روغن‌های تراریخته کدامند؟

روغن‌های تراریخته کدامند؟

این روغن برای پخت و پز مناسب نیست و مخصوص سرخ کردنی است و مصرف زیاد آن مانند هر کالایی می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

کد خبر : ۷۵۷۹۲
بازدید : ۷۵۸۶
روغن‌های تراریخته کدامند؟
دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد که بیش از ۸۵ درصد روغن‌های سویا در ایران تراریخته هستند و ۹۰ درصد کشور‌های دنیا نیز از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند.

امیرهوشنگ بیرشک با بیان اینکه روغن سویا، آفتابگردان، پالم و کلزا بیشترین روغن‌های نباتی مصرفی در ایران هستند، گفت: روغن سویا تنها روغن تراریخته است که از مبادی جنوبی وارد ایران می‌شود و روغن‌های پالم، آفتابگردان و کلزا روغن‌هایی هستند که تراریخته نبوده و به جز پالم، باقی روغن‌ها از مبادی شمالی کشور وارد می‌شوند.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد روغن‌های سویا در ایران تراریخته هستند و ۹۰ درصد کشور‌های دنیا نیز ازمحصولات تراریخته استفاده می‌کنند. در مورد سلامت محصولات تراریخته هم می‌توان گفت: این محصولات از سلامت کافی برخوردارند و هنوز دلایلی قطعی برای ناسالم بودن محصولات تراریخته وجود ندارد.

به گفته وی، روی تمام محصولات روغن نباتی که از روغن تراریخته استفاده می‌شود، برچسب "تغییر ژنتیک یافته" درج شده است.

روغن آفتابگردان بیشترین روغن مصرفی در ایران
وی با بیان اینکه روغن آفتابگردان بیشترین میزان مصرف را در ایران به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: روغن‌های آفتابگردان به هیچ وجه تراریخته نبوده و عمدتا از مبادی شمالی کشور وارد شده و در گمرک‌ها نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

بیش از ۹۵ درصد روغن کلزا در داخل تولید می‌شود
دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد روغن کلزایی که در داخل مصرف می‌شود، از دانه‌های کلزای داخلی است؛ زیرا در چند سال اخیر کشت دانه‌های کلزا افزایش چشم‌گیری داشته است و در این امر خودکفا هستیم.

روغن‌های پالم ۱۰۰ درصد وارداتی است
بیرشک با اشاره به اینکه روغن‌های پالم ۱۰۰ درصد وارداتی و غیرپالم هستند، اظهار کرد: روغن پالم در فرمولاسیون روغن سرخ‌کردنی استفاده می‌شود و این روغن به صورت مستقیم و ۱۰۰ درصد خالص عرضه نمی‌شود. استفاده از روغن پالم در روغن سرخ کردنی مقاومت آن را به حرارت بالا می‌برد و این روغن را برای سرخ کردن مناسب می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از روغن‌های پالم خطری برای سلامتی مردم دارد یا خیر، گفت: از روغن پالم نباید به صورت مستقیم استفاده شود. متاسفانه برخی مواقع از روغن پالم نابه‌جا استفاده می‌شود. این روغن برای پخت و پز مناسب نیست و مخصوص سرخ کردنی است و مصرف زیاد آن مانند هر کالایی می‌تواند آسیب‌رسان باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید