مجید مجیدی با "خورشید" دوباره طلوع کرد؟

مجید مجیدی با "خورشید" دوباره طلوع کرد؟

بسیاری از منتقدان به "خورشید" مجید مجیدی نگاه مثبتی داشته اند و البته برخی هم انتقاداتی را وارد دانسته اند. با این وجود اثر جدید مجیدی از پس انتظارات برآمده و او را دوباره سرزبان‌ها انداخته است.

کد خبر : ۷۶۹۴۸
بازدید : ۲۹۲۸
مجید مجیدی با
علی نصیریان در فیلم "خورشید" به کارگردانی «مجید مجیدی»
فرادید | با شروع جشنواره فیلم فجر و طولانی شدن مراحل فنی فیلم "خورشید" مسئولین جشنواره دیگر امیدی به برگشت فیلم جدید مجید مجیدی نداشتند و همین امر باعث شد تا فیلم "پسرکشی" جایگزین این فیلم معرفی شود، اما در نهایت ۱۷ بهمن "خورشید" به جشنواره رسید و توانست نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند.

به گزارش فرادید، پس از پایان فرایند داوری و در روز اختتامیه، "خورشید" جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه را برای مجید مجیدی و عوامل این فیلم به ارمغان آورد، تا پس از چند سال دوری، دوباره نام مجید مجیدی سرزبان‌ها بیفتند.

البته اعطای جایزه به "خورشید" و مجید مجیدی با حاشیه همراه بود. عوامل فیلم «روز صفر» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اینکه فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن پذیرفته شد، در این مراسم حضور نیافت و حاشیه ساز این روز لقب گرفت.

داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر هم در واکنش به نیامدن اعتراضی عوامل فیلم " روز صفر" گفت: " عدم حضور تهیه‌کننده و عوامل فیلم خوب «روز صفر» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به بهانه اینکه چرا برخی افراد معترض یا قهر کننده با جشنواره مورد داوری قرار گرفته‌اند و یا اینکه چرا فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن پذیرفته شد، باعث تعجب، حیرت و تاسف بود. "
پیش از برگزاری جشنواره، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خطاب به داروغه زاده گفته بودند، که نباید اجازه دور زدن قانون را به فیلم "خورشید" دهد و باید از داوری کنار گذاشته شود. اما دبیر جشنواره فجر اعلام کرد که حضور "خورشید" در مرحله داوری مطابق قانون است.

جزئیات فیلم "خورشید"؛ علت دیر رسیدن "خورشید" به جشنواره چه بود؟

فیلم خورشید داستان جالب نوجوانی را روایت می‌کند که با مشکلات متعددی دوره شده، اما هنوز شور زندگی در او خاموش نشده و همچنان با مشکلات برای «زندگی کردن» می‌جنگند.

فیلم مجید مجیدی در آخرین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد و نشست مطبوعاتی این فیلم با حضور تمام بازیگران اصلی و کودک که بعضی از آن‌ها کودک کار هستند، برگزار شد.

امیر بنان، تهیه‌کننده فیلم "خورشید" درباره علت دیر رسیدن فیلم به جشنواره و قرار داشتن در داوری گفت: "خود ما هم ضرر کردیم در این موضوع، چون دوست داشتیم در آرای مردمی هم باشد، اما نرسیدیم، ولی دوره‌های قبل هم فیلم‌هایی بوده که دیر رسیدند و داوری هم شدند. بخش عمده‌ای از فیلم را به هیات انتخاب دادیم و علت اصلی تاخیر کار زیاد پست پروداکشن بود. "

مجیدی هم درباره طولانی شدن فیلم گفت: "با توجه به شرایط کار می‌دانستم فیلم به جشنواره نمی‌رسد، ولی چون در جایی هستیم که سوءتفاهم زیاد است و میخواستم فیلم را قبل از جشنواره‌های خارجی در ایران نمایش دهم آن را به جشنواره رساندم. ضمن اینکه قبلاً پنج دوره داور جشنواره بودم و مثلا فیلم هامون آقای مهرجویی روز ۱۹ بهمن به جشنواره رسید. به هر حال مهم این بود که تنور جشنواره را داغ نگه داریم و در این رویداد ملی حاضر شویم. "

علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، صفر محمدی، علی غابشی، کورش شنتیایی، روح الله زمانی و شمیلا شیرزاد، ابوالفضل شیرزاد، محمد مهدی موسوی فر، مانی غفوری ترکیب بازیگران اصلی این فیلم را شکل می‌دهند.
مجید مجیدی با

نگاه منتقدان به "خورشید"

بسیاری از منتقدان به "خورشید" مجید مجیدی نگاه مثبتی داشته اند و البته برخی هم انتقاداتی را وارد دانسته اند. با این وجود اثر جدید مجیدی از پس انتظارات برآمده و او را دوباره سرزبان‌ها انداخته است.

شایان کرمی ، منتقد حوزه سینما در ویجیاتو در باره فیلم "خورشید" نوشت: " مجیدی برخلاف دیگر آثار سینمای ایران در این سال‌ها سعی نکرده که برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب، با قرار دادن صحنه‌های متعدد که از نظر روحی چالش برانگیز هستند، مخاطب را به تماشای ادمه فیلم ترغیب کند. بلکه، تمام شیرینی خورشید به خوبی در روایت فیلم جا گرفته و همسو با قصه اصلی است. خورشید بر خلاف انتظارات بهترین فیلم مجیدی در ده سال اخیر است و به راحتی می‌توان آن را یکی از معدود آثار شایسته در جشنواره فیلم فجر امسال دانست. "

سرگه بارسقیان هم در روزنامه ایران نوشت: " «خورشید» جزو فیلم‌هایی است که می‌توانست آلودگی‌های بیشتری را بنا به بستر داستانی و اجتماعی خود به تصویر بکشد، اما مجیدی با زبانی بهداشتی از بازگویی آن سرباز می‌زند، به شمایی از تیرگی‌ها بسنده می‌کند تا «خورشید» از تابش نایستد. "

بهزاد وفاخواه منتقد حوزه سینما هم در نماوا نوشت: " دنیای مجید مجیدی دنیایی مهربان است. بدبینی و نگاه منفی به نوع بشر در سینمایش راه ندارد. در ساخت و پرداخت صحنه‌ها راه به سانتی مانتالیسم و احساسات غلیظ می‌دهد. موسیقی فیلم‌هایش همیشه پرحجم است و صحنه‌های احساسی او را باید از نظر حسی تشدید کند. "

او ادامه داد: "مجیدی با همین سینما و نمایش ارزش‌های انسانی و خوبی‌های مستتر در زندگی مردم فقیر تبدیل به مجیدی شد؛ بنابراین فکر می‌کنم او سینمایی جز این دنبال نخواهد کرد و در همین نوع سینما خورشید از قله‌های سبک کار او به شمار می‌رود. با انسجام و داستان‌گویی بیشتر و با تاثیر حسی کمتر از بهترین فیلم‌هایش بچه‌های آسمان و رنگ خدا. در واقع مجیدی این کارگردان محبوب جشنواره فجر به نوعی بهترینِ خودش را عرضه کرده است. "

گل‌بو فیوضی ، در مورد اثر جدید مجید مجیدی در روزنامه ایران نوشت: "خورشید فیلم طبقه است. فیلم آدم‌ها، بچه‌ها، شهر، خیابان‌ها، بیمارستان، بچه‌ها، مترو، دستفروش‌ها، از دست‌دادن‌ها، بچه‌ها. بله، خورشید بیشتر از همه، فیلم بچه‌هاست. فیلم تقلای طبقه‌ای که هنوز بزرگ نشده، فرسوده‌اند. روایتی که بدون بزرگ‌نمایی یک اتفاق یا دوره‌ای، داستان طبقه‌ای را تعریف می‌کند. شاید برای همین است که توی ذوق نمی‌زند. ترحم نمی‌گیرد. "

ایزد مهرآفرین ، روزنامه نگار و منتقد سینما هم در توئیترش نوشت: "خورشید نه بهترین فیلم جشنواره، که بهترین فیلم مجید مجیدی است. "

در مقابل مهرزاد دانش ، منتقد حوزه سینما انتقاداتی را به جدیدترین اثر مجید مجیدی وارد دانسته است. او در توئیترش نوشت:" خورشید، بهترین فیلم مجیدی بعد از بچه‌های آسمان است؛ بازگشت به ایده و قصه پختگی کودکان رنجور، فارغ از تحمیل نماد‌های معنوی گل‌درشت. با این حال، نیاز جدی به یک ویرایش اساسی دارد. زمان کش‌دار و صحنه‌ها و موقعیت‌های مازاد در فیلم کم نیستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید