بیماری قلبی به سراغ فوتبال ایران خواهد آمد

بیماری قلبی به سراغ فوتبال ایران خواهد آمد

مصطفوی در بخشی از این گفتگو عقیده دارد امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده بود و حتی رضایت باشگاه سپاهان نیز گرفته شده بود، اما در ثانیه آخر، قلعه‌نویی کنار رفت تا اسکوچیچ معرفی شود.

کد خبر : ۷۶۹۳۷
بازدید : ۱۵۰۷
بیماری قلبی به سراغ فوتبال ایران خواهد آمد
سپهر خرمی | معرفی دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران، موجی از مخالفت و انتقاد را در پی داشت. علی دایی، یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران، یکی از کسانی بود که در گفتگو با ایسنا اعلام کرد اسکوچیچ خارج از دایره فوتبال و با حمایت آقازاده‌ها انتخاب شده است.
سردار آزمون، مهاجم تیم ملی ایران نیز با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرام خود مخالفتش را با این سرمربی اعلام کرد تا تقریبا همه به صورت علنی از او انتقاد کرده باشند. فدراسیون فوتبال، اما تا این لحظه پاسخ روشنی درخصوص نحوه انتخاب و مذاکره با دراگان اسکوچیچ نداده است، به همین دلیل بازار شایعات همچنان داغ است.
داریوش مصطفوی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، عقیده دارد که احتمال این انتخاب خارج از قواعد فوتبالی بسیار بیشتر از بهانه‎ بودجه به‌خاطر مسائل تحریم است. مصطفوی در بخشی از این گفتگو عقیده دارد امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده بود و حتی رضایت باشگاه سپاهان نیز گرفته شده بود، اما در ثانیه آخر، قلعه‌نویی کنار رفت تا اسکوچیچ معرفی شود.
مدیرعامل سابق پرسپولیس همچنین گریز کوتاهی به انتخابات پیش‌روی فدراسیون فوتبال می‌زند: «وقتی حیدر بهاروند در تمامی لیست‌های کاندیدا‌های ریاست فدراسیون فوتبال حضور دارد یعنی افراد سیاسی و غیرفوتبالی می‌خواهند از امتیاز حضور بهاروند، بهره‌مند شوند».

‌آقای مصطفوی به‌عنوان سؤال اول، فکر می‌کنید واقعا مهدی تاج به‌خاطر مشکلات قلبی از سمت خود به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال استعفا کرد یا مسائل دیگر هم دخیل بود؟
صادقانه بخواهم خدمت شما عرض کنم؛ زمانی که من در بیمارستان به عیادت آقای تاج رفتم، همان‌جا دکتر ایشان به تاج گفت که با قلبی که شما دارید نباید دیگر فعالیت سنگین مدیریتی انجام دهید و بهتر است از فوتبال کنار بروید. از سایر مسائل مطلع نیستم، اما چیزی را که دیدم و شنیدم خدمت شما عرض کردم. اما این را باید به شما بگویم که این بیماری قلبی به‌زودی به سراغ کل فوتبال ایران خواهد آمد.

‌منظورتان چیست؟
منظورم این است که بحران فوتبال ایران را فرامی‌گیرد. یکی از نشانه‌هایش همین انتخابات پیش‌روی فدراسیون فوتبال است.

‌حالا که بحث انتخابات شد، باید به این موضوع اشاره کنیم که وضعیت تأیید صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات فدراسیون فوتبال هنوز مشخص نیست، ولی فرایند حضور حیدر بهاروند در فوتبال و همچنین ثبت‌نام ایشان کمی عجیب به نظر می‌رسد. اینکه در دوره کوتاه ایشان، میزبانی به صورت مقطعی از تیم‌های باشگاهی ایرانی گرفته شد و حالا بحث بازنشستگی ایشان مطرح شده، اما او همچنان در فوتبال حضور دارد، حتی برای انتخابات آتی.

کاش خود حیدر بهاروند به این سؤال پاسخ دهد که چرا تمامی کاندیدا‌ها او را به‌عنوان نایب‌رئیس دوم معرفی کرده‌اند. اگر بهاروند گزینه مناسبی است که خودش باید ریاست را با آرای بالا کسب کند، پس حضور او به‌عنوان نفر دوم لیست‌ها رفتاری متناقض است، اما من به شما دلیلش را می‌گویم. علت حضور او در تمامی لیست‌ها این معنی را می‌دهد که افراد غیرفوتبالی و سیاسی می‌خواهند از قدرت و نفوذ بهاروند برای حضور در فدراسیون فوتبال بهره ببرند و عاشق چشم و ابروی او نیستند. اما به عقیده من اجازه دهید وضعیت تأیید صلاحیت‌ها مشخص شود (البته اگر این انتخابات به خرداد موکول نشود، تا بتوانیم شفاف‌تر و دقیق‌تر صحبت کنیم).

‌برسیم به انتخاب دراگان اسکوچیچ. تقریبا تمام مربیان ایرانی در لیگ برتر و پیش‌کسوت‌ها نسبت به این انتخاب معترض بودند. نظر شما دراین‌باره چیست؟
۶۵ سال در فوتبال ایران حضور داشتم؛ چه به‌عنوان بازیکن و چه به‌عنوان مدیر، اما هیچ‌گاه تا این اندازه متعجب نشده بودم. آمدن اسکوچیچ به تیم ملی ایران یک معما و شوک بزرگ است. آنچه بازیکنان و زیردستان او بازگو می‌کنند نشان می‌دهد که اسکوچیچ صلاحیت و اقتدار حضور در تیم ملی ایران را نداشته است.
این معرفی از دو حالت خارج نیست: یکی اینکه دستوری بوده و دوم اینکه به‌خاطر کمبود بودجه رخ داده است. اگر گزینه یک صحیح باشد که باید فاتحه فوتبال ایران و فدراسیون را خواند که زیر بار دستور از بالا رفته و چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

‌خب به نظر شما گزینه یک درست است یا دو؟ دستوری یا کمبود بودجه؟
ببینید من به شما کد می‌دهم؛ افرادی که اسکوچیچ را به فوتبال باشگاهی لیگ برتر و لیگ یک آوردند مشخص و چهره هستند. با اسم علی دایی و امیر قلعه‌نویی بازی کردند تا در ثانیه آخر فردی خارج از این جریان را معرفی کنند.
من همین‌جا اعلام می‌کنم که فدراسیون فوتبال با امیر قلعه‌نویی برای هدایت تیم ملی ایران به توافق کامل رسیده بود و حتی رضایت باشگاه سپاهان نیز جلب شده بود، اما یکباره امیر قلعه‌نویی کنار رفت تا اسکوچیچ را انتخاب کنند. مطمئن باشید اگر سپاهان از ابتدا مخالف حضور سرمربی‌اش در تیم ملی بود، اصلا اجازه مذاکره دو طرف را نمی‌داد. به نظر من، هم دستوری بوده و هم مسائل مالی در قیاس با دستمزد ویلموتس دخیل بوده است.

‌مرتضی محصص درباره انتخاب اسکوچیچ و عدم انتخاب قلعه‌نویی گفته، چون باشگاه سپاهان رضایت نداد ما نتوانستیم او را به تیم ملی بیاوریم؛ به همین دلیل سراغ مربی‌ای رفتیم که تجربه بین‌المللی خارج از ایران داشته باشد و برای حضور اسکوچیچ به جمع‌بندی نهایی رسیدیم.

کمیته فنی فدراسیون فوتبال و شخص محصص تا به حال چه تصمیم درست و آبرومندانه‌ای گرفته که اصلا نقل قول او اعتبار داشته باشد؟ محصص فقط به واسطه زبان انگلیسی و چند دوره آنالیز فوتبال که برگزار کرده، در کمیته فنی حضور دارد و بس. محصص دستور می‌گیرد که مصاحبه کند و صحبت‌هایش فاقد اعتبار است. متأسفانه با تصمیمی که گرفته شد، با شخصیت مربیان ایرانی بازی کردند.

‌اگر شما در حال حاضر رئیس فدراسیون فوتبال بودید، اسکوچیچ جزء لیست شما برای تیم ملی ایران بود؟
به صراحت می‌گویم که اسکوچیچ جزء ۱۰ گزینه اول من هم نبود. یحیی گل‌محمدی، علی دایی، امیر قلعه‌نویی و مهدی تارتار می‌توانستند جزء گزینه‌های مورد تأیید من در بین ایرانی‌ها باشند.

‌علی دایی در بخشی از مصاحبه‌اش با ایسنا گفته که اسکوچیچ خارج از جریان فوتبال و توسط آقازاده‌ها انتخاب شده؛ همچنین دایی به صراحت گفت که صلاحیتش توسط حراست رد شده. نظر شما در این باره چیست؟
صحبت دایی را قبول دارم. البته مصاحبه علی دایی علیه مدیرعامل سایپا را نمی‌پسندم چراکه در هر صورت مدیران ما دوره‌ای ممکن است در مقام یک فرد سیاسی فعالیتی داشته باشند، اما ما باید در این برهه کارنامه ورزشی‌شان را بررسی کنیم.
مدیرعامل سایپا در آن برهه تصمیم گرفت با دایی کار نکند، به‌نظرم دایی نباید علیه او تا این حد عصبانی می‌شد و دیدید که با همان صحبت، در واقع دایی خودش را از فوتبال دور کرد و او را حداقل الان از دست دادیم. به عقیده من وزارت ورزش نیز در این انتخاب نقش داشته و دخالت کرده است. روند انتخاب اسکوچیچ در هر صورت شک‌برانگیز بوده و کاش دوستان شجاعت این را داشتند که به صورت شفاف در مورد آن صحبت کنند.

‌بحث دیگر مخالفت علنی جامعه فوتبال با اسکوچیچ است؛ به طوری که سردار آزمون در استوری اینستاگرام خود به کنایه از این انتخاب انتقاد کرده است. فکر می‌کنید اصلا ما با چنین رویکردی بتوانیم به جام جهانی برویم؟
این را که بازیکن علیه سرمربی صحبت کند نمی‌پسندم و رفتار درستی نیست، اما باید این را هم بگویم که بازیکنان تیم ملی ایران، دلسوز هستند و تا جایی می‌توانند سکوت کنند. وقتی سردار آزمون نوعی می‌بیند که یک انتخاب برخلاف جریان آب و برخلاف خواسته مردم رخ داده، معترض می‌شود.

‌فکر می‌کنید با حواشی ایجادشده تیم ملی ایران می‌تواند به دور دوم و بعد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند؟
این سؤال را اول باید شما از کسانی بپرسید که در آوردن اسکوچیچ نقش داشتند. افراد بیرون از فدراسیون فوتبال و داخل فدراسیون که بله‌قربان‌گویی کردند و موافق بودند. اما اگر از من بپرسید، می‌گویم اگر شانس تیم ملی برای صعود به جام جهانی ۱۵ درصد بود، با این انتخاب به زیر سه درصد رسید! البته یک نکته را فراموش نکنید که این‌طور هم نباید باشد که اسکوچیچ را سیبل کنیم و فقط او را نقد کنیم چراکه فرایند این انتخاب یعنی مدیریت در ورزش.
ما حتی اگر مورینیو را هم بیاوریم او زمین تمرین، امکانات و ساختار مناسب می‌خواهد که نداریم. به‌خاطر همین است که هیچ‌وقت ما نمی‌توانیم میزبانی مسابقات بزرگ را بگیریم. اسکوچیچ‌های وطنی را باید دریابیم که از بدو انقلاب تا امروز برای ورزش کار خاصی نکرده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید