موشِ ۸۰‌کیلوگرمی در آمازون کشف شد

موشِ ۸۰‌کیلوگرمی در آمازون کشف شد

این موش بزرگترین جونده‌ای است که تا کنون در آمریکای جنوبی کشف شده است.

کد خبر : ۷۶۹۴۴
بازدید : ۱۵۴۰۳
موشِ ۸۰‌کیلوگرمی در آمازون کشف شد
فرادید | جمجمه یک موشِ غول‌پیکر به بزرگیِ انسان که ۱۰ میلیون سال قبل در جنگل‌های بارانی آمازون زندگی می‌کرد، توسطِ دانشمندان کشف شد. به گفته دانشمندان وزنِ این موش به صورت تقریبی ۸۰ کیلوگرم و قد آن در حدود ۵ فوت معادلِ ۱۵۲ سانتی‌متر بوده است. این موش بزرگترین جونده‌ای است که تا کنون در آمریکای جنوبی کشف شده است.

یک موشِ قهوه‌ای امروزی وزنی در حدود نیم پوند (حدودا ۲۲۵ گرم) دارد و قد آن کمتر از اندازه کفِ پای انسان است.
این هیولای جونده با نامِ نِئوپیلِما آکرینیس، دو دندانِ پیشینِ منحنی و یک مغزِ کوچک با وزنِ ۱۱۴ گرم داشته است. جمجمه‌های دو عدد از این جانوران در یک سایتِ فسیل در برزیل کشف شده است.

یکی از جمجمه‌ها تقریباً کامل است و دیگری شاملِ قطعاتی از کاسه سرِ حیوان است که مغزش را در بر‌می‌گرفته است. جمجه در وضعیتِ بسیار مطلوبی حفظ شده و حتی آثاری از پیاز‌های بویایی - منطقه‌ای از مغز که بو را پردازش می‌کند - و لُب‌های جانبی و پیشانی که مسئولِ تفکر و حرکت هستند، در آن قابل تشخیص است.
بیشتر بخوانید:

نویسندۀ ارشد پژوهش، دکتر خوزه فِریرا می‌گوید: «نئوپیبلِما در حدود ۸۰ کیلوگرم بوده که به این ترتیب از کاپی‌بارا، جونده‌ای با وزنِ تقریبیِ ۶۰ کیلوگرم که پیش از این کشف شده بود، بسیار بزرگتر است.»
موشِ ۸۰‌کیلوگرمی در آمازون کشف شد

«این خزنده خویشاوندِ منقرض‌شدۀ چین‌چیلا‌ها و پاکاراناهاست و در حدودِ ۱۰ میلیون سال قبل در بخشِ غربی جنگل آمازون در برزیل زندگی می‌کرده است.»

«حیوان در محیطِ باتلاقی و پیش از پیدایشِ بزرگترین جنگلِ گرمسیری در جهان در این منطقه زندگی می‌کرده است.»
هیکلِ بزرگِ این موش به این معنی است که تعدادِ اندکی شکارچی در طبیعتِ آن زمان برای او وجود داشته؛ با این‌حال در همان زمان کروکودیل‌های غول‌پیکر برای شکار این موش‌ها کمین می‌کردند.
موشِ ۸۰‌کیلوگرمی در آمازون کشف شد

نئوپیلما علی‌رغم جثه بزرگ، مغزی بسیار کوچک داشته است.

بازسازیِ سی‌تی‌اسکن مغزِ حیوان نشان می‌دهد مغزِ او بسیار کوچک و وزنی در حدود ۱۱۳ تا ۱۱۴ گرم داشته است. مغز انسان در حدودِ ۱ کیلوگرم است.

بیش از ۲۰۰۰ گونه جونده در روی زمین زندگی می‌کنند که این رقم نصفِ گونه‌های پستاندارانِ روی زمین است.
منبع: DailyMail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید