تسویه حساب بولتون با ترامپ

تسویه حساب بولتون با ترامپ

هانینگ که نامزد حزب سبز در انتخابات سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا از مریلند بود، ادامه داد: جمهوریخواهان از واکنش ترامپ نگران هستند و نمی‌خواهند وی را عصبانی کنند.

کد خبر : ۷۶۵۳۲
بازدید : ۱۶۱۹
تسویه حساب بولتون با ترامپ
یک سیاستمدار آمریکایی گفت: جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید به دنبال تسویه حساب با ترامپ است و ادعا‌های کتاب وی تلاش سناتور‌های جمهوریخواه برای تبرئه ترامپ را پر هزینه کرد.

"مایلز هانینگ" روز پنج شنبه درباره پیامد افشاگری بولتون درباره سخنان غیرقانونی رئیس جمهوری آمریکا در خصوص کمک به اوکراین افزود هر چند این افشاگری وضعیت را برای جمهوریخواهان حامی ترامپ سخت کرد، اما هنوز نمی‌توان گفت: تعداد کافی از سناتور‌های جمهوریخواه به صف استیضاح علیه دونالد ترامپ پیوسته و رای به برکناری وی بدهند.

هانینگ که نامزد حزب سبز در انتخابات سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا از مریلند بود، ادامه داد: جمهوریخواهان از واکنش ترامپ نگران هستند و نمی‌خواهند وی را عصبانی کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو از سیاست ضد ایرانی و تروریستی کاخ سفید انتقاد کرد و گفت: هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان مواضع مشابهی در تایید ترور سردار سلیمانی داشتند.

انتقام سخت بولتون
این صاحب‌نظر سیاسی درباره زمان افشاگری پیش نویس کتاب بولتون علیه ترامپ گفت: در سیاست هیچ چیزی به اندازه زمان بندی اهمیت ندارد. وقتی بولتون دولت ترامپ را تحت شرایطی بد ترک کرد، مشخص بود که به سادگی از همه چیز نخواهد گذشت.

هانینگ تصریح کرد: بولتون متعصب و تندرو در امور خارجه که کاربرد زور و نیروی نظامی را تنها راه حل مشکلات می‌دید، از ترامپ و تلاش‌های وی برای کاهش تنش میان آمریکا و دشمنان سنتی این کشور بسیار ناامید شده بود. این کار وی نوعی تسویه حساب برای اخراج شدن وی است.

وی ادامه داد: کتاب بولتون قرار است در ماه مارس منتشر شود. مزیت طرح این موضوع در قالب کتاب این است که بولتون هم تبلیغ خوبی برای فروش کتاب خود کرده و همچنین در اوج نمایش دموکرات‌ها و پیگیری اکثریت مردم آمریکا که خواهان شهادت وی هستند، در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی حضور خواهد یافت.

جمهوریخواهان در موضع دفاعی
عضو سابق حزب سبز آمریکا تاکید کرد: این روند آشکارا جمهوریخواهان را در موضعی دفاعی قرار می‌دهد. به هر صورت، آن‌ها می‌توانند افشاگری‌ها را نادیده بگیرند و سر خود را زیر برف ببرند. حالت دیگری که می‌توان تصور کرد این است که جمهوریخواهان می‌توانند از این فرصت استفاده و او را به عنوان شاهد دعوت کنند. این کار زیر آب استدلال‌های آن‌ها را برای دفاع از ترامپ خواهد زد.

هانینگ اظهار کرد: مهمترین چیزی که برای جمهوریخواهان مطرح است ارزیابی هزینه انتخاب یکی از این دو گزینه برای انتخاب مجدد آن‌ها خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی افزود: در حال حاضر، این یک وضعیت بدون برنده برای جمهوریخواهان است، اما رئیس جمهوری ترامپ هنوز هم می‌تواند برای تبرئه شدن بر آن‌ها تکیه کند، هرچند این تبرئه برای آن‌ها می‌تواند هزینه ساز بشود.

ترس جمهوریخواهان از ترامپ
هانینگ در پاسخ به اینکه تا چه اندازه افشاگری ناگهانی بولتون می‌تواند به ریزش در میان سناتور‌های جمهوریخواه و تغییر نظر آن‌ها به برکناری ترامپ بینجامد، گفت: در اینجا دو مسئله وجود دارد. یکی این است که آیا سنا به دنبال احضار شهود و مدارک بیشتری خواهد رفت که در جلسات استیضاح مجلس ارائه نشده باشد.

وی اظهار کرد: مورد دوم این است که آیا جمهوریخواهان به حذف ترامپ رای می‌دهند یا خیر؟ شماری از جمهوریخواهان در آینده نزدیک باید برای انتخاب مجدد وارد رقابت تنگاتنگی بشوند. این موضوع نقش کلیدی در تصمیم گیری آن‌ها خواهد داشت.

هانینگ تصریح کرد: آن‌ها می‌دانند که اگر به فراخوانی شهود رای دهند، به خواست اکثریت آمریکایی‌ها و احتمالاً پایگاه اجتماعی خودشان عمل کرده اند، اما همزمان در میان پایگاه آنها، افراد زیادی هم هستند که از این موضوع ناراحت می‌شوند و در نتیجه علیه آن‌ها رای می‌دهند. بنابراین، این نمایندگان در این موضوع با سناریو‌های خطرناکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: این سناتور‌های جمهوریخواه همچنین می‌دانند که رأی دادن به احضار شاهدان، باعث عصبانیت ترامپ و دستگاه‌های حزبی خواهد شد و احتمالاً منجر به یک چالش بزرگ بر سر راه انتخاب دوباره ترامپ در جریان مرحله نخست رقابت‌ها خواهد شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: البته قابل تصور است که برخی از جمهوری خواهان، چون "میت رامنی"، به برکناری رئیس جمهور رای خواهند داد. او البته چهار سال تا پایان دوره نمایندگی خود در سنا وقت دارد و نگران دیدگاه رای دهندگان نیست.

هانینگ خاطرنشان کرد:، اما در مجموع، جمهوریخواهان در مجلس سنا کاملاً نگران واکنش ترامپ در صورت رای دادن به احضار شاهدان و عزل وی هستند. برای همین بعید است که تعداد قابل توجهی از سناتور‌های جمهوریخواه با صداقت و شجاعت در برابر ترامپ بایستند. بسیاری از اعضای حزب ترامپ خوب می‌دانند که اتهامات علیه ترامپ وارد است، اما آن‌ها جرات و شجاعت محکوم کردن او را ندارند.

کتاب بولتون و ترور سردار سلیمانی
هانینگ اظهار کرد: در این مرحله هنوز زود است که بگوییم دستور ترامپ برای ترور سلیمانی براساس آگاهی از مطالب کتاب بولتون صادر شده است. باید حداقل منتظر اسناد موجود در کتاب بولتون ماند که قرار است در مارس (اسفند-فروردین) به بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: نکته‌ای که درباره ترامپ وجود دارد که او با پیشینیانش این تفاوت را دارد که بیشتر به مهار کردن نظامی‌ها تمایل دارد. ترامپ در چندین مورد که این فرماندهان نظامی برای اقدام نظامی فشار می‌آوردند، به آن‌ها نه گفته بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد:، اما موضوع سلیمانی فرق می‌کند. دشمنی ترامپ نسبت به ایران بیشتر مبتنی بر انگیزه و تلاش وی برای خنثی کردن هرچیزی است که اوباما انجام داده است. نمونه روشن آن توافق هسته‌ای با ایران است؛ بنابراین رویکرد وی بر اساس درک نقش ایران در منطقه نیست.

وی افزود: اگر این فرض درست باشد که ترامپ دستور ترور را بر اساس مطالب کتاب بولتون صادر کرده است، او به احتمال زیاد فکر کرده است که اکثر آمریکایی‌ها در هنگام جنگ با دشمن خارجی، در پشت رئیس جمهوری خواهند ایستاد. با این وجود ترامپ بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده است که کارهایش بسیار آشفته و غیرمنطقی و تحریک آمیز بوده است.

دموکرات‌ها در خط ترامپ
این تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: این ترور باعث افزایش تنش‌ها شده است و عملا در سراسر جهان ترامپ محکوم شد. بسیاری از متحدین آمریکا خود را از این اقدام مبرا دانستند و از آن فاصله گرفتند.

این عضو پیشین حزب سبز آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره موضع دموکرات‌ها درباره اقدام تروریستی دولت ترامپ و به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: دموکرات‌ها در مجموع نمی‌گویند که این کار "ترور" بوده است.

هانینگ خاطرنشان کرد: آن‌ها با این کار خود به پایگاهشان نشان می‌دهد که خط آن‌ها هم همان خط ترامپ است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید