هراس افکنی آمریکا درباره "کرونا"

هراس افکنی آمریکا درباره "کرونا"

در همین حال، دولت چین تلاش دارد احداث دو بیمارستان اورژانس را که از دو هفته پیش در ووهان آغاز کرده هر چه زودتر به پایان برساند. بخش‌هایی از این دو بیمارستان آغاز به کار کرده‌اند، اما هنوز به کارآیی کامل نرسیده‌اند.

کد خبر : ۷۶۶۸۰
بازدید : ۱۵۸۷
هراس افکنی آمریکا درباره
چین از کشور‌های دیگر برای تامین ماسک درخواست کمک کرده است

دولت چین گفته به عملکرد ناکافی و ناقص خود در مقابله با شیوع ویروس کرونا معترف است و باید اقدامات خود را بهبود و توسعه دهد. پکن همزمان آمریکا را متهم کرده که با اقدامات خود در مقابله با این ویروس عملا هراس‌افکنده است. دولت چین همچنین دستور تعطیلی بازار‌های خرید و فروش حیوانات وحشی را صادر کرده است.

کمیته دائمی راهبری حزب حاکم کمونیست چین که متشکل از هفت سیاست‌گذار ارشد حکومت این کشور است روز دوشنبه، سوم فوریه، با صدور اطلاعیه‌ای گفت: به "نقصان‌های اجرایی و کاستی‌های عملیاتی" در مواجهه با ویروس کرونا معترف است، نقاط ضعفی که باید "اصلاح و بهبود" یابد.

همزمان با انتشار نتایج بررسی یک تیم ویروس‎‌شناسی چینی که آنفولانزا ناشی از ویروس کرونا را به خفاش‌ها مرتبط دانسته، دولت این کشور دستور تعطیلی و پلمپ بازار‌های خرید و فروش حیوانات وحشی را صادر کرده است.
دیروز دوشنبه، آمار مبتلایان شناسایی شده این ویروس به ۱۷ هزار نفر رسید. تاکنون ۳۶۱ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند که همگی به غیر از یک نفر در چین بوده‌اند؛ آن یک قربانی دیگر در فیلیپین درگذشته است.

به این ترتیب تعداد قربانیان این ویروس در داخل چین -من‌های هنگ کنگ- با عبور از عدد ۳۴۹ نفر از بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ پیشی گرفته است. تعداد موارد مبتلا به ویروس کرونا در خارج از چین هم به ۱۵۰ نفر رسیده است. نوع جدید ویروس کرونا می‌تواند به مشکلات تنفسی شدید منجر شود که در ابتدا با تب و بعد سرفه‌های خشک آغاز می‌شود.

شیوع این ویروس که به اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی سازمان جهانی بهداشت هم منجر شده بر اقتصاد چین تاثیر منفی گذاشته و بازار‌های سهام این کشور که روز دوشنبه پس از تعطیلات سال نوی جدید چینی باز شدند با ۸ درصد افت، بدترین روز خود طی ۴ سال گذشته را تجربه کردند.
خفاش‌ها منشاء اصلی کرونا
روز دوشنبه همچنین یک تحقیق که از سوی یک ویروس‌شناس چینی در نشریه علمی نیچر منتشر شده ادعا کرد که به احتمال زیاد خفاش‌ها منشاء بروز سینه‌پهلو‌های کشنده ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند. در دو ماه گذشته بار‌ها یک بازار محل فروش حیوانات وحشی در شهر ووهان چین به عنوان سر منشاء آغاز کرونا یاد شده است.

کمیته ارشد راهبردی حزب کمونیست چین هم در بیانیه امروز خود گفته تداوم اعزام تیم‌های پزشکی به ووهان "اولویت اصلی" دولت خواهد بود. این کمیته گفته مقام‌های مسئول در زمینه پیشگیری از این اپیدمی باید تمام مسئولیت را بر عهده بگیرند و آن دسته از مقام‌هایی که مشخص شود "قصور کرده‌اند" مجازات خواهند شد.

آن طور که گزارش شده بعد از آن که یک نوجوان فلج مغزی که تنها پرستارش پدرش بود و پس از فرستادن پدرش به قرنطینه درگذشت، دو مقام مسئول محلی در شهر هوآجیایی از کار برکنار شده‌اند. جان دادن ۵۷ نفر در روز دوشنبه که موجب شد شمار قربانیان کرونا از سارس (۰۳-۲۰۰۲) پیشی بگیرد، بالاترین آمار قربانی در یک روز از زمان شناسایی این ویروس در ماه دسامبر گذشته است.
هراس افکنی آمریکا درباره
در همین حال، دولت چین تلاش دارد احداث دو بیمارستان اورژانس را که از دو هفته پیش در ووهان آغاز کرده هر چه زودتر به پایان برساند. بخش‌هایی از این دو بیمارستان آغاز به کار کرده‌اند، اما هنوز به کارآیی کامل نرسیده‌اند.

در تحولی دیگر، در چندین استان چین که در مجموع تعداد ساکنان آن‌ها به بیش از ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد مقام‌ها دستور همگانی برای زدن ماسک صادر کرده‌اند. دستوری که با گزارش کمبود ماسک در بازار عمومی اجرای آن دشوار شده و به همین علت وزارت خارجه چین روز دوشنبه از کشور‌های جهان خواسته برای تامین ماسک به این کشور کمک کنند.

هوآ چویینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته: "آنچه چین اکنون به آن از همه چیز بیشتر نیاز دارد ماسک‌های پزشکی، روپوش‌های بیمارستانی و عینک‌های پزشکی است". با وجود همه اینها، نرخ مرگ و میر ویروس کرونا که تاکنون ۲.۱ درصد بوده به مراتب کمتر از سارس در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ است که ۹.۶ درصد بود.

شهر‌های بزرگ چین، چون شانگ‌های برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تعطیلات سال نو چینی را تمدید کرده و مدارس را تعطیل اعلام کرده‌اند. هنگ‌کنک هم اعلام کرده که از نیمه شب دوشنبه ۱۰ گذرگاه مرزی از ۱۳ گذرگاه خود با خاک چین را خواهد بست. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پانزدهمین مورد ابتلا به کرونا در هنگ کنگ شناسایی شد.

مرگ دردناک نوجوان فلج مغزی در تنهایی
تحولی که روز دوشنبه شبکه‌های اجتماعی چین را تسخیر کرد گزارشی دردناک از مرگ ین چنگ، نوجوان ۱۶ ساله فلج مغزی بود که اگر چه به علت ویروس کرونا نبود، اما در اثر مستقیم هراس از این اپیدمی بود. مرگ تدریجی و ناراحت‌کننده ین چانگ از لحظه‌ای شروع شد که ماموران مبارزه با کرونا پدر و برادر او را به ظن ابتلا به این ویروس با خود به قرنطینه بردند.

پدر ین چنگ تنها پرستار او بود که به علت فلج مغزی قدرت حرکت نداشت و روی صندلی چرخ‌دار بود. ماموران پیکر بی‌جان ین چنگ را روز چهارشنبه گذشته پیدا کردند و پس از بررسی‌ها متوجه شدند که در نبود پدر بر بالینش تنها توانسته بوده دو وعده غذا بخورد.

این خبر که در شبکه‌های اجتماعی چین با واکنش خشمگین کاربران روبرو شده باعث شد روز دوشنبه، سوم فوریه، کمیته دائمی راهبری حزب کمونیست دو مقام ارشد شهر هوآجیایی را برکنار کند؛ شهردار و دبیر کمیته محلی حزب کمونیست چین در این شهر به علت اهمال و غفلت از ین چنگ برکنار شدند.
هراس افکنی آمریکا درباره
داستان ین چنگ از زمان رسانه‌ای شدن مرگ او به یکی از تیتر‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی چین بدل شده

کشور‌های دیگر چه می‌کنند؟
بسیاری از کشور‌ها شهروندان خود را از چین و به ویژه استان هیوبی و مناطق اطراف شهر ووهان خارج کرده‌اند و کسانی که از چین برمی‌گردند را هم به قرنطینه می‌فرستند.

آمریکا پس از خروج شهروندان خود از شهر ووهان، به تمامی اعضای زیر ۲۱ ساله خانواده‌های کارمندان خود در چین دستور بازگشت به ایالات متحده را داده و اعلام کرده هر کس که از استان هیوبی چین وارد آمریکا شود باید دست کم ۱۴ روز در قرنطینه بماند.

در واکنش به این تصمیمات واشنگتن، خانم هوآ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته آمریکا واکنش "بیش از حد" از خود بروز داده و برخلاف توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت عمل کرده است که به عقیده این مقام چینی موجب "هراس افکنی" شده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که بستن مرز‌ها بروی چین ممکن است نتیجه معکوس دهد و موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا شود چرا که با عبور غیرقانونی مسافران دولت‌ها امکان کنترل مستقیم آن‌ها در مبادی ورودی را از دست می‌دهند. همزمان روز دوشنبه شمار کشور‌هایی که موارد مبتلا به کرونا در آن‌ها شناسایی شده به ۲۰ کشور رسید.

آخرین محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشور‌های جهان عبارت است از:
آمریکا، استرالیا و سنگاپور ورود خارجیانی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند را ممنوع کرده‌اند. نیوزیلند هم اقدامات مشابهی را در مورد کسانی که از چین قصد ورود به این کشور‌ را دارند اعمال کرده‌اند (روسیه هم به زودی به جمع این کشور‌ها خواهد پیوست، اما اعلام کرده فرودگاه شریمیتیوو مسکو شامل این محدودیت نخواهد بود)

ژاپن و کره جنوبی ورود خارجیانی که به استان هیوبی چین سفر کرده باشند را ممنوع کرده‌اند

مصر، فنلاند، اندونزی، بریتانیا و ایتالیا به طور موقت تمام پرواز‌های خود به خاک چین را متوقف کرده‌اند

مغولستان و روسیه بخش‌های از مرز خاکی خود با چین را بسته‌اند

بزرگترین انجمن برگزاری تور‌های دریایی با کشتی‌های تفریحی بزرگ به نام کروز لاین اینترنشنال روز دوشنبه اعلام کرده که تمامی مسافران و خدمه‌ای که اخیرا به چین سفر کرده اند را از سوار شدن بر کشتی‌های خود در سراسر جهان منع خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید