«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

ماسک‌های جراحی فقط زمانی کاربردی و مفیدند که افرادِ آلوده برای پیشگیری از آلوده کردنِ افراد سالم از آن‌ها استفاده کنند. ما هنوز نمی‌دانیم ویروسِ کرونا چگونه گسترش پیدا می‌کند. اگر مانند ویروس‌های سارس و مِرس از طریقِ «قطراتِ» آب دهان منتشر شود، ماسک‌ها می‌توانند در مقابلِ سرفه و عطسۀ فردِ مبتلا از شما محافظت کنند. اما بر طبقِ گفته محققان، ویروس‌ها همیشه به یکی از دو نوع تعلق ندارند.

کد خبر : ۷۶۶۲۶
بازدید : ۲۳۰۲۸
فرادید | مسئولانِ جهانیِ بهداشت هفته گذشته «وضعیتِ اضطراریِ جهانی» اعلام کردند. اما با افزایش تعدادِ موارد تأیید‌شده ابتلا به ویروسِ کرونای جدید در سراسر جهان و همینطور افزایش مرگ‌ومیر‌های ناشی از این بیماری، مردم می‌خواهند بدانند بهترین راهِ محافظت چیست؟
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

به گزارش فرادید به نقل از دیلی میل، طی دهه‌های گذشته، دیدنِ عابران با ماسکِ صورت برای مقابله با آلودگیِ هوا در کشور‌های آسیایی پدیده رایجی بوده است. از هفته گذشته و با کمیاب شدنِ ماسک‌های معمولِ جراحی در چین، مردم به استفاده از چیز‌هایی از قبیلِ لباس و کیسه‌های پلاستیکی به جای ماسک روی آورده‌اند.

ویروسِ جدید ۳ درصد از افرادِ مبتلا شده را به کامِ مرگ کشیده است. این رقم بالا نیست، اما با میزانِ مرگ و میر در سال ۱۹۱۸ به دلیلِ آنفولانزای «اسپانیایی» که جانِ میلیون‌ها نفر در سراسرِ جهان را گرفت، برابری می‌کند؛ و البته این رقم می‌تواند افزایش پیدا کند؛ بنابراین نگرانی‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اما آیا ماسک‌ها واقعاً می‌توانند جلوی ویروس را بگیرند؟

استفاده از برخی ماسک‌ها وضعیت را وخیم‌تر می‌کند به جای آنکه بهتر کند

بطور کلی می‌توان گفت: سه نوع ماسک وجود دارد. نوع اول، ماسک‌های قابلِ شستشوی هستند که اغلب به رنگ‌های روشن به فروش می‌رسند. این ماسک‌ها در آسیا به یکی از اقلامِ مد تبدیل شده است.
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

ماسک‌های سبک و گشادِ جراحی که از نوعی کاغذ تهیه شده است. این ماسک‌ها را باید بعد از هر بار مصرف دور انداخت؛ و در آخر، ماسک‌هایی هستند که کارکنان بیمارستان از آن استفاده می‌کنند. این ماسک‌ها کاملاً به صورت می‌چسبند. این ماسک‌ها هم یکبار‌مصرف هستند.

هر کدام از ماسک‌ها در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارد و بستگی دارد ویروس به چه شکلی در حالِ گسترش باشد.
برخی از ویروس‌ها از طریقِ «قطرات» مخاطی یا آب دهان منتشر می‌شوند. این ویروس‌ها از طریقِ عطسه و سرفۀ فردِ آلوده به روی فرد سالم منتقل می‌شود و در هوا معلق نمی‌ماند. این ویروس‌ها یا باید به صورتِ مستقیم تنفس شوند یا بعد از لمسِ سطحی که توسطِ فرد آلوده لمس شده به بدن منتقل می‌شوند.
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

ویروس‌های دیگر هوازی هستند و به صورتِ ذراتِ بسیار ریز در هوا وجود دارند. این ویروس‌ها بسیار راحت‌تر گسترش می‌یابند. درست است که ماسک‌های صورت در انواعی از شیوع‌ها استفاده می‌شود؛ اما در موردِ این نوع ویروس‌ها، با اینکه ماسک مانند یک مانعِ فیزیکی عمل می‌کند که جلویِ اسپری شدنِ آب دهان و مخاط فرد آلوده را می‌گیرد، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد استفاده از آن‌ها واقعاً راهِ مؤثری برای پیشگیری از بیماری است.

ویروس‌ها و سایر پاتوژن‌ها روی سطوح زنده می‌مانند. بعد افراد آن سطوح را با دستان خود لمس می‌کنند و بعد دستشان را به دهان یا بینی می‌مالند و خودشان را آلوده می‌کنند. ماسک‌ها می‌توانند با ممانعت از لمسِ دهان و بینی توسطِ فرد، از این شکل از انتقال پیشگیری کنند.
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

اما، ما هنوز نمی‌دانیم ویروسِ کرونا چگونه گسترش پیدا می‌کند. اگر مانند ویروس‌های سارس و مِرس از طریقِ «قطراتِ» آب دهان منتشر شود، ماسک‌ها می‌توانند در مقابلِ سرفه و عطسۀ فردِ مبتلا از شما محافظت کنند. اما بر طبقِ گفته محققان، ویروس‌ها همیشه به یکی از دو نوع تعلق ندارند.
بیشتر بخوانید:

مثلاً سارس و مِرس علاوه بر آب دهان و مخاط، از طریقِ ذرات معلق در هوا نیز منتقل می‌شوند؛ و از آنجایی که بسیاری از ماسک‌ها به صورتِ کامل به صورت نمی‌چسبند، ذراتِ معلق می‌توانند از طریق دهان و بینی وارد بدن شوند.
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

پروفسور راینا مک‌اینتایر، از دانشگاهِ نیو ساوت ولز در سیدنی، می‌گوید: «ماسک‌های جراحی راه‌های مؤثری برای پیشگیری از انتقالِ ویروس‌های هوازی نیستند، زیرا آن‌ها بطور کامل صورت را نمی‌پوشانند و نمی‌توانند فیلتر‌های خوبی باشند.»

و ماسک‌های پارچه‌ای که در آسیا رواج یافته حتی می‌توانند وضعیت را وخیم‌تر کند.

پروفسور مک‌اینتایر در ۴۱ بیمارستان در هانوی در ویتنام روی این موضوع کار کرده است.

او می‌گوید: «ماسک‌های پارچه‌ای اصلا تأثیری ندارند و حتی در برخی موارد خطرِ آلودگی را افزایش می‌دهند، به خصوص اگر مدام شسته نشوند.»
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

اما، همکارِ او در دانشگاهِ نیو ساوت ولز، دکتر اَبرار چوگتای می‌گوید: «استفاده از ماسک بهتر از آن است که چیزی استفاده نشود.»

اگر ماسک روی صورت بچسبد، از شما محافظت می‌کند.

محققان می‌گویند، بهترین نوعِ ماسک، ماسکی است که کامل روی صورت بچسبد. به پزشکان و پرستاران توصیه می‌شود این نوع ماسک را برای پیشگیری از ورودِ ذراتِ معلق در هوا یا ویروس‌های هوازی، مانند سرخک که مسری‌ترین ویروسِ شناخته‌شده است، استفاده کنند تا از ورودِ آن‌ها به عمقِ ریه‌ها پیشگیری کنند.

دکتر لی ژانگ، از بیمارستانِ جینیتان در ووهان، که مرکزِ مبارزه با این بیماری است در هفته گذشته در مقاله‌ای که در لنست چاپ شد، نوشت: «لازم است پزشکان و کارکنانِ بیمارستان از ماسک‌های یکبارمصرف استفاده کنند تا از ورودِ هوازی‌های ریز به بدن پیشگیری کنند.»
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

اما آیا مردمِ معمولی این کار را می‌کنند؟ این ماسک‌ها علاوه بر اینکه گران تمام می شوند، چندان راحت نیستند. هر عدد از این ماسک در بریتانیا ۱.۵۰ پوند به فروش می‌رسد؛ و بر طبق گفته‌های دکتر چوگتای و پروفسور راینا مک‌اینتایر، نوعی از ماسک که محکم به صورت می‌چسبد باید برای کارکنانِ بیمارستانی ذخیره شود.
آن‌ها بیشتر از هر فردی دیگری در خطر هستند و می‌توانند برای دیگران هم خطرناک باشند و سارس بیش از همه از طریق کارکنانِ بیمارستان شایع شد.

پروفسور دیوید هِیمن از مدرسۀ بهداشت و پزشکیِ منطقه‌ای در لندن، که در زمانِ شیوعِ سارس نقش اصلی را در سازمانِ بهداشتِ جهانی برعهده داشت، بسیار تردید دارد که استفاده از ماسک برای پیشگیری از ویروس مؤثر باشد.

او می‌گوید: «بطور کلی ماسک‌ها در پیشگیری از هیچ نوع عفونتی مؤثر شناخته نشده‌اند.»

ویروس‌ها به چشم‌ها هم حمله می‌کنند و ماسک‌ها نمی‌توانند چشم‌ها را بپوشانند.

ماسک‌های جراحی فقط زمانی کاربردی و مفیدند که افرادِ آلوده برای پیشگیری از آلوده کردنِ افراد سالم از آن‌ها استفاده کنند.

بهترین مقابله چیست؟ شستن دست‌ها

با‌اینکه مؤثر بودنِ ماسک‌ها هنوز ثابت نشده است، چینی‌های نگران مشغول خریدِ ماسک هستند و گزارش‌ها از افزایش بهای آن خبر می‌دهند.
«فقط دست‌ها را بشویید، مکرر و مرتب»

در کشور‌های اروپایی نیز ماسک‌ها کمیاب شده است. اما برخی از چینی‌ها که به ماسک دسترسی ندارند، دست به خلاقیت زده‌اند و برای تهیه ماسک به کیسه‌های پلاستیکی، بطری و میوه روی آورده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه‌هایی دارد از قبیل: اینکه:

• افراد در اماکن عمومی دست‌کش‌های یکبارمصرف یا قبل شستشو بپوشند و به طور مرتب دستان را با صابون یا پاک‌کننده‌های حاوی الکل بشویند.
• از لمسِ دستگیره درد و سایر سطوحِ که در اماکن عمومی وجود دارد، خودداری کنند. سه فوت (در حدود ۱۰۰ سانتی‌متر یا ۱ متر) فاصله با شخصِ بیمار داشته باشند.
• در دستمالِ کاغذی سرفه و عطسه کنند و سپس آن را دور بیندازند و دستانِ خود را بشویند.
• از حوله اشتراکی استفاده نکنند.

وقتی از پروفسور هیمن پرسیدم اگر فقط یک توصیۀ سریع و کاربردی داشته باشند، آن چیست؟ او گفت:
«در شستنِ دست‌ها تعلل نکنید. آن‌وقت لازم نیست نگرانِ ماسک صورت باشند.»

منبع: The DailyMail
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید