کاهش تحریم نفتی ایران؟!

کاهش تحریم نفتی ایران؟!

نگرانی سعودی‌ها از امنیت برگزاری نشست سران گروه بیست در ریاض با وجود جنگ یمن ممکن است زمینه یک توافق مهم دیپلماتیک بین ایران، سعودی، ایالات‌متحده آمریکا و حوثی‌های یمن را ایجاد کند که منجر به خاتمه دادن جنگ داخلی یمن شود.

کد خبر : ۷۶۹۹۰
بازدید : ۱۰۵۱
کاهش تحریم نفتی ایران
نگرانی سعودی‌ها ممکن است به توافقی چهارجانبه دیپلماتیک بین ایران، عربستان، ایالات‌متحده آمریکا و حوثی‌های یمن بینجامد. وب‌سایت نشریه آمریکایی «فوربس» در مطلبی به قلم «جیم کرِین» - محقق مطالعات انرژی در انستیتوی سیاست‌گذاری «بِیکر» در دانشگاه رایس در شهر هوستون تگزاس- از نگرانی شدید سعودی‌ها از تامین امنیت نشست نوامبر ۲۰۲۰ سران گروه بیست در ریاض خبر داده و در عین حال تاکید کرده این مساله ممکن است به یک توافق چهارجانبه بین ایالات‌متحده آمریکا، عربستان سعودی، ایران و حوثی‌های یمن بینجامد.

به گزارش نویسنده این گزارش با توجه به سفر ماه گذشته خود به ریاض می‌نویسد، در جریان آن سفر اطلاع یافته است که مقامات سعودی به شدت از احتمال حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به محل اجلاس سران گروه بیست در ریاض وحشت دارند؛ چون به گفته این نویسنده در ریاض این مساله شایع بود که حوثی‌ها پیش‌تر توانسته‌اند به‌جایی در نزدیکی محل برگزاری نشست حمله موشکی کنند.
براساس این گزارش، حوثی‌ها پیش‌تر بار‌ها به ریاض و دیگر مناطق و شهر‌های سعودی حمله کرده‌اند. نویسنده گزارش تاکید کرده دولت سعودی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای برگزاری نشست سران گروه بیست در ریاض قائل است (این نشست قرار است در آبان ماه ۱۳۹۹ برگزار شود.)، زیرا پس از ماجرای قتل خاشقجی نیاز مبرمی به کسب اعتبار بین‌المللی با برگزاری این نشست مهم سران جهان احساس می‌کند.

با این حال جنگ یمن که تاکنون بیش از ۱۰۰هزار کشته و ۲ میلیون آواره به جاگذاشته هنوز مثل استخوان لای زخم مانده و دولتمردان ریاض پس از حملات سپتامبر پارسال به تاسیسات نفتی سعودی (حوثی‌های یمن مسوولیت آن را بر عهده گرفتند؛ اما ایالات‌متحده آمریکا و دولت سعودی این حملات را به ایران نسبت داده‌اند.) تلاش دارند از شدت تنش با ایران بکاهند.
به نوشته این گزارش، نگرانی سعودی‌ها از امنیت برگزاری نشست سران گروه بیست در ریاض با وجود جنگ یمن ممکن است زمینه یک توافق مهم دیپلماتیک بین ایران، سعودی، ایالات‌متحده آمریکا و حوثی‌های یمن را ایجاد کند که منجر به خاتمه دادن جنگ داخلی یمن شود یا دست‌کم حوثی‌ها را متقاعد کند که در زمان برگزاری نشست گروه بیست حملات موشکی و پهپادی نداشته باشند تا آبروی بین‌المللی عربستان به خطر نیفتد.
نویسنده سپس تاکید کرده این توافق می‌تواند یک «توافق قرن» باشد و به جنگ یمن خاتمه دهد؛ اگر طرف‌های چهارگانه توافق حاضر شوند اندکی از مواضع اولیه خود کوتاه بیایند. او سپس پیشنهادی مطرح می‌کند و می‌نویسد: در ازای معافیت اندک تحریم نفتی ایران به میزان مجاز کردن صادرات ۵۰۰ هزار بشکه در روز، ایالات‌متحده و دولت سعودی از ایران بخواهند حوثی‌های یمن را تا زمان برگزاری نشست سران گروه بیست در نوامبر ۲۰۲۰ به میز گفتگو بیاورد.
به نوشته «جیم کرِین» این معامله‌ای خوب خواهد بود؛ چراکه هم خیال عربستان سعودی را از برگزاری آبرومند و امن نشست سران گروه بیست و ترمیم چهره بین‌المللی‌اش پس از قتل خاشقجی راحت می‌کند، هم یک تنفسی برای تحریم‌های سنگین ایران خواهد بود و از سوی دیگر یک دستاورد دیپلماتیک برای ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ برای پایان دادن به جنگ یمن خواهد بود. در سوی دیگر برای حوثی‌ها نیز این دستاورد را خواهد داشت که آن‌ها از سوی دولت سعودی و هم‌پیمانان ریاض به رسمیت شناخته می‌شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید