فراستی: روز صفر بهترین فیلم جشنواره است
کد خبر :
۷۶۶۹۲
بازدید :
۲۰۸۷
کارگردان فیلم "آبادان یازده ۶۰" در نشست خبری این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، گفت: این فیلم از تصاویر آرشیوی مهمی استفاده کرده و اجازه دسترسی به آرشیوها را به سختی به دست آورده است تا در نهایت فیلمی بسازیم تا از مقاومت مردمی در زمان جنگ بگوئیم.
مهرداد خوشبخت در ابتدا نشست خبری فیلمش "آبادان یازده ۶۰" بیان کرد: این نسخه نهایی فیلم نبود، همین الان رسیده بود و صدا و تصویر کامل نبود، اما با این اوصاف به غیر از ۲۰ دقیقه آخر فیلم دیگر بخشها برگرفته از واقعیت بود. قرار بود فیلم واقع گرا باشد و به واقعیت نزدیک شود. حتی باید بگویم تصاویر آرشیوی که در فیلم وجود داشت به سختی به دست آمدند و سعی کردیم همه را به صورت مستند پیدا کنیم.
این کارگردان ادامه داد: صدای آقای صدر هاشمی (گوینده رادیو) را در فیلم داریم که از حضور ارتش صدام در آبادان میگوید در حالی که در چند کیلومتری او حضور دارند و به مردم میگوید مقاومت کنند و در این حالت مردم حتی با چاقوی میوه خوری که در خانه داشتند به جنگ رفتند.
وی در این نشست چندین بار بر این موضوع تاکید کرد: دوران تیر و ترقه و جنگ و خاکریز و خمپاره گذاشته است و اینبار باید مقاومت مردم را نشان میدادیم. من فیلمساز نظام نیستم و دنبال سرمایه بودم تا فیلمی درباره مقاومت مردمی بسازم. سازمان اوج پولش برای سپاه است، ولی فیلمی ساخته که در آن این اتفاقات رخ میدهد و هیچ مشکلی در آن نیست.
این کارگردان ادامه داد: صدای آقای صدر هاشمی (گوینده رادیو) را در فیلم داریم که از حضور ارتش صدام در آبادان میگوید در حالی که در چند کیلومتری او حضور دارند و به مردم میگوید مقاومت کنند و در این حالت مردم حتی با چاقوی میوه خوری که در خانه داشتند به جنگ رفتند.
وی در این نشست چندین بار بر این موضوع تاکید کرد: دوران تیر و ترقه و جنگ و خاکریز و خمپاره گذاشته است و اینبار باید مقاومت مردم را نشان میدادیم. من فیلمساز نظام نیستم و دنبال سرمایه بودم تا فیلمی درباره مقاومت مردمی بسازم. سازمان اوج پولش برای سپاه است، ولی فیلمی ساخته که در آن این اتفاقات رخ میدهد و هیچ مشکلی در آن نیست.
در این بازاری که همه از حال و موضوعات اجتماعی مانند اعتیاد و فساد صحبت میکنند یک فضایی ایجاد شده که به گذشته میپردازد. ما گذشته را رها کرده ایم درحالی که باید از آن درس گرفت. این فیلم برای سازمان اوج است، اما در آن حزب اللهی تندرو داریم، ویگن و محمدرضا شجریان صدایشان پخش میشود و افراد با دغدغههای مختلف کنار هم حضور دارند.
علیرضا کمالی بازیگر این فیلم در سخنانی در پاسخ به سوالی درباره حضور نداشتن ستارهها در فیلم توضیح داد: اگر برای ساخت این فیلم سراغ ما آمدند به این دلیل بود که قرار نبود چیزی از فیلم بیرون بزند. وقتی ستاره در فیلم میآید ویژگیهایی را با خود میآورد و قرار نبود در این فیلم چنین اتفاقی بیفتد و نمیخواستیم چیزی بزرگنمایی شود.
از دیگر بازیگران این فیلم حسن معجونی است که نقش یک ارمنی جنوبی را برعهده دارد که البته در نشست خبری حاضر نشده بود و علت آن نقش آفرینی اش در یک تئاتر عنوان شد.
بهزاد عبدی که ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشت در پاسخ به سوالی درباره موسیقی این فیلم گفت: حضور در کل فیلم احساس میشد و سعی کردم با صدای امواج رادیو موسیقی را تولید کنیم. من همیشه کارهایم را در کشور اکراین ضبط میکنم و همانجا هم درس خواندم.
حسن کلامی تهیه کننده این اثر با تاکید بر اینکه "این فیلم یک مقاومت مردمی را نشان میدهد" بیان کرد: در جنگ، فقط کسانی که در جبههها بودند نمیجنگیدند بلکه در پشت جهبههها هم کسانی بودند. فرصتی به وجود آمد که یک واقعه تبدیل به فیلم شود و نشان داده شود در پشت جبههها چه خبر است.
وی درباره هزینه تولید فیلم گفت: اینکه من بگویم چه مقدار هزینه این فیلم شده است دردی را دوا نمیکند. حضور بازیگران چهره هم در یک فیلم بر پر فروش بودن یا نبودن آن تاثیری نمیگذارد و دلایل فنی و مالی باعث شد ما سراغ بازیگران چهره نرویم.
کیوان امجدیان منتقد حاضر در این نشست در سخنانی بیان کرد: سینمای ما اگرچه به فیلمهایی با تولیدات بزرگ و پرهزینه نیاز دارد، اما "آبادان یازده ۶۰" را هم میتوان یک فیلم ملی دانست. این اثر مخاطب را تا پایان به دنبال خود میکشید و با ریتم همراه میکرد و لوکیشن محدود اش حس حبس شدن را به درستی در مخاطب تداعی میکرد.
وی همچنین گفت: این فیلم درباره رسانه است و آن را در شرایطی بیان میکند که اکنون رسانههای ما دچار یک رخوت شدهاند.
نشست خبری فیلم "آبادان یازده ۶۰" با حضور حسن کلامی (تهیهکننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری (فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفر محمدشاهی (طراح صحنه)، زهرا صمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
علیرضا کمالی بازیگر این فیلم در سخنانی در پاسخ به سوالی درباره حضور نداشتن ستارهها در فیلم توضیح داد: اگر برای ساخت این فیلم سراغ ما آمدند به این دلیل بود که قرار نبود چیزی از فیلم بیرون بزند. وقتی ستاره در فیلم میآید ویژگیهایی را با خود میآورد و قرار نبود در این فیلم چنین اتفاقی بیفتد و نمیخواستیم چیزی بزرگنمایی شود.
از دیگر بازیگران این فیلم حسن معجونی است که نقش یک ارمنی جنوبی را برعهده دارد که البته در نشست خبری حاضر نشده بود و علت آن نقش آفرینی اش در یک تئاتر عنوان شد.
بهزاد عبدی که ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشت در پاسخ به سوالی درباره موسیقی این فیلم گفت: حضور در کل فیلم احساس میشد و سعی کردم با صدای امواج رادیو موسیقی را تولید کنیم. من همیشه کارهایم را در کشور اکراین ضبط میکنم و همانجا هم درس خواندم.
حسن کلامی تهیه کننده این اثر با تاکید بر اینکه "این فیلم یک مقاومت مردمی را نشان میدهد" بیان کرد: در جنگ، فقط کسانی که در جبههها بودند نمیجنگیدند بلکه در پشت جهبههها هم کسانی بودند. فرصتی به وجود آمد که یک واقعه تبدیل به فیلم شود و نشان داده شود در پشت جبههها چه خبر است.
وی درباره هزینه تولید فیلم گفت: اینکه من بگویم چه مقدار هزینه این فیلم شده است دردی را دوا نمیکند. حضور بازیگران چهره هم در یک فیلم بر پر فروش بودن یا نبودن آن تاثیری نمیگذارد و دلایل فنی و مالی باعث شد ما سراغ بازیگران چهره نرویم.
کیوان امجدیان منتقد حاضر در این نشست در سخنانی بیان کرد: سینمای ما اگرچه به فیلمهایی با تولیدات بزرگ و پرهزینه نیاز دارد، اما "آبادان یازده ۶۰" را هم میتوان یک فیلم ملی دانست. این اثر مخاطب را تا پایان به دنبال خود میکشید و با ریتم همراه میکرد و لوکیشن محدود اش حس حبس شدن را به درستی در مخاطب تداعی میکرد.
وی همچنین گفت: این فیلم درباره رسانه است و آن را در شرایطی بیان میکند که اکنون رسانههای ما دچار یک رخوت شدهاند.
نشست خبری فیلم "آبادان یازده ۶۰" با حضور حسن کلامی (تهیهکننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری (فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفر محمدشاهی (طراح صحنه)، زهرا صمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
روزصفر؛ به دنبال قهرمانان غیر کلیشهای
همچنین نشست خبری فیلم سینمایی روز صفر به کارگردانی سعید ملکان عصر دوشنبه ۱۴ بهمن ماه باحضور کارگردان و دیگر عوامل این فیلم سینمایی و فرزاد حسنی مجری نشست در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
سعید ملکان درباره انتحاب این سوژه برای فیلم اول خود در مقام کارگردان گفت: این فیلم اول نه شاید فیلم آخر من باشد. این سوژه برای من بسیار جالب بود و خوشحالم که این فیلم را جلوی دوربین بردم.
ساعد سهیلی نیز درباره بازی در این فیلم توضیح داد: خوشحالم که بعد از ۲ سال دوری از سینما با این فیلم بازگشتم. در واقع یکی از دلایلی که این نقش را بازی کردم تفاوت آن بود نقشی که برای آن کنجکاو بودم و به نوعی خود را وکیل این کاراکتر میدانم. در واقع برای من مهم بود که بدانم چه اتفاقی برای یک آدم ساده و دست فروش رخ میدهد که به چنین شخصیتی میرسد.
امیر جدیدی نیز در ادامه این نشست گفت: در سینمای ما کم پیش میآید که چنین نقشی نوشته شود و بی شک بسیاری از بازیگران دوست دارند این نقش را بازی کنند و من خوشحالم این نقش را پذیرفتم.
بودجه تولید روز صفر ۸ میلیارد تومان بود
سعید ملکان درباره هزینه تولید این فیلم بیان کرد: بودجه تولید این فیلم ۸ میلیارد تومان بود، البته قرار بود بنیاد سینمایی فارابی بخشی از هزینه تولید را تأمین کند، اما چند روز مانده به آغاز فیلمبردای از این کار صرف نظر کردند و این فیلم را یک پروژه جذاب نمیدیدند، در چنین شرایطی از دوستانم کمک گرفتم.
وی درباره فیلمنامه بیان کرد: طرح اولیه فیلم را آقای اصفهانی نوشته بود که من به همراه بهرام توکلی فیلمنامه روز صفر را نوشتیم.
وی همچنین درباره حضور کمرنگ زنان در فیلم تاکید کرد: این فیلم ۲ بخش جاسوسی و عملیاتی دارد، بخش اول یک شخصیت مهم دارد و بخش دوم که عملیاتی است، اصولاً بازیگران مرد حضور داشتند.
ملکان درباره موسیقی فیلم گفت: افشین عزیزی همچنان در حال ساخت موسیقی فیلم است و آنچه که امروز در این فیلم شنیدید موسیقی انتخابی بود.
سهیل دانش اشراقی طراح صحنه این فیلم بیان کرد: بیشتر لوکیشنهای فیلم در ایران ساخته شده است و ما تمام تلاش خود را کردیم که به خواسته ملکان که به خوبی میداند چه چیز میخواهد نزدیک شوم. فیلمبرداری روز صفر بیشتر در ایران بود و ملکان به خوبی میدانست چه چیز میخواهد و ما تمام تلاش خود را کردیم تا به آنچه که کارگردان میخواهد نزدیک شویم.
امیر ملکپور طراح لباس نیز توضیح داد: باتوجه به جغرافیایی که در آن بزرگ شدم با لباس قوم بلوچ و پاکستان آشنا بودم همچنین با تجربه همکاری در شبی که ماه کامل شد، توانستم طراحی لباس را انجام دهم.
دنبال قهرمان غیرکلیشهای بودیم
ملکان در توضیح اینکه شخصیت مأمور چرا باید به ابرقهرمانهای سینما هالیوود نزدیک باشد تاکید کرد: علاقهای ما این بود که برای شخصیت مأمور از قالب کلیشه سینمای ایران خارج شویم، البته هیچ اغراقی برای این نقش وجود ندارد این درحالی است که در هالیوود اغراقهای بسیاری دارد، اما همه آن را باور میکنند، اما، چون تماشاچی عادت به چنین شخصیتی در سینمای ایران ندارد آن ر. اغراق شده میداند.
میثم مولایی تدوینگر روز صفر نیز گفت: اعتمادی که سعید ملکان و بهرام توکلی به تدوینگر داشتند باعث ایجاد اشتیاق برای من شد که بتوانم تمام تلاش خود را برای این پروژه داشته باشم. نیمه اول از تدوین ریتم پایینتری برای روایت قصه دارد، نیمه دوم ریتم قصه تند میشود.
ملکان در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: بهترین انتخاب من برای نقش ریگی ساعد سهیلی بود و او توانست نقش خود را به خوبی ایفا کرد. قطعاً ساعد توانایی خوبی در بازیگری دارد و تجربه همکاری را با وی داشتم این را ثابت کرده است.
وی همچنین تاکید کرد: داستان فیلم کاملاً واقعیت دارد و انگیزه ام برای ساخت این فیلم این بود که دوست داشتم برای آدمهایی که برای امنیت ما تلاش میکنند فیلم بسازم و همچنین نشان دهم که این افراد نباید طلبکار باشند چرا که این شغل را خودشان انتخاب کردهاند.
فراستی: روز صفر بهترین فیلم جشنواره است
مسعود فراستی منتقد سینما با حضور در این نشست گفت: تبریک میگویم به همه سینمای ایران چرا که اولین فیلم ملی اکشن و امنیتی ایران ساخته شد به عوامل تبریک میگویم. این فیلم که از نظرم نه فیلم اول کارگردان بلکه فیلم دهم آن است نشان داد که سعید ملکان تکنیک بلد است و این فیلم بهترین فیلم جشنواره است.
ملکان در ادامه بیان کرد: این فیلم براساس واقعیت و نه تخیل ساخته شده است و شخصیت جدیدی نماینده یک تفکر است که برای دفاع از امنیت کشور تلاش میکنند.
وی ادامه داد: هیچ جای از فیلم تروریستها را در سیستان و بلوچستان نشان داده است و بیشتر مدارس و محل اردوی تروریستها در پاکستان است.
امیر جدیدی قبول نمیکرد، این فیلم را نمیساختم
ملکان همچنین درباره انتخاب امیر جدیدی بیان کرد: هر کدام جای من بودید برای این نقش گزینه دیگری جز جدیدی نداشتید وباید بگویم که اگر او قبول نمیکرد من این فیلم را نمیساختم.
جدیدی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: تجربه بازی در چنین کارکتری را نداشتم و باید چیزهای بسیاری یاد گرفتم و امیداوارم به خوبی نقش را بازی کرده است.
ملکان در پاسخ به این پرسش که گویا برخی از عوامل فیلم در آلمان از گروه جدا شدهاند توضیح داد: آنچه در برلین رخ داد کاملاً درست است و چیزهایی از ما دزدیده شد، اما نمیتوانم با آبروی آنها بازی کنم و اسم آنها را بیاورم.
ملکان در پایان در جواب این سوال که آیا بعد از شهادت سردار سلیمانی سکانسی به فیلم اضافه شده است، گفت: زمان که شهید سلیمانی ترور شد ما در آلمان بودیم و نمیتوانستیم سکانسی از این شهید بزرگوار در فیلم داشته باشیم.
منبع: ایسنا و مهر
۰