتر در ساعت دست یافته است.

اسپیدتیل مهم‌ترین ماشین از سری ماشین‌های ویژه‌ای است که کارخانه انگلیسی در تعدادی محدود تولید می‌کند. قوای محرکه ماشین را ترکیبی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی تامین می‌کند. این دو موتور در مجموع ۱۰۷۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. به گفته مک‌لارن، سرعت اسپید‌تیل در ۱۳ ثانیه از صفر به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

تنها ۱۰۶ دستگاه از این ماشین دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری ساخته خواهد شد که همه پیش‌فروش شده‌اند. ماشین دست‌ساز است و اولین دستگاه حدود دو ماه دیگر به مشتری تحویل داده خواهد شد.
 
 

ویژگی‌های خودرو
جنرال‌موتورز می‌خواهد ماشین‌های خودران بدون فرمان و پدال را آزمایش کند

بدون فرمان بدون پدال
جنرال‌موتورز در حال مذاکره با دولت آمریکا برای دریافت مجوز ساخت ماشینی خودران است که فرمان ندارد. سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا تایید کرده که خودروساز آمریکایی می‌خواهد تعدادی از این ماشین‌ها را در جاده آزمایش کند.

طرح جنرال‌موتورز برای ساخت ماشینی بدون فرمان دو سال پیش ارائه شد. اما دولت آمریکا این پیشنهاد را به سرعت رد کرد.

کارشناسان جنرال‌موتورز پیش‌بینی می‌کنند که با توسعه فن‌آوری خودران، حضور فرمان مخصوصا در ماشین‌هایی که قرار است به عنوان تاکسی استفاده شود بی‌فایده است و با حذف فرمان، جا برای یک مسافر دیگر باز می‌شود.

آن‌ها می‌خواهند این ایده را با شورلت ولت الکتریکی که از آن برای آزمایش فن‌آوری خودران استفاده می‌شود، امتحان کنند. با حرکت به سوی ساخت ماشین‌های خودران سرنوشت فرمان به مسئله‌ای برای خودروسازان تبدیل شده است.

 
ویژگی‌های خودرو
در فرمان جدید هوندا برای ترمز کردن راننده باید فرمان را به سمت خود بکشد

اولین خودرو‌ها به جای فرمان از دسته استفاده می‌کردند و شکل کنونی فرمان از اوایل قرن بیستم همه‌گیر شد.خودروسازان دیگر نظیر فورد و ب‌ام‌و به دنبال ایده‌ای هستند که فرمان ماشین در حالت خودران در داخل داشبورد مخفی شود.

هوندا هم قرار است ماه آینده فرمان تازه‌ای را نمایش دهد که به گفته شرکت بین ماشین و راننده رابطه‌ای احساسی برقرار می‌کند. با دو بار انگشت زدن روی فرمان ماشین روشن می‌شود و راننده باید برای ترمز کردن فرمان را به سمت خود بکشد و برای گاز دادن فرمان را به جلو فشار دهد.

ویژگی‌های خودرو
شرکت مشترک دایملر و ب‌ام‌و برای کرایه ماشین کمتر از یک سال پیش تاسیس شد

پیش‌بینی غلط؟
شرکت مشترکی که بنز و ب‌ام‌و برای کرایه ساعتی ماشین تاسیس کرده‌اند، می‌گوید به دلیل هزینه زیاد و نبود مشتری، قصد دارد از بازار آمریکا و بریتانیا خارج شود.

این شرکت کمتر از یک سال پیش با یکپارچه کردن فعالیت دو کارخانه تاسیس شد و قرار بود دو رقیب آلمانی در آن بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و خدمات خود را گسترش دهند.

اما در یک سال گذشته در هر دو کارخانه مدیران تازه‌ای سر کار آمده‌اند که چندان مایل به سرمایه‌گذاری در خدمات جانبی حمل‌ونقل نیستند.

ایده ارائه خدمات تاکسیرانی و کرایه ماشین توسط خودروسازان حدود ده سال پیش مطرح شد. پیش‌بینی خودروسازان این بود که به مرور زمان دردسر مالکیت ماشین در شهر‌های بزرگ باعث کاهش فروش می‌شود. آن‌ها به همین دلیل، تصمیم گرفتند تا در خدمات کرایه ماشین و تاکسیرانی سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق کاهش درآمد خود را در آینده جبران کنند.

اما اولیور زیپسه، مدیر جدید ب‌ام‌و و اولا کالینوس، مدیر دایملر هر دو معتقدند کسب درآمد از ارائه این خدمات آسان نیست.

آقای زیپسه چند هفته پیش در یک سخنرانی گفت، کرایه ماشین تنها در شهر‌های بسیار بزرگ توجیه دارد و مشتریان ما در این شهر‌ها هنوز ترجیح می‌دهند ماشین شخصی سوار شوند. آقای کالینوس هم در سخنرانی برای سهامداران دایملر اعلام کرد بخش اصلی درآمد دایملر در ده سال آینده از فروش ماشین شخصی خواهد بود.

دایملر و ب‌ام‌و می‌گویند خدمات کرایه ماشین آن‌ها ۹۰ میلیون عضو دارد، اما میانگین استفاده از ماشین‌ها دوازده ساعت در سال است. خودروسازان دیگر هم در شرایطی مشابه قرار دارند. جنرال‌موتورز اوایل سال ۲۰۱۹ کرایه ساعتی ماشین‌هایش را در چند شهر متوقف کرد و فورد هم سرویس مشابهی را که برای کرایه ون داشت تعطیل کرد.

با این حال خودروسازان هنوز معتقدند از ده تا بیست سال آینده مالکیت خودرو کاهش خواهد یافت و با توجه به اینکه تا سال ۲۰۵۰ هفتاد درصد از مردم در شهر‌ها زندگی می‌کنند، حمل‌ونقل به شیوه کنونی غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل است که آن‌ها همچنان می‌خواهند حضور مختصری در این بازار داشته باشند.

منبع: بی بی سی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه