"پروانه" پاسوز پلاسکو

"پروانه" پاسوز پلاسکو

کسبه پروانه در سال‌های گذشته ناملایمات و سختی‌های بسیاری را به چشم دیده‌اند؛ از مدیریت‌های مختلف در این ساختمان تا تصمیم‌های مختلف شهرداری و عوامل شهرداری و پیمانکارانی که رفتار‌های نامناسبی با کسبه دارند و بدون دادن هیچ خدماتی فقط دنبال اجاره یک یا چند متر محل کسب هستند.

کد خبر : ۷۶۸۶۱
بازدید : ۱۶۲۵
جمعه‌بازار پروانه، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین بازار‌های روز شهر تهران در خیابان جمهوری، در این سال‌ها با چالش‌های مختلف و موارد متعدد تهدید به تعطیلی روبه‌رو بوده است و حالا برای تأمین پارکینگ پروژه ساختمان جدید پلاسکو که روبه‌روی پاساژ پروانه و آن سوی خیابان است، شهرداری منطقه و بنیاد مستضعفان یک بار دیگر موضوع تعطیلی این بازار را مطرح کرده‌اند تا بیش از هزار کسبه این بازار و مشتریانشان را نگران کنند.
اگرچه شهرداری منطقه اعلام کرده مزایده بهره‌برداری از این پارکینگ را تمدید نمی‌کند تا کار مقاوم‌سازی اجرائی شود، اما بنیاد مستضعفان اعلام کرده تعطیلی در کار نیست و مالک همچنان شهرداری است، قرار هم این است که هم‌زمان با بهره‌برداری، مقاوم‌سازی انجام شود.

جمعه‌بازار پروانه را بسیاری از تهرانی‌ها می‌شناسند؛ بازاری متفاوت و با محوریت اجناس سنتی و قدیمی که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی هم برای فروش و هم خرید داشته است. آن‌هایی که قدیمی‌های این بازار هستند می‌گوید در سال‌های گذشته همه دست‌فروشان ابتدایی این بازار در پارکینگ سعدی ناصرخسرو که به پشت شهرداری معروف بود، جمع می‌شدند و اجناس فروشی‌شان هم از جنس همان کالا‌هایی بود که امروز در طبقه اول پروانه فروخته می‌شود؛ یعنی همان اجناس قدیمی خانه و عتیقه‌جات؛ اما بعد از انتقال به پروانه فروشندگانی از شهر تهران و به‌ویژه چند شهر دیگر به این بازار روز متفاوت اضافه می‌شوند که محصولاتشان عمدتا پوشاک و صنایع دستی و تولیدات سنتی خودشان است.
آن‌هایی هم که تا سال‌ها بعد به این مجموعه اضافه شدند، همین رویه عرضه محصولات سنتی را ادامه داده و رعایت کردند و فقط در چند سال اخیر با تغییرات مدیریت و پیمانکاران متعدد و ناکارآمد، دچار آشفتگی شده و به‌هم‌ریختگی و عدم کنترل روی محصولات آن زیاد شده است.

پارکینگ پروانه سال‌هاست نه‌تن‌ها محلی برای کسب درآمد جمعی از کسبه شده، بلکه حالا پس از سال‌ها جزئی از زندگی بسیاری از آنهاست. افرادی که در تهران یا شهر‌های دیگر در طول هفته تولیدات خود را آماده می‌کنند، به امید روز جمعه‌ای که از ساعت دو یا سه بامداد باید با باری سنگین و نفس‌گیر خودشان را به پروانه برسانند.
کسبه پروانه در سال‌های گذشته ناملایمات و سختی‌های بسیاری را به چشم دیده‌اند؛ از مدیریت‌های مختلف در این ساختمان تا تصمیم‌های مختلف شهرداری و عوامل شهرداری و پیمانکارانی که رفتار‌های نامناسبی با کسبه دارند و بدون دادن هیچ خدماتی فقط دنبال اجاره یک یا چند متر محل کسب هستند.
در این سال‌ها دو طبقه بازار شمالی و جنوبی به چهار طبقه شمالی و جنوبی تبدیل شده و امنیت و آسایش کسبه و مردم مراجعه‌کننده را به مخاطره انداخته و حالا همین شرایط ناامنی بهانه تعطیل‌کردنش شده، تقصیر کسبه آن نیست، تقصیر با مجموعه شهرداری و مالی و پیمانکارانی بوده که برای منفعت بیشتر شرایط آن پارکینگ را به این سمت سوق داده‌اند.
در واقع کسبه این بازار با زبانی کوتاه و گردنی خم‌شده، همواره از ترس ازدست‌دادن همین چند متر جا برای کاسبی، اعتراضی به شهرداری و پیمانکار آن یا هر مرجع دیگری نداشته‌اند و حتی در چند باری که مسئولان برای تعطیل‌کردنش خیز برداشته‌اند، نتوانسته‌اند اعتراضشان را علنی اعلام کنند.

درحال‌حاضر بیشتر از هزار غرفه با احتساب موارد زیادی که پیمانکار بیرون از تعداد قانونی ارائه می‌دهد، در چهار طبقه شمالی و جنوبی این بازار فعال هستند و می‌توان گفت: هر جمعه از ساعات ابتدایی صبح تا ساعت پنج و شش عصر که بازار تخلیه می‌شود، چندین هزار نفر به این بازار وارد شده و از آن خارج می‌شوند و شاید تاکنون کسی آماری دقیق از این بازار فعال و پرتراکنش و پرطرفدار تهیه نکرده باشد؛ اما این را می‌توان گفت که در چند هفته تعطیلی آن خسارت سنگینی به کسبه وارد شد. هفته‌هایی مثل روزگار پس از آتش‌سوزی و ریختن آوار پلاسکو و ماجرا‌های بعد آن که همه کسبه نگران آن بودند که سرنوشتشان با این آوار به هم بریزد.

از روز جمعه این هفته که شهرداری منطقه یک بار دیگر خبر تعطیلی این بازار را اعلام کرد، تن کسبه بار دیگر لرزید و زمزمه‌ها از همان جمعه در بازار پیچید. علی‌محمد سعادتی گفت که این پاساژ و پارکینگ نیازمند مقاوم‌سازی است و کسبه آن به مکان دیگر منتقل می‌شوند. او گفت: پاساژ پروانه از نظر سازه، ایمنی لازم را ندارد و در مقابل حریق ناایمن است و هر لحظه امکان بروز حادثه در این پاساژ وجود دارد.

سعادتی با اشاره به فعالیت جمعی از دست‌فروشان در پارکینگ این پاساژ در روز‌های جمعه تصریح کرد: قرارداد بهره‌بردار با شهرداری تهران به پایان رسیده است و ما مزایده‌ای برای این پاساژ و پارکینگ آن برگزار نخواهیم کرد. اما برای کسبه جمعه‌بازار در حال بررسی چند مکان هستیم که این افراد را در یک محل دیگر که ایمنی لازم را نیز دارد، مستقر کنیم.

شهردار منطقه 12 در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از کسبه این جمعه‌بازار درخواست داشتند که بعد از ایام عید و در سال آینده این مقاوم‌سازی انجام شود، گفت‌: دقت داشته باشید که قرارداد بهره‌بردار بهمن‌ماه به پایان می‌رسد و کار مقاوم‌سازی با توجه به ویژگی این پاساژ باید هرچه سریع‌تر آغاز شود و باید بگویم همان اهمالی که در مورد ایمنی پاساژ پلاسکو اتفاق افتاد نباید، در مورد مابقی مراکز خرید نیز صورت گیرد و دیدید که پلاسکو سال‌های سال، با وجود مشکلات ایمنی فعال بود، اما یک حادثه سبب شد که این اتفاق به فاجعه ملی تبدیل شود و اگر در این بازه زمانی تا ایمن‌سازی پاساژ پروانه اتفاقی رخ دهد که ناشی از عدم ایمنی باشد، چه کسی پاسخ‌گو است.

پس از این صحبت‌های شهردار منطقه 12 کسبه پاساژ به شکل‌های مختلف اعتراض خود را اعلام کردند. با‌این‌حال روز گذشته معاون بنیاد مستضعفان، با رد شایعه تعطیلی جمعه‌بازار پارکینگ پروانه تأکید کرد که اجرای عملیات مقاوم‌سازی و مکانیزاسیون پارکینگ پروانه در جریان بهره‌برداری فعلی آن انجام می‌شود و اجرای این عملیات هیچ مشکلی برای کسب‌وکار جاری در این پارکینگ ایجاد نمی‌کند.
منوچهر خواجه‌دلوئی در واکنش به شایعات اخیر درباره تملک پارکینگ پروانه توسط بنیاد مستضعفان و نگرانی برخی از کسبه و مردم نسبت به تعطیلی جمعه‌بازار پارکینگ پروانه، با تکذیب موارد مطرح‌شده اظهار کرد: پارکینگ پروانه تحت تملک شهرداری تهران است و شایعات مطرح‌شده درباره خرید این پارکینگ و تملک آن توسط بنیاد مستضعفان به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، افزود: در توافق اخیر شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان، مقرر شد پارکینگ پروانه به‌عنوان پارکینگ ساختمان پلاسکوی جدید مورد بهره‌برداری قرار گیرد و بنیاد مستضعفان نیز قرار است فقط نسبت به مقاوم‌سازی این پارکینگ و مکانیزاسیون آن اقدام کند و هیچ برنامه‌ای برای خرید این پارکینگ توسط بنیاد مستضعفان وجود ندارد.
بر همین اساس هیچ جای نگرانی نسبت به آینده فعالیت فعلی این پارکینگ وجود ندارد و شایعات مطرح‌شده درباره تعطیلی کسب‌وکار جمعه‌بازار پارکینگ پروانه به دنبال شایعات تملک این پارکینگ یا عملیات مقاوم‌سازی آن که باعث نگرانی برخی از کسبه و مردم شده.

صحت ندارد
جمعه‌بازار پروانه حالا سابقه‌ای بیشتر از 20 سال دارد و به پاتوق و بازاری محبوب برای دوستداران اشیای عتیقه و اجناس دست‌ساز و سنتی بدل شده است و هر جمعه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند. بااین‌حال اعلام خبر تعطیلی آن با این توضیح که قرار است مقاوم‌سازی شود، واکنش‌های کسبه و دوستداران این بازار را به همراه داشت.
برنامه مقاوم‌سازی پارکینگ پروانه در حالی اعلام شده است که پس از سوختن و فروریختن پلاسکو شهرداری تهران اعلام کرد بیشتر از 300 ساختمان دیگر مشکلاتی مشابه پلاسکو داشته و ناایمن هستند و برای آن‌ها اخطاریه هم ارسال شده است.
بااین‌حال در این سال‌ها خبری مبنی بر رفع مشکلات این ساختمان‌ها منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد حالا و با شروع ساخت‌وساز پلاسکو مسئولان این پروژه و مدیران شهری به‌جای آنکه در ساختمان جدید پارکینگ استانداردی تأمین کنند، به فکر استفاده از پروانه برای حل این مشکل افتاده‌اند و موضوع ناایمن بودن آن را پیش کشیده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید