چرا ترامپ تبرئه شد

عامل مهم دیگر در تبرئه ترامپ وجود «فاکس‌نیوز» و شبکه اجتماعی و برنامه‌های رادیویی شدیدا طرفدار ترامپ بود. این رسانه‌ها نقش مهمی در وفادار نگه داشتن سیاستمداران و پایگاه رای به ترامپ داشتند.

کد خبر : ۷۶۸۱۴
بازدید : ۹۸۶
کوروش احمدی | تبرئه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا که نقطه پایانی بر روند استیضاح او بود، کسی را متعجب نکرد. نه تنها دوسوم آرای سناتور‌ها برای محکومیت او حاصل نشد، بلکه حتی اکثریت آرا (۴۸- ۵۲ و ۴۷-۵۳) نیز بر تبرئه شدن او تعلق گرفت.
مروری بر اینکه چرا چنین شد، می‌تواند به درک بهتر زوایای کمتر روشن سیاست و حکومت در امریکا در شرایط کنونی کمک کند. درک این تحول با توجه به اهمیت انتخابات پیش‌رو در امریکا و سرشاخ بودن ما با ترامپ حایز اهمیت بسیار است. خلاصه اهم نکات قابل ذکر در این مورد به شرح زیر است:

۱- در امریکا استیضاح رییس‌جمهور امری بسیار جدی است و بسیاری آن را کم از جنگ داخلی نمی‌دانند. اتهاماتی که علیه ترامپ مطرح بود شدت، حدت و تعدد اتهاماتی را که علیه نیکسون مطرح بود، نداشت. سه ماده استیضاح علیه نیکسون شامل ۱- اشاره به قضیه واترگیت و نیز ممانعت از تحقیق در مورد آن و مجازات عاملان،
استفاده غیرقانونی از قدرت برای واداشتن دوایر فدرال مانند اف بی‌آی و ای‌آراس (اداره مالیات) علیه مخالفان و ایجاد یک واحد بازرسی غیرقانونی در کاخ سفید برای برخورد غیرقانونی با افراد، ۳- بی‌اعتنایی به کنگره و از جمله بی‌توجهی به احضار مقامات به کنگره بودند.
وجود دلایل متقن برای اثبات هر یک از این مواد در برابر دلایل نه‌چندان قوی برای اثبات اتهام علیه ترامپ از دیگر عوامل مهم بود. این در حالی است که اتهام علیه ترامپ یعنی مشروط کردن کمک امنیتی به اوکراین به تحقیق در مورد پسر بایدن از اهمیت چندانی در سیاست داخلی و خارجی امریکا برخوردار نبود.

۲- روند قطبی شدن شدید سیاست امریکا طی سه سال گذشته مانع اجماع فراحزبی در مورد استیضاح ترامپ شد. در رای گیری سنا همه سناتور‌ها (به استثنای میت رامنی در یک مورد) در امتداد گسل حزبی رای دادند. این در حالی است که مثلا در مقایسه، تصمیم به استیضاح نیکسون فراحزبی بود و در جریان تهیه مقدمات آن در ۱۹۷۴ مجلس نمایندگان با ۴۱۰ رای مثبت در برابر ۴ رای منفی تصمیم به شروع تحقیقات برای استیضاح گرفت و به همین دلیل نیکسون پیشاپیش استعفا داد.
این در حالی است که هیچ جمهوریخواهی در مجلس نمایندگان در اکتبر و دسامبر گذشته با استیضاح ترامپ موافقت نکرد. یعنی در حالی که هم‌حزبی‌های نیکسون آماده استیضاح و برکناری او بودند، هم‌حزبی‌های ترامپ قویا پشت او ایستادند. (این در حالی بود که نیکسون کمتر از دو سال قبل با ۵۲۰ رای کالج انتخاباتی از مجموع ۵۳۸ رای مجددا رییس‌جمهور شده بود.) ...

لذا از ابتدا روشن بود که استیضاحی که فراحزبی نباشد، موفق نمی‌شود.

۳- علاوه بر کم اهمیت بودن نسبی اتهام علیه ترامپ، ترس و فقدان شجاعت اخلاقی در کمپ جمهوریخواهان نیز موثر بود. اشاره ادم شیف، عضو دموکرات مجلس نمایندگان که حکم دادستان در محاکمه ترامپ در سنا را داشت، به تهدید سناتور‌های جمهوریخواه توسط طرفداران افراطی ترامپ گویای وضعیت بود. او گفت: این افراطیون تهدید کرده‌اند که هر جمهوریخواهی که علیه ترامپ رای دهد، «سرش بالای نیزه خواهد رفت.»
جمهوریخواهان می‌دانستند که اگر در حمایت از ترامپ کوتاهی کنند، سخت مورد هجوم او و طرفدارانش در رسانه‌ها قرار خواهند گرفت و بخت انتخاب مجدد در حوزه‌های‌شان به شدت ضعیف خواهد شد.

۴- عامل مهم دیگر در تبرئه ترامپ وجود «فاکس‌نیوز» و شبکه اجتماعی و برنامه‌های رادیویی شدیدا طرفدار ترامپ بود. این رسانه‌ها نقش مهمی در وفادار نگه داشتن سیاستمداران و پایگاه رای به ترامپ داشتند. در زمان نیکسون رسانه‌ها تقریبا بدون استثنا علیه او بودند و رسانه‌ای که بتواند پایگاه سیاسی او را حفظ، تغذیه و بسیج کند، وجود نداشت.
راجر آیلز که ایده تاسیس فاکس نیوز را ارایه و اولین رییس آن بود، خود مشاور مطبوعاتی نیکسون بود و دقیقا با مد نظر داشتن آنچه بر نیکسون رفت، فاکس‌نیوز را تاسیس کرد.

۵- شرایط اقتصادی نسبتا خوب در امریکا که در واقع از زمان اوباما شروع شد، از دیگر عوامل مهم استقامت ترامپ در برابر مخالفان است و مهم‌ترین نقطه قوت او برای پیروزی در انتخابات بعدی است. همین امر کمک بزرگی به بهبود موقعیت ترامپ در نظرسنجی‌ها به‌رغم استیضاح داشته است.
مطابق نظرسنجی گالوپ تایید عملکرد ترامپ از ۳۹ درصد در زمان شروع استیضاح در اکتبر گذشته به ۴۹ درصد در حال حاضر افزایش یافته است. نرخ بیکاری در امریکا در سال گذشته بسیار پایین (۶/۳ درصد) و نرخ رشد در حد قابل قبول (۲/۲ درصد) بوده است. این در حالی است که شرایط اقتصادی در دوره نیکسون رو به وخامت داشت و تحریم نفتی اعراب در پی جنگ ۱۹۷۳ نیز موجب گرانی و کمبود بنزین در امریکا شده بود.
با خاتمه استیضاح، تقابل خصمانه در سیاست داخلی امریکا تمام نشده، بلکه به عرصه مبارزات انتخاباتی انتقال یافته است و در این عرصه جدید عوامل فوق همچنان کارکرد خود را خواهند داشت. با توجه به اینکه ترامپ نشان داده که نه دیپلمات است نه سیاستمداری متعارف و مصالحه و قبول اشتباه در خونش نیست، رقبا و دشمنان داخلی و خارجی او اکنون باید خود را برای دور جدید و دشوارتری از منازعات آماده کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید