آلودگی هوا حملات صرع را تشدید می‌کند؟

دبیر علمی دوازدهمین کنگره صرع در خصوص تاثیر آلودگی هوا در تشدید بیماری صرع گفت: آلودگی هوا نمی‌تواند باعث تشدید حملات شود، اما زمانی که مزمن شد و به مرحله‌ای رسید که بیمار دچار صرع را با کمبود اکسیژن روبه‌رو کرد، حملات صرعی روی خواهد داد.

کد خبر : ۷۶۵۳
بازدید : ۱۱۹۱

دبیر علمی دوازدهمین کنگره صرع در خصوص تاثیر آلودگی هوا در تشدید بیماری صرع گفت: آلودگی هوا نمی‌تواند باعث تشدید حملات شود، اما زمانی که مزمن شد و به مرحله‌ای رسید که بیمار دچار صرع را با کمبود اکسیژن روبه‌رو کرد، حملات صرعی روی خواهد داد.


به گزارش ایسنا، دکتر احمد نگهی در نشست خبری دوازدهمین کنگره صرع، درخصوص درمان‌های دارویی این بیماری گفت: در دنیا از جمله ایران امروزه داروهای جدیدی برای درمان صرع استفاده می‌شود. یکی از این انواع درمان، فرم‌های تزریقی جدید است و برای بیمارانی استفاده می‌شود که در حالت کما و اورژانس هستند و تاثیر زیادی در رساندن او به سطح درمان دارند.

وی افزود: اکثر داروهای ضد صرع در داخل کشور تولید می‌شوند. بیماران ترجیح می‌دهند که از داروهای داخلی و تحت پوشش بیمه استفاده کنند؛ چراکه این داروها باید سال‌ها مصرف شوند.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره صرع با اشاره به حملات شبه صرعی ادامه داد: گاهی بعضی از بیماری‌ها مثل آریتمی قلبی، بیماری‌های روانپزشکی و... همراه با حملاتی هستند که پزشک فکر می‌کند مربوط صرع است، اما باید معاینات بالینی و تشخیصی لازم انجام شود تا درستی یا نادرستی آن مشخص شود. یکی از مشکلات متخصصان، بیماری‌هایی هستند که علائم صرع را تقلید می‌کنند.

وی درخصوص تشخیص بیماران صرع در کشور نیز گفت: در حال حاضر چون امکانات تشخیصی بیشتر شده است، تعداد بیمارانی که با قطعیت بیماری صرع آنها شناخته، بیشتر شده است. همچنین میزان ابتلا به صرع در مردان شایع‌تر از زنان است.

نگهی درخصوص گستره جغرافیایی شیوع این بیماری اظهار کرد: برای صرع شیوع جغرافیایی خاصی تعریف نشده است و ژنتیک نیز در آن دخالت مستقیم ندارد. تنها در بعضی از صرع‌های خفیف، ژنتیک تا حدی تاثیر دارد. در همه بیمارانی که دچار حملات صرع هستند، اگر درمان به طور کامل و به مدت 2 سال صورت گیرد، تا 80 درصد بیماری به طور کامل بهبود می‌یابد و درمان را می‌توان قطع کرد.

این مورد بستگی به عوامل ایجاد کننده صرع یا بیماری‌های زمینه‌ای دارد و ممکن است زمان درمان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: عمل جراحی صرع آخرین خط درمان است و معمولا بیشتر برای بیمارانی که صرع غیرقابل کنترل دارند و به درمان دارویی جواب نمی‌دهند، استفاده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب درخصوص تاثیر مصرف مواد غذایی در تشدید حملات صرع نیز گفت: هیچ منبع علمی وجود ندارد که بگوید مواد غذایی خاصی در ابتلا یا کاهش تشدید حملات یا بهبود بیماری صرع موثر است. تنها در کودکان بعضی از رژیم‌های غذایی به نام کتوژنیک که شامل پروتئین و کربوهیدرات است، به کنترل بیماری کمک می‌کند.

به گفته دبیر علمی دوازدهمین کنگره صرع، بی‌خوابی، خستگی، گرسنگی طولانی، سوءاستفاده از بعضی داروها و همچنین اضطراب از عوامل مهم تشدید حملات صرع هستند.

نگهی در ادامه با بیان اینکه طب سنتی در درمان صرع جایی ندارد و تنها شاید بتوان از آن به عنوان مکمل در کنار داروهای اصلی کمک گرفت، ادامه داد: 95 درصد داروهای بیماران مبتلا به صرع در داخل کشور وجود دارد.

داروهای نسل اول صرع خیلی گران نیستند، اما نسل جدید آنها ممکن است برای بیمار هزینه داشته باشد. همچنین تزریق بوتاکس در درمان صرع هیچ جایگاهی ندارد و تنها از آن می‌توان در درمان بیماری میگرن استفاده کرد.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره صرع شیوع این بیماری را چهار تا شش مورد در هر 1000 نفر عنوان کرد.

نگهی درخصوص امکان ازدواج و بارداری و شیردهی بیماران مبتلا به صرع نیز گفت: این افراد مشکلی از نظر ازدواج و بارداری نخواهند داشت. هر بیمار مبتلا به تشنج که می‌خواهد ازدواج کند یا باردار شود، قبل از آن باید با پزشک مشورت کند تا داروهایش را تغییر دهد و برای جنین مشکل‌ساز نشود.

دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع، 30 دی‌ماه تا دوم بهمن‌ماه سال جاری در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

گروه‌های هدف این کنگره متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکان، جراحان اعصاب، متخصصان طب اورژانس، متخصصان کودکان و پزشکان عمومی هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید