چه چیزی اصغر فرهادی را به ایران برگرداند؟

چه چیزی اصغر فرهادی را به ایران برگرداند؟

بررسی سیر فیلم سازی او نشان داده که نسخه وطنی اصغر فرهادی موفق‌تر عمل کرده است. "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" دو فیلم وطنی اوست که دوبار اسکار بهترین فیلم خارجی را برای او به ارمغان آورد. درواقع بیشتر شهرت فرهادی مرهون این دو فیلم است. اما دو فیلم " گذشته" و "همه می‌دانند" که در در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا تهیه شدند، نتوانستند همچون دیگر آثار فرهادی تاثیرگذار باشند. اما حالا تجربه تلخ آخرین فیلمش یعنی "همه می‌دانند" او را دوباره به ایران بازگردانده، تا دوباره شاهد یک فیلم نسخه وطنی از اصغر فرهادی باشیم.

کد خبر : ۷۶۹۶۸
بازدید : ۳۰۵۰
تجربه تلخ فیلم
فرادید | ساخت نهمین اثر سینمایی اصغر فرهادی را نشریه سینمایی "ددلاین" منتشر کرده و نوشته است که ساخت پروژه جدید و فارسی زبان اصغر فرهادی از تابستان سال آینده در ایران خبر داده است. این فیلم جدید با عنوان «قهرمان» طی دو ماه آینده وارد مرحله پیش تولید می‌شود و قرار است در تابستان سال جاری میلادی در شهر شیراز مقابل دوربین برود.

به گزارش فرادید، نشریه ددلاین در ادامه نوشت: "کمپانی فرانسوی ممنتو پخش بین‌المللی ساخته جدید فرهادی را نیز بر عهده خواهد داشت و این پروژه سینمایی جدید را در بازار فیلم اروپا که از هفته آینده در جشنواره برلین برگزار می‌شود رونمایی می‌کند. "

بر اساس اعلام ددلاین فیلم «یک قهرمان» باز هم در فضای تعلیقی آثار فرهادی ساخته می‌شود و بازیگران سرشناس ایرانی که پیش از این با فرهادی همکاری نداشته‌اند در این فیلم نقش‌آفرینی خواهند کرد.

«الکساندر مالگی» که با کمپانی ممنتو تهیه‌کننده سه فیلم اخیر فرهادی را بر عهده داشته نیز در این فیلم جدید به همراه فرهادی تهیه‌کننده خواهد بود.

«الکساندر مورو» نایب رئیس فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو که تاکنون پخش بین‌المللی پنج فیلم فرهادی را بر عهده داشته نیز درباره این پروژه جدید سینمایی گفت: مفتخریم که یک پروژه جدید سینمایی از سینماگر مولف بزرگ اصغر فرهادی ارائه دهیم. او کارگردانی ثابت قدم و استاد تعلیق است که مخاطبان را به سینما می‌کشاند. فیلمنامه «قهرمان» مشخصا فوق‌العاده است و به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن می‌پردازد.
تجربه تلخ فیلم

تصویری از فیلم "همه می دانند" به کارگردانی اصغر فرهادی

فرهادی و تجربه تلخ "همه می دانند" ؛ بازگشت به خویشتن؟

اصغر فرهادی ساخت فیلم "همه می‌دانند" را در سال ۲۰۱۷ آغاز و تقریباً یک سال بعد هشتمین اثرش را در مقام کارگردان منتشر کرد. فیلمی که محصول مشترک ایتالیا، اسپانیا و فرانسه بود و خاویر باردم، پنه لوپه کروز و ریکاردو دارین در آن به ایفای نقش پرداختند.

"همه می‌دانند" تار و پود جهان پیچیده فیلم‌های قبلی فرهادی را نداشت و می‌شد آن را به عنوان یک تجربه جدید از فیلمسازی درنظر گرفت که می‌خواهد از شیوه‌ای که خودش مولفش است در «همه می‌دانند» فاصله بگیرد. اگر قرار است این فیلم متفاوت با دیگر آثار فرهادی باشد باز هم شکست است. به عنوان یک تریلر معمایی گره و گره‌گشایی فیلم "همه می‌دانند" در بهترین حالت شبیه فیلم‌های سطحی هالیوودی است. وقتی با یک افشاگری لائورا کل معما حل می‌شود.

به نظر می‌رسید که یکی از مشکلات فیلم مواجهه کارگردان با فضایی کاملا باز برای فیلمسازی است. این فضای باز انگار همه آن ابهام و معمایی را که در فیلم‌های قبلی فرهادی در ذهنش وجود داشت، از بین برده. درواقع آزادی فیلمسازی خارج از کشور به جز تجربه پروداکشن متفاوت و همکاری با ستاره‌های مشهور جهان هیچ رهاوردی در محصول برای کارگردان و تماشاگر نداشت.

برخی منتقدان معتقد بودند که نقصان دیدگاه سیاسی و تجربه زیستی در تاریخ و جغرافیای روایت باعث شده تا اصغر فرهادی در "همه می‌دانند" موفق عمل نکند. البته برخی از منتقدان همچون بوید ون هوویج در هالیوود ریپورتر این فیلم را تحسین کردند. اما در مجموع بازخورد جهانی این فیلم همه چیز را عیان کرد.

فیلم "فروشنده" که سه سال پیش از "همه می‌دانند" منتشر شده بود، توانست برای اصغر فرهادی اسکار بهترین کارگردانی وجایزه بهترین فیلم نامه جشنواه کن را به ارمغان آورد. ساخت "همه می‌دانند" پی از "فروشنده" پرسرو صدا به نوعی انتظار‌ها را بالا برد. در واقع مخاطبان سینمای اصغر فرهادی منتظر یک شاهکار بودند، اما این انتظار برآورده نشد.

"همه می‌دانند" برای فرهادی نه اعتبار داخلی داشت و نه دستاورد جهانی که مورد انتظارش بود را به بار آورد. البته "همه می‌دانند" اولین تجربه فیلمسازی اصغر فرهادی درخارج از ایران نبود. او سال ۲۰۱۳ نیز فیلم "گذشته را در فرانسه ساخت. اما بیشتر عناصر فیلم "گذشته" با زیست تاریخی روایت نزدیک بود و در واقع هم مخاطب ایرانی و هم مخاطب خارجی توانستند بیشتر از "همه می‌دانند" با "گذشته" ارتباط برقرار کنند.

البته "گذشته" توانست برای اصغر فرهادی و عوامل این فیلم جوایز متعددی را کسب کند. جایزه کلیسای جهانی، هیئت ملی بازبینی فیلم، سناریو ژاک پرور، حلقه منتقدان فیلم نیویورک ونامزدی نخل طلای کن از جمله آن هاست. اما در نهایت فرهادی بازخورد مورد انتظارش از این فیلم هم برآورده نشد. برنیس بژو، علی مصفا، طاهر رحیم و بابک کریمی بازیگران این فیلم بودند.

بررسی سیر فیلم سازی او نشان داده که نسخه وطنی اصغر فرهادی موفق‌تر عمل کرده است. "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" دو فیلم وطنی اوست که دوبار اسکار بهترین فیلم خارجی را برای او به ارمغان آورد. درواقع بیشتر شهرت فرهادی مرهون این سه فیلم است.

اما دو فیلم " گذشته" و "همه می‌دانند" که در در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا تهیه شدند، نتوانستند همچون دیگر آثار فرهادی تاثیرگذار باشند. اما حالا تجربه تلخ آخرین فیلمش یعنی "همه می‌دانند" او را دوباره به ایران بازگردانده، تا دوباره شاهد یک فیلم نسخه وطنی از اصغر فرهادی باشیم.

اصغر فرهادی یکی از تنها شش کارگردانی است که دوبار موفق به کسب اسکار شاخه بهترین فیلم خارجی شده است و همچنین تنها کارگردانی است که از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی این جایزه را دو بار دریافت کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید