سقوط مرگبار اتوبوس در زنجان

سقوط مرگبار اتوبوس در زنجان

این اتفاق در حالی رخ داد که برف شهر زنجان و جاده‌های منتهی به این شهر را سفیدپوش کرده بود. واژگونی کامل این اتوبوس مسافربری و سقوط از ارتفاع ١٢ متری و نیز اظهارات پلیس سرعت غیرمجاز و لغزندگی جاده را در بروز این حادثه تأیید می‌کند.

کد خبر : ۷۵۵۹۵
بازدید : ۱۰۴۶۸
سقوط مرگبار اتوبوس در زنجان
سرعت و بی‌احتیاطی این‌بار حادثه خونین دیگری در اتوبان زنجان به بار آورد. یک اتوبوس مسافربری که از اصفهان عازم تبریز بود، دقایقی پس از خروج از شهر زنجان واژگون شد. در این واقعه دلخراش که حوالی ساعت ٤ بامداد روز سه‌شنبه رخ داد، ٩ نفر جان‌شان را از دست دادند.
تا لحظه تنظیم این خبر هویت هیچ‌کدام از کشته‌شدگان اعلام نشده، اما به گفته یک منبع آگاه به جز دو زن بقیه جانباختگان این حادثه مرد هستند. همچنین در این حادثه جاده‌ای ١١ نفر هم مصدوم شدند که از سوی نیرو‌های امدادی به بیمارستان موسوی زنجان منتقل شدند.
براساس گفته‌های نیرو‌های امدادی حاضر در محل حادثه، حال تعدادی از مصدومان به‌شدت وخیم است. این اتفاق در حالی رخ داد که برف شهر زنجان و جاده‌های منتهی به این شهر را سفیدپوش کرده بود. واژگونی کامل این اتوبوس مسافربری و سقوط از ارتفاع ١٢ متری و نیز اظهارات پلیس سرعت غیرمجاز و لغزندگی جاده را در بروز این حادثه تأیید می‌کند.

ساعت ٤و٣٠ دقیقه بامداد بود، نیرو‌های امداد جاده‌ای هلال‌احمر در جریان واژگونی یک اتوبوس مسافربری در کیلومتر ٢٠ اتوبان زنجان به تبریز قرار گرفتند. با حضور تیم‌های امدادی در محل حادثه مشخص شد که این اتوبوس پس از خروج از مسیر اصلی از روی پل به پایین سقوط کرده است.
نحوه واژگونی این اتوبوس مسافربری به نحوی بود که کار امدادرسانی به مصدومان را بسیار دشوار کرده بود. تعدادی از سرنشینان این اتوبوس به بیرون پرتاب شده بودند و بقیه مسافران هم در داخل اتوبوس قرار داشتند، مشکل اصلی هم خارج‌کردن مصدومان و محبوس‌شدگان این حادثه بود.
به گفته غفور آقاجانلو، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان، نیرو‌های امدادی با استفاده از تجهیزات خاصی راهی به داخل اتاق اتوبوس پیدا کردند و همه آنان را از میان آهن‌پاره‌های درهم‌تنیده خارج کردند.

آن‌طور که او می‌گوید: «٩ نفر در همان محل حادثه جان‌شان را از دست داده بودند و ١٨ حادثه‌دیده دیگر هم از طریق نیرو‌های اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.» در همان دقایق ابتدایی ٥ دستگاه آمبولانس برای اعزام مجروحان به محل حادثه اعزام شد؛ اما با توجه به سرمای شدید هوا و تعداد بالای مصدومان همه ١٨ مجروح حادثه با اتوبوس آمبولانس به بیمارستان موسوی زنجان منتقل شدند.
اصغر جعفری روحی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان، در این‌باره گفت: «در پی وقوع حادثه واژگونی یک اتوبوس در کیلومتر ٢٥ اتوبان زنجان- تبریز نیرو‌های ما ساعت ٥و٥ دقیقه بامداد به محل حادثه رسیدند و کار انتقال مصدومان به‌سرعت آغاز شد.»

به گفته مسئولان بهداشت و درمان زنجان، ١٠ نفر از حادثه‌دیدگان نیاز به اقدامات درمانی و بستری داشتند که بلافاصله مقدمات اورژانس بیمارستانی برای آن‌ها انجام شد. آن‌طور که آرمانی‌کیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌گوید دو نفر از مصدومان حال وخیمی داشتند: «یکی از دو مصدوم بدحال تحت عمل جراحی قرار گرفت و در حال حاضر هم در بخش مراقبت‌های ویژه است.»
او با رد شایعات مطرح‌شده در خصوص ضایعات نخاعی برخی حادثه‌دیدگان درباره حال مجروحان این حادثه گفت: «هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است؛ اما ٨ نفر از مصدومان در بیمارستان موسوی بستری هستند و حال عمومی آن‌ها رضایت‌بخش است.».

اما علت این حادثه هنوز به طور قطعی اعلام نشده است. آن‌طور که مسئولان شرکت مسافربری عدل اصفهان اعلام کرده‌اند، این اتوبوس هیچ نقص فنی نداشته است. محمدحسن غلامی فشارکی، مدیرعامل این شرکت، با تأیید خبر واژگونی یکی از اتوبوس‌های متعلق به این شرکت گفت: «١٤ نفر از سرنشینان این اتوبوس مسافربری که از اصفهان عازم تبریز بود، اصفهانی هستند.»
این در حالی است که بررسی‌های اولیه پلیس از سرعت غیرمجاز این اتوبوس مسافربری حکایت دارد. سرهنگ عظیمی، جانشین رئیس‌پلیس راه استان زنجان گفت که انحراف این اتوبوس از مسیر اصلی و سقوط آن به دره ١٢ متری حاشیه جاده به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده بوده است.

اتوبوس مشکل فنی نداشت
براساس اعلام مسئولان شرکت مسافربری عدل اتوبوس مسافربری مدل بنز ٩٠ با ١٤ سرنشین از ترمینال کاوه به مقصد تبریز حرکت کرد. مسئولان ترمینال کاوه هم می‌گویند که ساعت حرکت این اتوبوس حدود ١٠ شب بوده است. ظاهرا این اتوبوس vip جایی در نزدیکی دلیجان دو مسافر دیگر هم سوار کرده و با ١٦ سرنشین به طرف تبریز ادامه مسیر داده است.
آن‌طور که فشارکی مدیرعامل شرکت عدل اختصاصی می‌گوید این اتوبوس معاینه فنی داشته و همه مدارک و تأیید‌های لازم را اخذ کرده: «راننده چهل‌وهشت ساله این اتوبوس چند سال است که در این مسیر تردد دارد، در واقع او یکی از پرسنل باسابقه ما است، هنوز هم برای ما روشن نیست که چطور این اتفاق افتاده است.
ضمن اینکه نمی‌دانیم او الان چه وضعی دارد، متأسفانه پیگیری‌های ما از ساعت ٧ صبح سه‌شنبه تاکنون بی‌نتیجه بوده و هنوز هیچ اطلاعات دقیقی به دست ما نرسیده تا به خانواده‌ها اعلام کنیم.» او در پاسخ به این پرسش که چطور هویت جانباختگان این حادثه مشخص نشده، پاسخ داد: «چون خرید بلیت‌ها به صورت اینترنتی است و معمولا بلیت‌ها به نام یک نفر صادر می‌شود، هنوز نمی‌توانیم مشخصات دقیق افراد کشته‌شده در این حادثه را اعلام کنیم. ضمن اینکه نمایندگان شرکت ما در زنجان حضور دارند و در حال پیگیری وضع مصدومان و کشته‌شدگان این حادثه هستند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید