عقب‌نشینی دلار

عقب‌نشینی دلار

نوسان‌گیران در ماه‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند هر‌چقدر با روند بازار همراه‌تر باشند، احتمال سودشان بیشتر و ضررشان نیز کمتر خواهد شد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت، نوسان‌گیران در ماه‌های اخیر بیشتر از همیشه به «حد ضرر و سود» توجه می‌کنند.

کد خبر : ۷۶۱۴۶
بازدید : ۶۶۱
عقب‌نشینی دلار
سکه بهار آزادی پس از یک هفته افزایش، سرانجام روز شنبه طعم کاهش قیمت را چشید. در اولین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با عقب‌نشینی از کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.
این افت از آن جهت اهمیت داشت که افزایشی‌های بازار به دنبال شکست مرز مهم ۵ میلیونی در بازار بودند و امید داشتند با شکست این مرز، تقاضای احتیاطی بیشتری به بازار وارد شود.

خروج سکه از مدار افزایش
به این ترتیب می‌توان گفت، افت روز شنبه آب سردی بر پیکر افزایشی‌های بازار بود. ۴دلیل عمده برای افت قیمتی سکه پس از ۶ افزایش متوالی عنوان می‌شود. دسته‌ای افت قیمت دلار را عامل فشاری بر بهای سکه دانستند؛ حال آنکه دسته دیگری باور داشتند بازار به‌طور طبیعی پس از چندین روز پیاپی افزایش قیمت نیاز به یک اصلاح قیمتی داشت.
معامله‌گران فنی نیز باور داشتند سکه با نزدیک شدن به سقف با افزایش فروش‌ها مواجه شد و عده دیگری بر این تاکید داشتند که با کاهش تنش‌ها، طبیعی بود که میزان تقاضا نیز در بازار کاهش پیدا کند. در این میان، نقش عامل افت قیمت دلار بر افت بهای سکه محسوس‌تر بود. دیروز دلار ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.
افت قیمت دلار را برخی فعالان ناشی از عدم توان این ارز برای رشد می‌دانستند، حال آنکه گروه دیگری باور داشتند عرضه مناسب اسکناس دلار توسط صرافی‌های منتخب بازارساز زمینه‌ساز افت قیمت این ارز شد.

فضای بازار‌های سکه و ارز در روز شنبه تفاوت زیادی با هفته گذشته داشت. جالب‌تر آنکه این روز‌ها تغییر مسیر قیمتی هم ممکن است انتظارات را به یکباره دچار تغییر زیادی کند؛ می‌توان گفت: در هفته‌های اخیر بیشتر معامله‌گران سعی می‌کنند انتظارات خود را با روند روزانه بازار هماهنگ کنند و به اندازه قبل اصراری بر روند قیمتی خاصی ندارند؛ البته این قاعده ممکن است در روز‌هایی نیز شکسته شده باشد.
به‌عنوان مثال، در انتهای روز پنج‌شنبه برخی معامله‌گران با اطمینان از افزایش قیمت سکه سخن می‌گفتند و دسته‌ای دیگر، باور داشتند قیمت راه کاهشی را در پیش خواهد گرفت. آنچه اهمیت دارد این است که زمانی که قیمت سکه در روز شنبه کاهشی شد، افزایشی‌ها اصرار خاصی نکردند که بر روی نظر خود بمانند و با روند بازار همراه شدند.
به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران در ماه‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند هر‌چقدر با روند بازار همراه‌تر باشند، احتمال سودشان بیشتر و ضررشان نیز کمتر خواهد شد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت، نوسان‌گیران در ماه‌های اخیر بیشتر از همیشه به «حد ضرر و سود» توجه می‌کنند.
یکی از دلایل این موضوع به این برمی‌گردد که عده زیادی از نوسانات نیمه دوم ۹۷ و تابستان ۹۸ دچار ضرر شدند و مدت‌ها طول کشید تا ریال مورد نیاز خود را برای مداخله در بازار پیدا کنند. در کنار این موضوع، این روزها، نوسان‌گیران رفتار بازارساز را بیشتر از همیشه جدی می‌گیرند و پیش‌بینی رفتار او برای آن‌ها دشوارتر شده است.
البته بسیاری از فعالان نیز باور دارند، تاکتیک‌های بازارساز بیشتر ضربه‌گیر قیمت بوده است و آنچه روند قیمتی بازار را نسبت به سال ۹۷ آرام‌تر کرد، خرید‌های بیش از اندازه‌ای بود که بسیاری از معامله‌گران در سال گذشته انجام دادند. در واقع بسیاری از افراد که ارز و سکه را به‌طور معمول به‌عنوان محلی برای تبدیل سرمایه خود انتخاب می‌کنند، از نگاه آن‌ها دیگر کمتر ریالی به منظور خرید سکه و دلار دارند.
با تمام این تفاسیر همچنان اختلاف‌نظر‌های زیادی در بازار وجود دارد. به‌عنوان مثال، برخی از افزایشی‌های بازار نیز باور داشتند، هنوز زود است که از تغییر مسیر بازار سکه صحبت کرد. از نظر آن‌ها بازار ممکن است به یکباره از یک مرز مهم عبور نکند و پیش از آن یک رفتار رفت و برگشتی را انجام دهد و پس از آن در راستای صعودی قرار بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید