ژانویه ترسناک بازار جهانی

ژانویه ترسناک بازار جهانی

بهای نفت از ابتدای ژانویه تا روز گذشته افتی معادل ۵/ ۱۳ درصد را ثبت کرده که بخش عمده آن ناشی از انتشار ویروس کرونا، مرگ‌ومیر ناشی از آن و کاهش تقاضای نفت بوده است.

کد خبر : ۷۶۵۷۵
بازدید : ۶۴۳
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
ژانویه ترسناک بازار جهانی
بازار سهام
سه رکورد جدید برای بازار سهام
شاخص کل بورس در ادامه رکوردشکنی‌های خود ضمن رشد ۹/ ۳ درصدی در هفته قبل به سطح بی‌سابقه ۴۲۷ هزار واحد دست یافت. هر چند تلاش سهامداران برای ذخیره سود شاخص‌ها را موقتا تحت‌فشار گذاشت، اما برآیند تحرکات معامله‌گران منجر به چهار رشد متوالی شاخص شد. رکورد ارزش معاملات خرد هم در این هفته شکست.
روز یکشنبه با وجود گسترش موج عرضه، شاهد هجوم متقاضیان در محدوده‌های منفی قیمت و ثبت رکورد ۴۶۰۰ میلیارد تومانی برای معاملات خرد بودیم، ضمن اینکه در این هفته رکورد مشارکت سرمایه‌گذاران در عرضه اولیه، با حضور بی‌سابقه ۲/ ۱ میلیون سرمایه‌گذار در جلسه عرضه سهام شرکت ذوب روی اصفهان در فرابورس شکسته شد (رکورد قبلی ۹۳۰ هزار نفر بود). جذب بی‌سابقه پول‌های خرد تقریبا تمام عوامل بنیادی را تحت‌الشعاع قرار داده است.
ژانویه ترسناک بازار جهانی
بازار ارز
ششمین هفته صعودی دلار
بازار ارز هم هفته گذشته همسو با دیگر بازار‌های داخلی از جمله سهام به رشد خود ادامه داد. نرخ هر دلار آمریکا در آخرین معاملات پنج‌شنبه افزایش ۱۹۰ تومانی را در مقیاس هفتگی به ثبت رساند و روی عدد ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان جا خوش کرد. دلار پس از روند متزلزل و کم‌نوسان در دو هفته پایانی دی‌ماه، به نظر می‌رسد در هفته اخیر از سیگنال‌های ارسالی از توقف فرآیند بررسی لوایح مرتبط با FATF خط گرفته است.
با احتساب رشد ارزش دلار طی چهار روز کاری هفته قبل، ششمین رشد متوالی دلار در مقیاس هفتگی ثبت شد. با وجود فعال شدن گسل‌های احتیاطی تقاضای دلار، برخی فعالان ارزی تغییر شیوه‌های مدیریت بازارساز در جهت همگرایی با نرخ‌های آزاد را عامل ثبات‌بخش عنوان کرده و کاهش فاصله نرخ‌های نیما و آزاد را انگیزه‌ای برای عرضه و فشار بر قیمت‌ها می‌دانند.
ژانویه ترسناک بازار جهانی
بازار سکه
عبور پرقدرت سکه از مرز روانی
بهای هر سکه طرح جدید در معاملات هفته قبل ضمن رشد هفتگی ۱۵۰ هزار تومانی، نه‌تن‌ها از مرز روانی ۵ میلیون تومان عبور کرد، بلکه در آخرین معاملات این هفته به سطح ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومانی دست یافت. سکه در این هفته هم از سوی دلار حمایت شد و هم از اونس جهانی مستقیما خط گرفت. ضمنا دامنه نوسانات و سرعت پیشروی قیمت این فلز گرانبها نسبت به دلار بیشتر بود.
در این هفته، بهای سکه در مقایسه با صعود ۴/ ۱ درصدی دلار، ۱/ ۳ درصد افزایش یافت و بازدهی خود از ابتدای سال را به ۴/ ۸ درصد رساند. علاوه بر اهرم اثرگذار دلار و تقویت حدود ۴ درصدی اونس جهانی در ژانویه، به‌نظر می‌رسد محدودیت کمتر معاملات طلا و همچنین وجود ظرفیت بالقوه برای رشد (به علت فاصله از ارزش ذاتی) موجب سبقت سکه از دلار شده است.
ژانویه ترسناک بازار جهانی
بازار طلای جهانی
کسب‌وکار اونس در بازار مرگ
هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ روز جمعه به قیمت ۱۵۷۹ دلار معامله شد. طلا در اولین ماه سال جدید مسیحی افزایشی ۵۸ دلاری (معادل ۸/ ۳ درصدی) را ثبت کرد. گرچه پالس‌های مثبت فاز اولیه توافق تجاری بین چین و آمریکا در ابتدای این ماه بر طلا فشار آورد، اما موج شدید تنش‌های سیاسی ایران و آمریکا و سپس انتشار ویروس کرونا در دو هفته اخیر و مرگ دست‌کم ۲۱۳ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری، زمینه‌ساز رشد تقاضای احتیاطی طلا شدند.
البته، مواضع باثبات بانک‌های مرکزی به‌خصوص فدرال‌رزرو و بانک مرکزی اروپا سبب شد تا شاخص دلار قدرتمند بماند و طلا از این محل امکان رشد نیابد. اعضای فدرال‌رزرو در نشست خود در چهارشنبه اخیر ضمن تاکید بر سیگنال‌های مثبت بازار کار و داده‌های تولید، نرخ بهره را ۷۵/ ۱ درصد اعلام کردند.
ژانویه ترسناک بازار جهانی
بازار اوراق مسکن
اوراق مسکن در دوربرگردان قیمتی
معاملات اوراق وام مسکن فرابورس در هفته گذشته بر خلاف سهام با فشار عرضه همراه بود. در این هفته قیمت هر امتیاز «تسه» برای دی‌ماه ۹۷ (تسه ۹۷۱۰) دچار افت ۲/ ۰ درصدی شد و روز سه‌شنبه به سطح ۴۵ هزار و ۳۷۰ تومان رسید. فشار عرضه در اوراق درحالی اتفاق افتاد که «تسه»‌ها برای سه هفته متوالی صعودی بودند.
سیاست انبساطی دولت برای تقویت تقاضای مسکن از محل اوراق وام در دی‌ماه اثر خود را در بازار فیزیکی مسکن هم نشان داده است. براساس گزارش ماهانه بانک مرکزی از تحولات مسکن تهران، متوسط قیمت مسکن پایتخت در دی‌ماه نسبت به آذر ۲ درصد افزایش داشته است. مطابق این گزارش، تعداد معاملات مسکن در تهران هم در دی‌ماه ۱۲ درصد نسبت به آذر و ۵۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
ژانویه ترسناک بازار جهانی
بازار نفت
سقوط نفت به کف سه‌ماهه
بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ جمعه به ۷/ ۵۲ دلار رسید. شاخص وست‌تگزاس روز پنج‌شنبه طی ریزشی ۵/ ۳ درصدی به سطح ۷/ ۵۱ دلاری، یعنی پایین‌ترین سطح سه‌ماهه، سقوط کرده بود. شیوع فزاینده ویروس کرونای چینی و متعاقبا گسترش شعاع قرنطینه به کشور‌های اروپایی منجر به کاهش تقاضای سوخت شده است. بهای نفت از ابتدای ژانویه تا روز گذشته افتی معادل ۵/ ۱۳ درصد را ثبت کرده که بخش عمده آن ناشی از انتشار ویروس کرونا، مرگ‌ومیر ناشی از آن و کاهش تقاضای نفت بوده است.
بانک ANZ کاهش روزانه تقاضای نفت از این محل را تا ۵۰۰ هزار بشکه برآورد کرده است. البته اظهارات روز جمعه اعضای اوپک از قیمت‌ها حمایت کرد. وزیر انرژی عربستان گفت که اوپک در صورت لزوم توانایی لازم برای حفظ ثبات بازار را دارد. حتی منابع مطلع از بررسی طرح تشدید کاهش تولید یا تمدید توافق کنونی خبر دادند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید