ماشین‌های بدون فرمان "جنرال موتورز"

ماشین‌های بدون فرمان "جنرال موتورز"

کروز در حال حاضر ماشین‌های الکتریکی شورلت را به فن‌آوری خودران مجهز کرده و آن‌ها را در سان‌فرانسیسکو آزمایش می‌کند. اما هدف نهایی شرکت، ایجاد شبکه‌ای از تاکسی‌های خودران با استفاده از مدل اوریجین است.

کد خبر : ۷۶۴۳۳
بازدید : ۲۱۰۲۴
ماشین‌های بدون فرمان
کروز می‌گوید عمر مفید اوریجین بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزار کیلومتر است

بدون فرمان - بدون راننده
کروز، سازنده فن‌آوری ماشین‌های خودران از جدیدترین محصول خود رونمایی کرد. این ماشین که نامش کروز اوریجین است، فرمان ندارد و به طور کامل توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود. سهم عمده شرکت کروز در اختیار جنرال موتورز است و دن امان، مدیر پیشین این خودروساز آمریکایی، هدایت آن را بر عهده دارد. هوندا هم در این شرکت سهم دارد.

کروز در حال حاضر ماشین‌های الکتریکی شورلت را به فن‌آوری خودران مجهز کرده و آن‌ها را در سان‌فرانسیسکو آزمایش می‌کند. اما هدف نهایی شرکت، ایجاد شبکه‌ای از تاکسی‌های خودران با استفاده از مدل اوریجین است.

اوریجین با قوای محرکه الکتریکی حرکت می‌کند. ماشین هم‌اندازه یک شاسی‌بلند متوسط است. اما با طرحی شبیه به یک واگن با ارتفاع زیاد، همه فضا به شش سرنشینی اختصاص داده شده که روی دو نیمکت روبروی هم می‌نشینند.

ماشین‌های بدون فرمان
ماشین کاملا خودران کروز در مراسمی در شهر سان‌فرانسیسکو رونمایی شد

ماشین با استفاده از حس‌گر‌ها و رادار‌های لیزری سه‌بعدی، محیط اطراف را تشخیص می‌دهد. به گفته شرکت، دقت این فن‌آوری از انسان بیشتر است و می‌تواند سریع‌تر به خطر واکنش نشان دهد.

اوریجین در سطح چهار خودران است. در این سطح ماشین در محدوده جغرافیایی مشخص به طور کامل توسط کامپیوتر کنترل می‌شود. بالاترین سطح خودران سطح پنج است که در آن هوش مصنوعی بدون هیچ محدودیتی ماشین را کنترل می‌کند.

مدیر کروز می‌گوید که تاکسی ربات پاسخی به مشکلات حمل‌و‌نقل شهری است. او معتقد است ماشین شخصی ۹۵ درصد از عمر خود را بدون استفاده در پارک است و در حالی که ارزشش در حال کم شدن است، تنها فضا اشغال می‌کند. همچنین تعداد زیاد خودرو‌های شخصی باعث ترافیک شده و مصرف سوخت فسیلی، هوا را آلوده می‌کنند.

در عوض ماشین‌هایی مثل اوریجین، بدون آلودگی هوا بیست و چهار ساعته مسافر جا‌به‌جا می‌کند. کروز می‌گوید عمر مفید ماشین‌هایش بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر است و ماشین‌ها بعد از پایان عمر مفیدشان می‌توانند بازسازی و به‌روز شده و دوباره به خیابان برگردند.

ماشین‌های بدون فرمان
شش سرنشین اوریجین در صندلی‌هایی روبروی هم می‌نشینند

اگرچه اوریجین آماده تولید است، اما ایده شبکه تاکسی‌های هوشمند تا واقعیت فاصله زیادی دارد. کروز هنوز برای آزمایش این ماشین از دولت آمریکا مجوز ندارد. تردید درباره ایمنی فن‌آوری خودران و نبود قوانین راهنمایی و رانندگی مناسب برای این ماشین‌ها باعث تاخیر در استفاده تجاری از آن‌ها شده است.

با این حال رقابت برای ساخت ماشین‌های خودران به شدت در جریان است. فورد و فولکس‌واگن به طور مشترک در حال کار بر روی پروژه‌ای مشابه هستند. شرکت آلفابت، مالک گوگل و شرکت تاکسیرانی اوبر هم در مراحل پیشرفته ساخت فن‌آوری خودران هستند. تویوتا هم ماشینی شبیه به اوریجین ساخته که قرار است در جریان المپیک توکیو از آن استفاده شود.

لاستیک بدون هوا

ماشین‌های بدون فرمان قرار است از دوچرخه‌هایی با لاستیک بدون هوا در المپیک توکیو استفاده شود


بریجستون، تولید کننده ژاپنی لاستیک می‌گوید که با عرضه لاستیک بدون هوا برای ماشین‌های باری، می‌خواهد اولین شرکتی باشد که این فن‌آوری را به بازار عرضه می‌کند.

بزرگ‌ترین تولید‌کننده لاستیک جهان لاستیکی ساخته است که نیاز به هوای فشرده ندارد و پنچر نمی‌شود. قرار است این لاستیک‌ها برای اولین بار در دوچرخه‌هایی استفاده شود که همزمان با المپیک توکیو در اختیار مهمانان مسابقات قرار خواهد گرفت.

در این لاستیک به جای هوای فشرده از شبکه‌ای لاستیکی و انعطاف‌پذیر استفاده شده است. بریجستون می‌گوید عملکرد این لاستیک‌ها از لاستیک‌های معمولی بهتر است و به دلیل چسبندگی بهتر به جاده، باعث می‌شود ماشین دی‌اکسید کربن کمتری تولید کند.

یکی از مدیران ارشد بریجیستون به خبرگزاری اتوموتیو نیوز گفته که این شرکت لاستیکی برای ماشین‌های باری ساخته که می‌تواند بیش از دو هزار کیلو وزن را در هر گوشه ماشین تحمل کند و شرکت‌های حمل‌و‌نقل برای خرید آن ابراز علاقه کرده‌اند. به گفته جان کیمپل، مدیر بخش حمل‌و‌نقل نوین بریجستون، ماشین‌های باری به طور متوسط هر ۱۲۰۰۰ کیلومتر به خاطر پنچری لاستیک ناچار به توقف می‌شوند و این برای شرکت‌ها هزینه زیادی دارد.

بریجستون هنوز زمان مشخصی برای عرضه لاستیک‌های جدیدش اعلام نکرده و می‌گوید ابتدا قصد دارد آن‌ها را به طور محدود و با چند شرکت آزمایش کند. کارخانه فرانسوی میشلن هم با فن‌آوری مشابه لاستیکی ساخته است که قرار است آن را در سال ۲۰۲۴ با ماشین‌های الکتریکی جنرال موتورز به بازار عرضه کند.

تجربه متفاوت رانندگی با این لاستیک‌ها و ظاهر غیرعادی آن‌ها باعث شده تا عرضه آن در بازار ماشین‌های سواری آسان نباشد. شاید به همین دلیل است که بریجستون تصمیم گرفته است تا آن‌ها را ابتدا در بازار ماشین‌های باری عرضه کند.

شاسی‌بلند تویوتا و سوبارو
ماشین‌های بدون فرمان
کانسپتی از شاسی‌بلند الکتریکی سوبارو در توکیو نمایش داده شد

سوبارو از کانسپتی رونمایی کرده که ایده‌ای از ظاهر شاسی‌بلند جدیدش را نمایش می‌دهد. این کانسپت که شرکت هنوز برایش نامی انتخاب نکرده، مبنای ساخت شاسی‌بلند کوچک الکتریکی خواهد بود که سوبارو و تویوتا به طور مشترک در حال ساخت آن هستند.

سوبارو و تویوتا به تازگی اعلام کرده‌اند که این ماشین الکتریکی را در "چند سال اول دهه ۲۰۲۰" به بازار عرضه خواهند کرد. بعد از این شاسی‌بلند، یک ماشین بزرگ‌تر هم بر روی همین پلتفرم ساخته خواهد شد.

سوبارو از آخرین کارخانه‌هایی است که به موج ساخت ماشین‌های الکتریکی می‌پیوندد. این شرکت می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ می‌خواهد چهل درصد از محصولاتش موتور الکتریکی داشته باشد و تا سال ۲۰۵۰ می‌خواهد تولید دی‌اکسید کربن محصولاتش را ۹۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ کاهش دهد.

از سوی دیگر تویوتا با تردید به ماشین‌های الکتریکی نگاه می‌کند. این شرکت معتقد است که ماشین‌های هیبرید و ترکیب موتور الکتریکی با موتور درون‌سوز انتخاب بهتری است و همزمان به دنبال توسعه فن‌آوری ماشین‌های هیدروژنی است.

با این حال بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن نمی‌خواهد به طور کامل کنار بایستد. پروژه مشترک با سوبارو به این کارخانه فرصت می‌دهد تا از بازار ماشین‌های الکتریکی مخصوصا در چین و اروپا سهمی داشته باشد.

مازراتی الکتریکی
ماشین‌های بدون فرمان
آزمایش موتور الکتریکی مازراتی در ماشین‌هایی استتار شده آغاز شده است

نسل بعدی مدل‌های اسپرت مازراتی با موتور الکتریکی ساخته خواهد شد. خودروساز ایتالیایی با انتشار یک ویدیوی کوتاه خبر داده که در حال آزمایش این موتور الکتریکی است.

اولین مدلی که از این موتور استفاد می‌کند، مدل گرن‌توریزمو است که قرار است نسل جدید آن در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود. گرن کابریو، مدل بدون سقف این ماشین اسپرت هم یک سال بعد و در سال ۲۰۲۲ به بازار خواهد آمد.

ماشین‌های بدون فرمان
مازراتی چهار ماه پیش تولید نسل کنونی گرن‌توریزمو را متوقف کرد

مازراتی می‌گوید برخلاف اکثر موتور‌های الکتریکی، موتوری که این شرکت می‌سازد بی صدا نیست. صدای موتور هشت سیلندر گرن‌توریزمو امضای این ماشین بود و حالا مازراتی می‌خواهد موتور الکتریکی این ماشین هم امضایی مشابه داشته باشد.

قوای محرکه الکتریکی مازراتی از ترکیب سه موتور شکل گرفته که هر چهار چرخ ماشین را حرکت می‌دهد. مازراتی می‌گوید باتری‌های الکتریکی‌اش سریع شارژ می‌شود، جای زیادی نمی‌گیرد و با هر بار شارژ مسافتی طولانی حرکت می‌کند. مازراتی الکتریکی باید با پورشه الکتریکی تایکان رقابت کند که موتورش بیشتر از ۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید