عوارض مصرف زیاد قهوه

عوارض مصرف زیاد قهوه

تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از نوشیدن افراطی قهوه، ممکن است احساس خستگی کنید و بتوانید بخوانید. خستگی فورا بعد از هوشیاری به وجود خواهد آمد، اما اگر خودتان را در طول روز شارژ نگه دارید، ممکن است این تاثیر در شما ایجاد نشود.

کد خبر : ۷۶۵۶۳
بازدید : ۶۲۱۸
عوارض مصرف زیاد قهوه
به طور متوسط، هر فرد ۳٫۱ فنجان قهوه در روز می‌نوشد و همین رقم نشان می‌دهد که انسان مدرن دنیای امروز نمی‌تواند بدون این نوشیدنی جادویی زندگی کند؛ در فرهنگ ما نیز مانند نوشیدن چای، رواج بیشتری پیدا می‌کند. اما در کنار عوارض مثبت نوشیدن قهوه، این نوشیدنی داغ جذاب عوارض منفی گوناگونی دارد که همه قهوه‌خور‌ها باید از آن‌ها آگاه باشند.

ما هم عاشق قهوه هستیم، اما اصلا نمی‌خواهیم در نوشیدن آن اُور دوز کنیم. به همین دلیل برای شما چند عارضه از نوشیدن افراطی قهوه را بازگو می‌کنیم که حتما برایتان مفید خواهد بود. اگر مشکلات زیر را دارید، بدانید که یک مصرف‌کننده افراطی قهوه هستید و باید کمتر بنوشید.

اگر مشکل معده دارید
قهوه در واقع تاثیر ملین دارد. این ماده هورمونی را در بدن آزاد می‌کند که باعث تسریع در فعالیت روده می‌شود. نوشیدن بیش از حد قهوه باعث شل شدن مدفوع و حتی گاهی اسهال می‌شود. از طرف دیگر، قهوه منجر به ریفلاکس معده و دستگاه گوارش (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود. اگر شما هر یک از این مشکلات را دارید، بهتر است مصرف قهوه را کاهش دهید.

اگر احساس خستگی در روزِ بعد از نوشیدن قهوه دارید
بله، قهوه به دلیل محتوای کافئین سیستم عصبی شما را تحریک می‌کند و علاوه بر این عملکرد فیزیکی شما را ۱۱ تا ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد، اما یک عارضه جانبی منفی هم دارد: آدِنوزین، یک عنصر شیمیایی موجود در قهوه، اول افزایش پیدا می‌کند و ناگهان افت می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از نوشیدن افراطی قهوه، ممکن است احساس خستگی کنید و بتوانید بخوانید. خستگی فورا بعد از هوشیاری به وجود خواهد آمد، اما اگر خودتان را در طول روز شارژ نگه دارید، ممکن است این تاثیر در شما ایجاد نشود.

اگر اضطراب دارید
کافئین از طریق مسدود کردن آدنوزینی که شما را خسته می‌کند هوشیاری‌تان را افزایش می‌دهد. اما اگر هر روز بیش از حد معمول قهوه بنوشید، ممکن است منجر به اضطراب و عصبی شدن شما شود. قهوه ترشح آدرنالین را تحریک می‌کند و در نهایت در رفتار شما تاثیرگذار خواهد بود. اگر توجه کرده باشید می‌بینید که بعد از نوشیدن قهوه زیاد خیلی عصبی می‌شوید. ایده خوب این است که سعی کنید مصرف قهوه خود را کنترل کنید.

اگر تازگی‌ها دچار بی‌خوابی شده‌اید
کافئین شمارا بیدار نگه می‌دارد، اما در عین حال بر خواب شما هم تاثیر منفی می‌گذارد. محققان ثابت کرده‌اند که مصرف قهوه زیاد می‌تواند میزان زمانی که شما برای به خواب رفتن لازم دارید را افزایش دهد. در واقع، شما کمتر می‌خوابید و در طول روز بیشتر احساس خستگی می‌کنید.

اگر ضربان قلبتان تند شده و خسته‌اید
ضربان قلب تند در هر کسی بروز نمی‌کند، اما این هم می‌تواند از عوارض شایع نوشیدن بیش از اندازه قهوه باشد. ثابت شده است افراد کم سن و سال‌تری که در نوشیدن قهوه افراط می‌کنند دچار ضربان قلب تند ناشی از مصرف کافئین زیاد می‌شوند. نوشیدن قهوه برای آن دسته افرادی که مشکل فشار خون یا ناراحتی‌های قلبی دارند اصلا توصیه نمی‌شود.

اگر سوخت و ساز بدن سرعت گرفته و اعتیاد پیدا کرده‌اید
کافئین یک مکمل چربی‌سوز است. مطالعات نشان می‌دهد که کافئین سرعت متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. با این حال، نکته حائز اهمیت این است که در نوشیدن قهوه دقت کافی را داشته باشید، زیرا برخی از افراد عدم تحمل قهوه دارند و عوارض جانبی منفی آن می‌تواند خیلی بدتر و بیشتر از عوارض مثبتش باشد. مشکل دیگر این است که احتمال دارد شما به نوشیدن قهوه اعتیاد پیدا کنید و آب کافی ننوشید؛ چیزی که در واقع بدن شما به آن بسیار نیاز دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید