ترامپ تبرئه می‌شود؟

ترامپ تبرئه می‌شود؟

سناتور‌ها چشم خود را به روی حقیقت بستند و به محاکمه دروغین ادامه دادند. اگر رئیس جمهوری بدون هیچ شواهد و مدارکی تبرئه شود، این برائت هیچ ارزشی ندارد.

کد خبر : ۷۶۶۰۱
بازدید : ۸۲۹
تبرئه ترامپ قطعی است؟!
سناتور‌ها به این رأی داده‌اند که در محاکمه استیضاح دونالد ترامپ هیچ شاهدی احضار نشود، و این یعنی تبرئه رئیس جمهوری‌ی از اتهام سوءاستفاده از قدرت، و ممانعت از کار کنگره تقریبا قطعی است. طرحی که به اعضای سنا اجازه می‌داد شاهدان را احضار و درخواست ارائه اسناد بیشتر بکنند، در رأی‌گیری سنا، ۵۱ به ۴۹ شکست خورد.

چاک شومر، ارشدترین سناتور دموکرات و رهبر اقلیت سنا، گفت که این «یکی از بدترین فجایعی» است که تا کنون در سنا اتفاق افتاده است.

او پس از رأی‌گیری به خبرنگاران گفت، سناتور‌ها «چشم خود را به روی حقیقت بستند و به محاکمه دروغین ادامه دادند. اگر رئیس جمهوری بدون هیچ شواهد و مدارکی تبرئه شود، این برائت هیچ ارزشی ندارد.»

فقط دو سناتور جمهوری‌خواه - میت رامنی، سناتور اهل ایالت یوتا و نامزد سابق ریاست‌جمهوری، و سوزان کالینز، از ایالت مین، در کنار دموکرات‌ها به این طرح رأی موافق دادند. آن‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که قصد دارند از این طرح حمایت کنند.

تام کارپر، سناتور دموکرات از ایالت دلاور، در حالی که داشت به جلسه سناتور‌های دموکرات پشت در‌های بسته می‌رفت تا در مورد تحولات روز‌های آینده تصمیم بگیرند، به خبرنگاران گفت که پس از این رأی‌گیری، سناتور‌های جمهوری‌خواه تلاش نخواهند کرد که در مورد محکوم یا تبرئه کردن رئیس جمهور رأی‌گیری نهایی را انجام دهند

کارپر گفت: ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد تا این بازی به پایان برسد. اما منابعی در کنگره خاطرنشان کردند که هر دو جناح مایلند فرآیند محاکمه هفته آینده، احتمالا تا شب چهارشنبه به پایان برسد.

تلاش برای پایان دادن به محاکمه تا چهارشنبه آینده، به این معناست که ترامپ شب قبل از آن، سخنرانی وضعیت کشور را ایراد خواهد کرد، و این فرصتی را فراهم می‌کند تا فقط چند ساعت قبل از آماده شدن سنا برای تبرئه او از هر دو اتهام، او به ریش دموکرات‌های مجلس بخندد.

این سناریوی احتمالی، یکی از پرماجراترین اتفاقات تاریخ آمریکا را رقم خواهد زد، درست شبیه یک برنامه تهیه شده برای تلویزیون، اما هیچ‌گونه تصمیم نهایی در مورد نتیجه محاکمه مطرح نشده است.

سناتور‌های جمهوری‌خواه نیز در اتاق جلسات کاپیوتل دور هم جمع شدند. هر دو جناح تلاش می‌کنند به توافقی برسند که بر اساس آن مراحل پایانی محاکمه انجام شود، یعنی چارچوبی را برای ختم مشاجرات و بیانات در صحن سنا و رأی‌گیری نهایی درباره دو ماده استیضاح تعیین کنند.

در حالی که میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا، مشغول مشورت با اعضای فراکیسون خود بود، دفتر او بیانیه‌ای را در دفاع از رأی جمهوری‌خواهان علیه احضار شاهدان منتشر و اعلام کرد که محاکمه ظرف چند روز آینده پایان خواهد یافت، اما چگونگی یا زمان آن را مشخص نکرد.

نماینده جمهوری‌خواه کنتاکی گفت: «در تاریخ سنا هیچ‌گاه این مجلس محاکمه استیضاح را تعلیق نکرده است تا شواهد و مدارک بیشتری برای مسائل حل‌نشده مربوط به مصونیت اجرایی - که مستلزم دعوای قضایی طولانی‌مدت است، به دست بیاورد. ما هیچ علاقه‌ای به ایجاد چنین بدعتی نداریم، مخصوصا در مورد افرادی که که مجلس نمایندگان علنا تصمیم گرفته که آن‌ها را تحت تعقیب قرار ندهد.»

او افزود: «اکنون که ما آماده می‌شویم تا در روز‌های آینده به فرآیند محاکمه پایان دهیم، سناتور‌ها در بین خود با مدیران استیضاح در مجلس نمایندگان و مشاور رئیس جمهور مشورت می‌کنند تا گام‌های بعدی را تعیین کنند.

ترامپ که پیشتر در هنگام ترک کاخ سفید به مقصد تفرجگاه مارالاگو شاد و سرحال به نظر می‌رسید، بلافاصله پس از رأی‌گیری در سنا در توییتی نوشت: «دموکرات‌ها = ۱۷ شاهد. جمهوری‌خواهان = ۰ شاهد.»

به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری می‌خواهد در پیامش به این اعتراض کند که فرآیند استیضاح یک‌جانبه و شدیدا علیه او بوده است؛ شاید هم خواسته باشد به خود ببالد و بگوید که به‌رغم شهادت ۱۷ شاهد علیه وی، همچنان از تبرئه خود مطمئن است.

سناتور‌ها به خبرنگاران گفتند که به احتمال زیاد روز چهارشنبه محاکمه پایان می‌یابد و انتظار می‌رود که آن‌ها در مورد نسخه اصلاح‌شده حکمی که شب جمعه نتیجه را اعلام خواهد کرد، رأی‌گیری کنند. سناتور روی بلانت، از متحدان مکانل، به خبرنگاران گفت که پیش‌بینی می‌شود روز چهارشنبه ساعت ۴ بعدازظهر رأی‌گیری نهایی انجام شود.

نتیجه رأی سنا درباره احضار شاهدان و برنامه احتمالی پس از آن، به سرعت یک جنبه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ به خود گرفت، و به احتمال زیاد سنا در روز‌های پایان هفته هیچ جلسه‌ای تشکیل نخواهد داد. به عنوان مثال، این برنامه زمانی احتمالی، موجب می‌شود آن دسته از سناتور‌ها که هنوز نامزد حزب دموکرات برای انتخابات رئیس جمهور هستند، بتوانند به برنامه سفر‌های انتخاباتی خود بازگردند، آن هم در حالی که انجمن انتخاباتی آیووا دوشنبه شب برگزار می‌شود.

سناتور ماساچوست، الیزابت وارن، که یکی از این نامزدهاست، شب جمعه در توییتی نوشت: «جمهوری‌خواهان در سنا اعتماد مردم آمریکا را از دست دادند و سوگند خود به قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را زیر پا گذاشتند.»

ترامپ به این متهم بود که با سوءاستفاده از موقعیت خود، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، را تحت فشار قرار داده تا در مورد رقبای انتخاباتی او تحقیق کند، و همین‌طور متهم بود به ممانعت از تحقیقات کنگره. او مدام تأکید می‌کرد که مرتکب هیچ خلافی نشده است و کسانی که او را متهم می‌کنند، در واقع با استفاده از حقه‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا مانع انتخاب دوباره او در ماه نوامبر شوند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید