۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول

۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول

هر عکس خاطره‌انگیز است؛ لحظه‌ای ماندگار در تاریخ را ثبت کرده؛ اهمیت و عجیب‌بودنِ آن لحظه را در ضمیر آگاهِ ما جای داده و اغلب به شکل دادنِ افکارِ عمومی انجامیده و بر سیاست اثر گذاشته است.

کد خبر : ۷۵۵۶۵
بازدید : ۳۰۰۱۴
هشدار: این گزارش حاوی تصاویری است که ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد.
فرادید | وقتی تیم سی‌ان‌ان عکس‌های یک دهه گذشته را بررسی می‌کردند تا بهترین‌ها را انتخاب کنیم، از اینکه می‌دیدیم جهان تا چه اندازه در یک دهه گذشته درگیر درد و ویرانی بوده، شوک‌زده شدیم: زلزله هائیتی، انفجار و نشت نفت در دریا، بنغازی، ابولا، تیراندازی‌های پشت‌سر‌هم در آمریکا و قتل عام در لاس وگاس؛ و بعد تصاویری داریم از دموکراسی‌خواهی و تغییر: بهار عربی، ونزوئلا و هنگ‌کنک؛ و تصاویری که دولت‌ها را وادار به پاسخگویی می‌کنند: تصویر کودکِ نوپای هندوراسی که گریه می‌کند درحالیکه مادرش در مرز مکزیک و آمریکا دستگیر می‌شود و پیش از آن تصویر کودک ۵ ساله سوری، اَلِن کُردی، که بعد از غرق شدن، موج‌ها پیکرش را به ساحل ترکیه آوردند.

در این بین تصاویری الهام‌بخش هم وجود دارند. تصویر دختر ۱۷ ساله، اِما گُنزالِس، بازمانده تیراندازی‌ها در مدرسه‌ای در آمریکا که در بسیج صدای عمومی برای وادار کردن دولت به اقدام برای کنترل اسلحه نقشِ مهمی داشت. تمام این داستان‌ها و داستان‌های دیگر در قالب ۱۰۰ عکس تار و پود دهه‌ای که گذشت را شکل می‌دهند. هر عکس خاطره‌انگیز است؛ لحظه‌ای ماندگار در تاریخ را ثبت کرده؛ اهمیت و عجیب‌بودنِ آن لحظه را در ضمیر آگاهِ ما جای داده و اغلب به شکل دادنِ افکارِ عمومی انجامیده و بر سیاست اثر گذاشته است.
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
سیندی تِرسمِ بعد از زلزله ۷ ریشتری‌ای که پرتو پرنس در هائیتی را لرزاند، خودش را روی ویرانه‌های مدرسه سنت جرارد انداخته است. او بعد از آنکه پیکر بی‌جانِ برادرِ ۱۴ ساله‌اش را پیدا کرد، با عصبانیت شروع به جیغ زدن کرد. او با گریه می‌گفت: «می‌توانم پا‌های برادرم را ببینم، ولی نمی‌توانم او را بیرون بکشم.» این زلزله ۲۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ کشته برجای گذاشت.
عکاس: Carol Guzy/ The Washington Post
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
پرنده‌ای غرق در نفت در جزیره ایست گراند تِرِ در لوئیزیانا، ژوئن، ۲۰۱۰. دو ماه پیش از این، یک سکوی نفتی به نام «دیپ واتر هورایزن» در خلیج مکزیک منفجر شد. به دنبال این انفجار ۸۷ روز نفت و گاز متان از چاهِ بدونِ سرپوشی که یک مایل در عمق اقیانوس تعبیه شده بو، نشت می‌کرد. باراک اوباما این نشت نفتی را «بدترین حادثه زیست‌محیطی که آمریکا تا کنون به خود دیده، توصیف کرد.»
عکاس: Charlie Riedel/AP
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
عایشه محمدزای، زن افغان، که عکسش در آگوست سال ۲۰۱۰، روی جلد مجله تایمز قرار گرفت. شوهرِ طالبانی و خانواده شوهرش او را به خاطر فرار از خانه مجازات کردند و بینی و گوش‌هایش را بریدند و رهایش کردند تا بمیرد. او نمادِ سرکوب زنان در کشورِ جنگ‌زده خود شد. او به آمریکا رفت و چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
عکاس: Jodi Bieber
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
در ماه دسامبر ۲۰۱۰ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، جولیان آسانژ، را به زندانی در لندن منتقل کردند. او از پشتِ شیشه وَن پلیس بیرون را نگاه می‌کند. آسانژ یکی از مهره‌های اصلیِ افشای اسناد و ویدیو‌های محرمانه ضد‌دولتی در آمریکا شناخته شده است. او بعد از آنکه اکوادور پناهندگی‌اش را پذیرفت، بیشتر یک دهه را در سفارت این کشور در لندن سپری کرد. پناهندگی او در سال ۲۰۱۹ ملغی شد و آسانژ اکنون در مقابل استرداد خود به آمریکا، جاییکه به جاسوسی متهم شده، مبارزه می‌کند. او بار‌ها گفته هیچ کار خطایی انجام نداده است.
عکاس: Akira Suemori/AP
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
به دنبالِ زلزله ۹.۱ ریشتری در ماه مارس ۲۰۱۱، یک موج بزرگ در حال نزدیک شدن به میاکو در ژاپن است. این زلزله منجر به سونامی با موج‌هایی به ارتقاع ۳۰ فوت شد که به بخش اعظمی از چند رآکتور هسته‌ای در منطقه خسارت وارد کرد. این زلزله، بزرگترین زلزله در تاریخ ژاپن بود.
عکاس: Mainichi Shimbun/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
یک شورشیِ لیبیایی بعد از پرتابِ موشکِ هم‌رزمش به سمتِ سربازانِ وفادار معمر قذافی، شادی می‌کند. این عکس در مه ۲۰۱۱ ثبت شده است. قذافی بعد از سرنگونی توسط نیرو‌های شورشی در اکتبر سال ۲۰۱۱ کشته شد. او از سال ۱۹۶۹ در لیبی حکومت می‌کرد.
منبع: Chris Hondros/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما و اعضای تیم امنیت ملی بر دستگیری اسامه بن لادن نظارت می‌کنند که در ماه مه ۲۰۱۱ توسط نیرو‌های نظامی آمریکایی رقم خورد. عکاس ۵ سال بعد از ثبت آن گفت: «۱۴ نفر در اتاق جمع شده بودند و رئیس‌جمهور گوشه میز روی صندلی تاشو نشسته بود. آن‌ها تا زمانِ بازگشتِ نیروی نظامی از آمریکا در همین اتاق ماندند.» (توضیحِ سردبیرِ سی‌ان‌ان: اسنادی که جلوی هیلاری کلینتون است، اسناد محرمانه‌ایست که توسط کاخ سفید محو شده است.»
عکاس: Pete Souza/The White House
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک هواپیمای نظامی «بلَک بِری» خود را چک می‌کند، اکتبر ۲۰۱۱. کلینتون گفت: برای راحتی انجام امور در وزارت امور خارجه از یک حسابِ ای-میل شخصی استفاده کرده است. اف‌بی‌آی تحقیقاتی را انجام داد تا مطمئن شود کلینتون و دستیارانش باعثِ درزِ اطلاعات محرمانه در سطح بین‌المللی نشده باشند. در سال ۲۰۱۶، رئیس اف‌بی‌آی، جیزم کامی، گفت: هیچ اتهامی علیه کلینتون مطرح نمی‌شود؛ اما کلینتون و دستیاران او را به دلیلِ «سهل‌انگاریِ مفرط» در حفظِ اسناد محرمانه سرزنش کرد.
عکاس: Kevin Lamarque/AP
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
ترانه اکبری، ۱۲ ساله، به دنبال انفجارِ بمبِ یک بمب‌گذارِ انتحاری در صحنِ ابوفاضل در کابل، افغانستان، شیون می‌کند، دسامبر، ۲۰۱۱. این انفجار باعث مرگِ ده‌ها افغان در روز عاشورا شد.
عکاس: Massoud Hossaini/AFP/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
سربازان مصری یک معترض را در جریانِ درگیری‌های مرگباری که در دسامبر سال ۲۰۱۱ در میدان تحریر به وقوع پیوست، دستگیر می‌کنند. این تصاویر خشم گسترده‌ای در میانِ تظاهرات‌کنندگانِ دموکراسی‌خواه ایجاد کرد. میدان تحریر مکانِ نمادینِ خیزش‌هایی بود که پیش از این به سرنگونیِ رئیس‌جمهور مصر، حسنی مبارک، انجامیده بود.
عکاس: Stringer/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
یک معترضِ لیبیایی بعد از به آتش کشیده شدنِ سفارت آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۲ در بنغازی واکنش نشان می‌دهد. سفیر آمریکا و سه تبعه آمریکایی در جریانِ این حمله کشته شدند. دولت اوباما ابتدا تصور می‌کرد این حمله واکنشِ مردمِ خشمگین نسبتِ به تهیه یک ویدیو در آمریکا بود که در آن اسلام و مقدسات به سخره گرفته شده بود. اما بعد مشخص شد این یک حمله تروریستی بوده است.
عکاس: Esam Al-Fetori/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
نمایی از یک پارک تفریحی در نیوجرسیِ آمریکا بعد از طوفان سندی در اکتبر سال ۲۰۱۲. این طوفان ۲۴ ایالت را درنوردید و ۷۰ میلیارد دلار خسارت ایجاد کرد.
عکاس: Mario Tama/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
بعد از تیراندازی‌های گسترده در مدرسه ابتداییِ سندی هوک در نیوتاون در کانتکتیکات در دسامبر ۲۰۱۲، کودکان به بیرون از مدرسه هدایت می‌شوند. شش بزرگسال و ۲۰ کودک توسط آدام لانزا کشته شدند. آدام لانزا پیش از این مادرش را در خانه به قتل رسانده بود. این عکس که یک روزنامه‌نگار محلی آن را ثبت کرد روی جلد مجلات و صفحه اول بسیاری از روزنامه‌ها در سراسر جهان قرار گرفت.
عکاس: Shannon Hicks/Newtown Bee
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
مهاجرانِ آفریقایی در جیبوتی گوشی‌های تلفن همراهشان را بالا گرفته‌اند و سعی می‌کنند سیگنال‌های ارزان از کشور همسایه، سومالی، را دریافت کنند، فوریه، ۲۰۱۳. جیبوتی یک ایستگاهِ معمول برای مهاجرانِ آفریقایی است، که در جستجوی زندگی بهتر رهسپار اروپا و خاورمیانه هستند.
عکاس: John Stanmeyer/VII/National Geographic
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
با شنیده شدنِ صدای انفجار دوم در مسابقاتِ ماراتن در بوستون که در آوریل سال ۲۰۱۳ به وقوع پیوست، پلیس‌ها به سمتِ دونده مارتن بیل افریگ می‌آیند. در این عملیات تروریستی سه نفر کشته و حداقل ۲۶۴ نفر زخمی شدند.
عکاس: John Tlumacki/The Boston Globe via Getty Images

۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
دو قربانی در میانِ ویرانه‌های ساختمانی ۸ طبقه در ساوار در بنگلادش. این ساختمان در آوریل ۲۰۱۳ فروریخت و بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته شدند.
عکاس: Taslima Akhter
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
پلیس ترکیه با استفاده از گاز اشک‌آور سعی دارد معترضان به طرح‌های دولت درباره تخریب پاک گِزی در استانبول را متفرق کند. این اعتراضات به مخالفت‌های ضد-دولتی در سراسر کشور تبدیل شد.
عکاس: Osman Orsai/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
به دنبالِ تیراندازی در یک مرکز خرید در نایروبی، کنیا، در سپتامبر ۲۰۱۳، چند نفر پشتِ کانتر فروشگاه مخفی شده‌اند. گروه الشباب مسئولیتِ این محاصره ۴ روزه را که به مرگِ حداقل ۷۶ نفر انجامید، به عهده گرفت.
عکاس: Tyler Hicks/The New York Times/Redux
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
پاپ فرانسیس در یک دیدارِ عمومی در نوامبر ۲۰۱۳ در واتیکان، مردی را که از یک بیماریِ ژنتیکیِ غیرمسری رنج می‌برد، در بر می‌گیرد. تصاویر این نوازش در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده بازتاب یافت. پاپ فرانسیس بعد از اعلامِ بازنشستگیِ پاپ بندکیت در فوریه ۲۰۱۳ به این سمت نائل شد.
عکاس: Agf/Shutterstock
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
معترضانِ ضد-دولت در کیف، اوکراین، با پلیس درگیر شده‌اند، فوریه، ۲۰۱۴. از نوامبر ۲۰۱۳ که رئیس‌جمهور کیف، ویکتور یانکوویچ، تصمیم خود مبنی بر بستنِ قراردادِ تجاری با اتحادیه اروپا را ملغی کرد و به جای آن به سمت روسیه متمایل شد، میدانِ استقلالِ کیف به صحنه تظاهراتِ ضد-دولتی تبدیل شد. تظاهرات به سرعت منجر به سرنگونیِ یانکوویچ شد و رویداد‌هایی زنجیره‌ای را رقم زد که نهایتاً باعث الحاقِ شبه‌جزیره کریمه به روسیه شد.
عکاس: Jeff J. Mitchell/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
میزبانِ اسکار، آلن دیجنر، در این مراسم با گروهی از ستارگان سینما سلفی دست‌جمعی می‌اندازد، مارس، ۲۰۱۴. دیجنر با انتشار این عکس در توئیتر خود نوشت: «ای کاش دستِ برادلی بلندتر بود. بهترین عکسی که تا کنون ثبت شده.» این عکس بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.
عکاس: Ellen DeGeneres/Twitter
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
در آگوست ۲۰۱۴، هلی‌کوپتری که در راهِ ارسال کمک به غیرنظامیان ایزدیِ در محاصره داعش بود، در کوه‌های سنجار در شمال عراق سقوط کرد. در این عکس، بازماندگان سانحه سوار یک هلی‌کوپتر نجات هستند که به سمتِ قلمرو‌های کردنشین در حرکت است. پیکر خلبان را که در این سانحه کشته شد در زیر زخمی‌ها خوابانده‌اند.
عکاس: Moises Saman/Magnum Photos
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
ادوارد کرافورد در اعتراضات فرگوسن در میسوری، گاز اشک‌آوری که پلیس به سمتِ معترضان پرتاب کرده را به سوی خودشان بازمی‌گرداند، اگوست، ۲۰۱۴. بعد از آنکه نوجوانی غیرمسلح و سیاه‌پوست به نام مایکل براون با شلیک افسر سفیدپوست پلیس، دارن ویلسون، کشته شد، اعتراضات به درگیری‌هایی بین شهروندانِ عصبانی و پلیس انجامید، برخی اعتراضات در شهر به درگیری خشونت‌بار بین شهروندانِ عصبانی و پلیس انجامید.
عکاس: Robert Cohen/AP
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
کارگرانِ بخشِ پزشکی در مونروویا در لیبریا، جیمز دوبار، کودک ۸ ساله‌ای که مشکوک به آلوده شدن با ویروس ابولاست، با خود به سمتِ مقر پزشکان می‌برند، سپتامبر، ۲۰۱۴. غرب آفریقا درگیر مبارزه با ویروسِ مرگبار ابولا بود. بیماری بعد از کشتنِ ۱۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۶ متوقف شد.
عکاس: Daniel Berehulak/The New York Times/Redux
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
جورج کلونی و نامزدش امل علم‌الدین برای برگزاری جشن عروسی وارد ونیز در ایتالیا می‌شوند، سپتامبر، ۲۰۱۴. امل وکیل حقوق بشری و کلونی یکی از مطرح‌ترین بازیگران هالیوود است.
عکاس: GC Wedding/Contour RA by Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
شبه‌نظامیانِ داعش در نزدیکی محل حمله هوایی در مرز ترکیه-سوریه ایستاده‌اند، اکتبر، ۲۰۱۴. آمریکا و بسیاری از کشور‌های عرب مواضع داعش را بمباران کردند.
عکاس: Bulent Kilic/AFP/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
عکس‌هوایی از شهر کَتِدِرال در کالیفرنیا. این عکس که در آوریل ۲۰۱۵ ثبت شده، نشان می‌دهد ساخت‌وساز‌ها به لبه دریا رسیده است.
عکاس: Damon Winter/The New York Times/Redux
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
پناهجویان روهینگیایی از قایق بیرون می‌پرند تا کمک‌های غذایی یک هلیکوپتر نظامی تایلندی را جمع کنند، مه، ۲۰۱۵. بعد از آغاز خشونت‌های نظامیِ میانمار علیه اقلیت مسلمانِ این کشور، ۷۴۰۰۰۰ روهینگیایی به بنگلادش فرار کردند. میانمار از عملیات خود علیه مسلمانان دفاع کرد و گفت: تروریست‌ها را نشانه گرفته بوده است.
عکاس: Christopfe Archambault/AFP/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، در حال گفتگو با رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما، در نزدیکی کوه‌های باواریان آلپ، ژوئن، ۲۰۱۵. اوباما و رهبران دیگر جهان برای شرکت در اجلاس جی‌۷ در آلمان حضور داشتند.
عکاس: Michael Kappeler/AFP/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال، سپ بلاتر، در زیر بارانی از دلار که در یک کنفرانس خبری در زوریخ، سوئیس، بر سرش ریخته شد، جولای، ۲۰۱۵. این اسکناس‌ها را کمدینِ بریتانیایی، سیمون برودکین، که بلافاصله از صحنه بیرونش کردند، بر سر رئیس فیفا ریخت. بلاتر از سال ۱۹۹۸ ریاست فیفا را برعهده داشت؛ اما بعد از رسوایی‌های فیفا، تصمیم گرفت کناره‌گیری کند.
عکاس: Arnd Wiegmann/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
افسران پلیس در بودروم در ترکیه در نزدیکیِ بدنِ بی‌جانِ کودکِ پناهجوی سوری، اَلِن کردی، ایستاده‌اند. پیکر او را آب‌های دریا در سپتامبر ۲۰۱۵ به ساحل آورده بودند. این کودک ۲ ساله یکی از ۱۲ پناهجوی دیگری بود که بعد از سفر ناموفق به یونان در یک روز غرق شدند. این عکس در سراسر جهان بازتاب گسترده داشت.
عکاس: Nilufer Demir/AFP/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
محمد نظر بیماری که روی تختِ جراحی در بیمارستانی در قندوز در افغانستان آرمیده است. این بیمارستان که توسط پزشکان بدون مرز اداره می‌شد، بعد از درخواستِ کمکِ نیرو‌های افغان در اکتبر سال ۲۰۱۵ توسط نیرو‌های آمریکایی بمباران شد. ژنرال حان کمپبل، فرمانده نیرو‌های آمریکایی در افغانستان گفت: «این حمل تصادفی بوده است.»
عکاس: Andrew Quilty
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
دستگیریِ رئیس کارتل مواد مخدر، ال چاپو گوسمان در مکزیکو سیتی در ژانویه ۲۰۱۶. پلیس مکزیک ال چاپو را در ساعات اولیه همین روز دستگیر کرده بود. مکزیک ال چاپو را به آمریکا، جاییکه او به خاطر تمام جرائمش محکوم شد، تحویل داد.
عکاس: Daniel Cardenas/Anadolu Agency/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
خوزه وسلی، کودکی که در بونیتو در برزیل با میکروسفالی متولد شده، گریه می‌کند، ژانویه، ۲۰۱۶. میکروسفالی اختلالِ عصبی است که منجر به تولدِ نوزادانی با سر کوچکتر و رشد مغزی غیرمعمولی می‌شود. شیوع ویروس زیکا باعث افزایش تولد نوزادانی با این اختلال شد.
عکاس: Felipe Dana/AP
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
دو زن زخمی بعد از انفجاری در فرودگاه بروکسل در بلژیک، مارس، ۲۰۱۶. به دنبال انفجار در فرودگاه، یک ایستگاه مترو در شهر نیز مورد حملات تروریستی قرار گرفت که باعث کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن صد‌ها نفر دیگر شد. داعش مسئولیت هر دو حمله را برعهده گرفت.
عکاس: Ketevan Kardava/AFP/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
دونده سابقِ دو سرعتِ المپیک، اسکار پیستریوس، در جلسه استماع رأی دادگاهی که در پرتوریا در آفریقای جنوبی برگزار شد، بدون پا‌های پروتزی قدم می‌زند، ژوئن، ۲۰۱۵. وکیل او در این صحنه درباره شخصیت آسیب‌پذیر این فرد و اینکه به خاطر به قتل رساندن نامزدش در سال ۲۰۱۴ باید مجازات خفیف‌تری شامل حال او بشود، صحبت می‌کند. پیستریوس به ۶ سال حبس محکوم شد، اما در سال ۲۰۱۷، دوران محکومیت او به ۱۳ سال و ۵ ماه افزایش یافت.
عکاس: Siphiwe Sibeko/Pool/Getty Images

۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
بعد از کشته شدن یک مرد سیاهپوست ۳۷ ساله به نام آلتون استرلینگ به ضرب گلوله یک پلیس سفیدپوست در لوئیزیانا، مردم به شدتِ بی‌رحمی پلیس اعتراض کردند. در این صحنه یکی از فعالان به نام آیِشیا اِوانس در مقابل دو افسر پلیس ایستاده که برای دستگیری او به سمتش آمده‌اند. ویدویویی که توسط یک تلفن همراه ضبط شده نشان می‌دهد استرلینگ پیش از کشته شدن توسط دو افسر پلیس روی زمین خوابانده می‌شود، که یکی از آن‌ها به او شلیک می‌کند پلیس می‌گوید، استرلینگ را کشته، چون داشته اسلحه‌اش را جستجو می‌کرده است.
عکاس: Jonathan Bachman/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
در مسابقات فینال المپیک ۲۰۰ متر پروانه در آگوست ۲۰۱۶، شناگر آفریقای جنوبی، چاد کلوس، به شناگر آمریکایی، مایکل فلپس نگاه می‌کند. فلپس، مدال‌آورترین شرکت‌کننده المپیک در تمام طول تاریخ این مسابقات، در این مسابقه ۲۰ امین طلای خود را کسب کرد. او انتقامِ یکی از معدود ناکامی‌های المپیکی خود را که قرار گرفتن در جایگاه دوم در مقابل چاد کلوس در سال ۲۰۱۲ بود، در المپیک ۲۰۱۶ عملی کرد.
عکاس: Adam Pretty/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
برنده دو سرعت یوسین بُلت در نیمه نهایی دو ۱۰۰ متر در المپیک ۲۰۱۶ به پشت سرش نگاه می‌کند. او برنده فینال این مسابقات و نخستین مرد در تاریخ دو ۱۰۰ متر المپیک شد که توانسته ۳ مسابقه را پشت سر هم برنده شود. او ۸ مدال طلای المپیک و رکورد‌های جهانی در دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر دارد.
عکاس: Kai Pfaffenbach/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
این تصویر بهت‌زده که از روی ویدیویی در مرکز پزشکی حلب گرفته شده، پسر کوچکی را در یک آمبولانس بعد از حمله هوایی به حلب در سوریه در آگوست ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. تقریباً یک ساعت طول کشید تا این کودک با نام عمران داغنیش را از زیر آوار بیرون بیاورند. حمله خانه او را که در آن به همراه پدر و مادر و خواهر و برادرش زندگی می‌کرد، ویران کرد.
عکس: Mahmud Rslan/Anadolu Agency/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
کت استابفیلد، دختری که در سال ۲۰۱۴ و در سن ۱۸ سالگی به صورت خودش شلیک کرده بود برای انجام عمل پیوند صورت در بیمارستانی در کلیولند حاضر شده است. او امیدوار است با استفاده از عمل جراحی تاریخی خود آگاهی عمومی را نسبت به آسیب‌های دائمی خودکشی و ارزشِ زندگی بالا ببرد.
عکاس: Maggie Steber/VII/Redux
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
ژستِ مولوت مِرت آلتیناس بعد از به قتل رساندنِ سفیر روسیه در ترکیه، آندری کارلو، در یک نمایشگاه عکس در آنکارا در دسامبر سال ۲۰۱۶. آلتیناس افسر پلیسی که در آن زمان مشغول خدمت نبود، با گلوله پلیس از پای درآمد. در ویدیویی که از او در فضای مجازی منتشر شد، آلتینا در حالی تیراندازی را شروع می‌کند که فریاد می‌زند: «الله اکبر، حلب را فراموش نکنید! سوریه را فراموش نکنید! حلب را فراموش نکنید! سوریه را فراموش نکنید!.» روسیه هم‌پیمان سوریه است. کارلو، ۶۲ ساله، از سال ۲۰۱۳ در آنکارا خدمت می‌کرد.
عکاس: Burhan Ozbilici/AP
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
از سمت چپ، ایلای هارولد، کولین کاپرنیک و اریک رِید در زمان پخش سرود ملی آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۶ زانو زده‌اند. در تمام فصل‌ها، کاپرنیک از ایستادن در هنگام پخش سرود ملی خودداری کرد، زیرا نمی‌خواست «در مقابل پرچم کشوری که سیاهان و مردان رنگین‌پوست را سرکوب می‌کند» با افتخار بایستد. تعداد بازیکنان ان‌اف‌ال که به او پیوستند رفته رفته افزایش یافت. منتقدان این حرکت را بی‌احترامی به پرچم و ارتش آمریکا تلقی کردند.
عکاس: Michael Zagaris/San Francisco ۴۹ers/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
دونالد ترامپ در جشن معارفه ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷.
عکاس: Doug Mills/Pool/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، بعد از رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین تلفنی صحبت می‌کند. پوتین یکی از معدود رؤسای جمهوری بود که ترامپ بعد از رسیدن به قدرت با او تلفنی صحبت کرد.
عکاس: Drew Angerer/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
کارتی که در مراسم اسکار ۲۰۱۷ در دست جردن هارویتز است، تأیید می‌کند در اعلام نام این فیلم به عنوان برنده اسکار اشتباه شده و «مونلایت» برنده بهترین فیلم اسکار است. لالالند ابتدا برنده اسکار اعلام شد، اما وَرِن بتی، مجری اسکار، اعلام کرد که به او پاکت اشتباهی داده شده است.
عکاس: Chris Pizzello/Invision/AP
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
عکس‌هایی که توسط یک فعال در مرکز پزشکی ادلب گرفته شده، کودکان مرده‌ای را نشان می‌دهد که گفته می‌شود در اثر حمله شیمیایی جان خود را از دست داده‌اند. سوریه هر نوع دخالتی در این حملات را رد کرده است.
عکاس: Edlib Media Center
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
ساکنان در نیوفانلد و لابرادور، عبورِ نخستین کوه یخ فصل را تماشا می‌کنند. آوریل، ۲۰۱۷.
عکاس: Jody Martin/Reuters
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
یک معترض در تظاهرات کاراکاس در ونزوئلا آتش گرفته است، مه، ۲۰۱۷. این اتفاق بعد از رویارویی معترضان با پلیس و انفجار تانکر گاز پلیس اتفاق افتاد.
عکاس: Ronaldo Schemidt/AFP/Getty Images
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
بدنِ سینسر اسمیت، ۲ ساله از فلینت در میشیگان، را جوش فرارگفته است. مادر او شهرداری را به خاطر آبی که کودک را در آن حمام کرده مقصر می‌داند. کاهشِ هزینه‌ها در فلینت باعث آلودگی آب که حاویِ سرب و سایر مواد سمی است، شده است.
عکاس: Regina H. Boone/Detroit Free Press/TNS/Newscom
۱۰۰ لحظه ماندگارِ یک دهه گذشته/بخش اول
پاپ فرانسیس در کنار رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، و خوانده‌اش در مراسمی خصوصی در واتیکان در مه ۲۰۱۷.
عکاس: Evan Vucci/AP

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید