کاغذ دیواری هوشمند، جایگزین "مودم‌" می‌شود

کاغذ دیواری هوشمند، جایگزین "مودم‌" می‌شود

این سطح که شبیه کاغذ دیواری است، می‌تواند جایگزین مودم‌های بزرگ و جاگیر شود که در حال حاضر در خانه و محل کار افراد به‌کار می‌روند و امواج بی‌سیم آن‌ها همواره ضعیف است.

کد خبر : ۷۶۸۳۳
بازدید : ۱۰۶۶۷
کاغذ دیواری هوشمند، جایگزین
«سطحی هوشمند» که امواج وای‌فای و گوشی همراه را تا ۱۰۰۰ درصد تقویت می‌کند، توسط محققان دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) طراحی شد.

این سطح که شبیه کاغذ دیواری است، می‌تواند جایگزین مودم‌های بزرگ و جاگیر شود که در حال حاضر در خانه و محل کار افراد به‌کار می‌روند و امواج بی‌سیم آن‌ها همواره ضعیف است.

این تیم از آزمایشگاه هوش مصنوعی و علم کامپیوتر (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) دانشگاه فناوری ماساچوست، نمونه‌ای از این سطح را که از طریق نرم‌افزار قابل کنترل است، تولید کرده است که از ۳ هزار آنتن کوچک استفاده می‌کند تا امواج را تا بیشترین حد ممکن تقویت کند.

استاد هری بالاکریشنان، از دانشگاه فناوری ماساچوست، گفت: «هدف اصلی ما در پروژه این بود که ببینیم آیا می‌توانیم از عناصر موجود در محیط استفاده کنیم و آن‌ها را طوری بچینیم که امواج را به نحوی که قابل کنترل باشد، منتقل کنند. اگر می‌خواهیم دستگاه‌های بدون سیمی داشته باشیم که با استفاده از کمترین انرژی ممکن بهترین کیفیت امواج را تحویل دهد، به نظر می‌رسد که این سطح هوشمند به شدت راهگشا، و طریقه انجام آن باشد.»

این سطح جدید که آرفوکوس (RFocus) نام دارد، در مقایسه با هر دستگاه ارتباطی دیگر، از تعداد آنتن‌های بیشتری بهره می‌جوید، ولی اصلا گران‌قیمت نیست، زیرا هر یک از آنتن‌ها تنها چند سنت هزینه برمی‌دارد.

به اعتقاد محققان، استفاده از سطوحی که به فناوری آرفوکوس مجهز باشند، به شدت در خانه‌های هوشمند در مناطقی با امواج ضعیف مفید خواهد بود، زیرا به سختی می‌توان دریافت‌کننده‌هایی قوی را بر روی دستگاه‌های کوچکی که به اینترنت وصل هستند، نصب کرد.

این اولین بار نیست که ایده کاغذ دیواری هوشمند پیشنهاد شده است. پیش از این نیز، تحقیقات متمرکز بر این بود که چگونه از وسایل الکترونیکی کوچکی مانند بلندگو، میکروفون، و سنسور‌ها، برای ترکیب در چنین سطوحی استفاده شود.

خانه‌ها، کارخانه‌ها، و ادارات آینده، ممکن است ترکیبی از این فناوری‌ها را در محیط خود به کار گیرند تا دستگاه‌ها را به نحوی راحت‌تر و یکپارچه، به زندگی افراد وارد کنند.

کایلی جیمیسون، استاد دانشگاه پرینستون، که در پروژه آرفوکوس مشارکت نداشته است، گفت: «سطوح هوشمند به ما هزاران آنتن می‌دهند که قابلیت‌های بسیاری را پیش روی ما قرار می‌دهد.»

گزارشی جدید در توصیف سیستم آرفوکوس، ماه آینده در نشست «طراحی و کاربرد نظام‌های شبکه‌مند» انجمن یوزنیکس (USENIX Symposium on Networked Systems Design and Implementation) در شهر سانتا کلارا در ایالت کالیفرنیا، ارائه خواهد شد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید