علائم کرونا ویروس؛ راه‌های پیشگیری از "کرونا" چیست؟

علائم کرونا ویروس؛ راه‌های پیشگیری از "کرونا" چیست؟

علائم این ویروس درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است؛ علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن. در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

کد خبر : ۷۶۶۴۰
بازدید : ۳۶۴۴
علائم کرونا ویروس؛ راه پیشگیری از
فرادید | با شروع سال نو میلادی، موج ویروس کرونا کشور چین را در برگرفت، سرعت شیوع این ویروس به اندازه‌ای بود که علاوه بر فراگیری در چین خودش را به ۲۶ کشور دنیا نیز رساندو اولین قربانی خود را در خارج از مرز‌های چین و در کشور فیلیپین گرفت.

به گزارش فرادید، گرچه مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که تاکنون مورد تایید شده‌ای از ابتلاء به ویروس کرونا در ایران ثبت نشده است، اما با وجود اعلام وضعیت هشدار ازسوی سازمان جهانی بهداشت وشباهت کرونا به سرماخوردگی، هر لحظه بر نگرانی عمومی در ایران افزوده می‌شود.

نمکی وزیر بهداشت و درمان نیز در این رابطه گفته است که "به‌عنوان متولی نظام سلامت پیگیری کردیم که پرواز‌های مستقیم به چین و از چین به ایران تا اطلاع ثانوی لغو شود. "

وی افزود: "این درخواست با حضور معاون اول رئیس‌جمهور بررسی و تصویب شده و وزارت راه هم براساس این مصوبه باید به شرکت‌های هواپیمایی و پایانه‌های فرودگاهی اعلام کند که این رفت‌وآمد‌ها لغو شده است و تا زمانی‌که تصمیم‌گیری مجدد انجام شود این پرواز‌ها لغو خواهد ماند. در واقع پس از اطلاع از شیوع این بیماری در کشور چین و به‌دلیل اینکه اتباع چینی به کشور ما رفت‌وآمد داشتند، وزارت بهداشت اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده است. "

البته به تازگی، آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی و بستری کردن یک مورد "مشکوک" ابتلاء به کرونا ویروس در بیمارستان فارابی این شهر خبر داده است. اما تاکنون این ابتلاء از سوی مسئولان وزارت بهداشت تایید نشده است.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند از سرماخوردگی گرفته تا سندرم تنفسی حاد و سندرم تنفسی خاورمیانه، عفونت ایجاد کنند. کرونا ویروس‌ها زئونوتیک هستند، به این معنی که هم به انسان‌ها و هم به حیوانات منتقل می‌شوند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده؛ کرونا ویروس به سیستم تنفسی حمله می‌کند و منجر به آسیب‌هایی در ریه می‌شود. این ویروس بسیار مسری است و از طریق تماس با هر چیزی که به آن آلوده شده باشد، تنفس، سرفه یا عطسه، قابل‌انتقال است.

ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند. مثلا منشا ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند، اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

کرونا ویروس چقدر خطرناک است؟

به گفته مقامات چینی ویروس کرونا در دوره نهفتگی یعنی قبل از بروز نشانه‌های بیماری، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی است به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند.

آمار روز یکشنبه کمیسیون بهداشت ملی چین حاکی است که در سراسر دنیا تاکنون ۱۴ هزار و ۵۶۲ نفر به این ویروس که کرونا یا ویروس ووهان نامیده می‌شود، مبتلا شده اند. در این میان ۳۰۵ نفر از آن‌ها جان باخته اند.

علائم کرونا ویروس؛ راه‌های پیشگیری

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود، اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.

علائم این ویروس درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است؛ علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن، در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

هنوز هیچ واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد. با این حال برای جلوگیری از عفونت کرونا باید همان کار‌هایی را که برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود، انجام داد؛ مانند استفاده از صابون‌های ضد‌باکتری و اسپری‌های حاوی الکل.
علائم کرونا ویروس؛ راه پیشگیری از
توصیه پزشکان؛ دستان خود را چند بار در روز به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بشویید. از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید. از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید، با انجام موارد زیر می‌توانید از دیگران محافظت کنید:

اگر بیمار هستید در خانه بمانید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید. اشیا و سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید.

هیچ درمان خاصی برای این عفونت وجود ندارد با این حال، شما می‌توانید برخی موارد را برای تسکین علائم خود انجام دهید.

دارو‌های ضد‌درد و تب مصرف کنید از یک مرطوب‌کننده اتاق یا از یک حمام گرم استفاده کنید. مایعات زیادی بنوشید. در صورت تشدید علائم، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه نمایید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید