"۱۹۱۷"؛ تجربه‌ای که فیلم شد

"۱۹۱۷"؛ تجربه‌ای که فیلم شد

در نهایت این عوامل سنگر‌هایی به طول ۵ هزار و ۲۰۰ فوت (در حدود یک مایل و یک و نیم کیلومتر) برای فیلمبرداری حفر کردند.
کد خبر: ۷۷۱۰۸
بازدید : ۸۷۵
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
 
فیلم سینمایی «۱۹۱۷» با وجود نامزدی در ۱۰ بخش آکادمی اسکار و دریافت جوایز متعدد از انجمن‌های مختلف و همچنین جوایز گلدن گلوب، تنها توانست دو جایزه در جوایز آکادمی دریافت کند! فیلمی که شاید اگر «انگل» نبود، جایزه اسکار بهترین فیلم را هم دریافت می‌کرد.

این فیلم که به کارگردانی سم مندس ساخته شده، در تمامی جوانب از جمله بعد فنی و همچنین به تصویر کشیدن ترس حاصل از جنگ بسیار تحسین شده است. مندس این فیلم را بهترین فعالیت خود در سال‌های اخیر می‌داند و برای آن با افراد توانایی مثل راجر دیکنز همکاری کرده است تا فیلم را به صورت یکدست و بدون کات نشان دهد.

برای ساخت فیلمی با این ویژگی باید حقه‌های زیادی زد و همچنین تلاش دقیق زیادی برای پیش تولید آن نیاز است؛ با این وصف، چند حقیقت در مورد این فیلم سینمایی را بخوانید:

تجربه‌ای که تبدیل به فیلم شد
فیلم سینمایی «۱۹۱۷» بر اساس تجربه‌های پدر بزرگ سم مندس در جنگ جهانی اول ساخته شده است. در تیتراژ پایانی فیلم نیز، مندس این فیلم را به پدربزرگ خود تقدیم می‌کند. او در سال ۱۹۱۶ در سن ۱۷ سالگی به جنگ جهانی فرستاده شده بود و باید پیامی را به مقصدی می‌رساند، درست مثل داستانی که در فیلم شاهد بودیم. زندگی پدربزرگ او کاملاً با فیلم مطابق نیست، اما فیلم با وام گرفتن از قسمت‌های مختلف داستان زندگی او ساخته شده است.

سابقه همکاری بازیگران فیلم
تعداد زیادی از بازیگران این فیلم، قبلاً در پروژه‌هایی با یکدیگر کار کرده اند. مارک استرانگ، کالین فرث و بندیکت کمبربچ همگی در فیلم سینمایی «بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس» نقش آفرینی کردند. فرث و استرانگ نیز هر دو در مجموعه فیلم‌های سینمایی «کینگزمن» بازی کرده اند. اسکات و جر مک کی نیز هر دو در فیلم سینمایی «افتخار» حضور داشتند.

حفر سنگر یک مایلی
بخش‌های طولانی از فیلم سینمایی «۱۹۱۷» در سنگر‌ها فیلمبرداری شده است. تیم طراح صحنه این فیلم سینمایی باید برای این پروژه کاملا سنگر‌های جدیدی را حفر می‌کرد تا به محتوای فیلمنامه پای بند باشند. در نهایت این عوامل سنگر‌هایی به طول ۵ هزار و ۲۰۰ فوت (در حدود یک مایل و یک و نیم کیلومتر) برای فیلمبرداری حفر کردند.

استفاده از لنز‌های متفاوت
شاید بی دلیل نباشد که راجر دیکنز برای این فیلم جایزه اسکار برده باشد. او اولین جایزه اش را دو سال پیش با فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» دریافت کرده بود. دیکنز برای سکانس‌های مختلف از لنز‌های متفاوتی استفاده کرده بود؛ برای مثال ۹۰ درصد فیلم از لنز ۴۰ میلیمتری استفاده شده است، اما در سکانس‌های داخل تونل از ۳۵ میلی متری و برای سکانس‌های رودخانه از ۴۷ میلی متری استفاده شده است.

مرد عنکبوتی در میانه جنگ جهانی
زمانی که سم مندس برای اولین بار شروع به جذب بازیگر برای فیلم خود کرده بود قصد داشت تام هالند (بازیگر مرد عنکبوتی) را برای نقش «بلیک» انتخاب کند. البته به دلیل تداخل برنامه او باید این پیشنهاد را رد می‌کرد. او قرار است در یک فیلم سینمایی از دنیای مرد عنکبوتی بازی کند و به همین خاطر به این نقش نرسید. البته کمبربچ که همبازی او در «انتقام جویان» بود حضور کوتاهی در این فیلم داشت.

فندک دردسر ساز
سختی‌های فنی زیادی در هنگام فیلمبرداری این پروژه وجود داشت، اما مهمترین آن در واقع کوچکترین‌ترین آن‌ها بود. این مشکل، مشتعل نشدن یک فندک در سکانس مورد نیاز و در تونل‌ها بود. این فیلم به صورت متوالی و بدون کات فیلمبرداری شده و ذره‌ای اشتباه مانند همین فندک باعث می‌شد که تمام سکانس‌های قبلی و یک روز کامل فیلمبرداری از بین برود.

برخور‌دهایی که خارج از فیلمنامه بود
در یکی از سکانس‌های هیجان انگیز نقش اصلی فیلم برای رسیدن به مقصد خود می‌دود و در این راه با سرباز‌های دیگر برخورد می‌کند. هر دو بار او به زمین می‌افتد، غلت می‌خورد و دوباره می‌ایستد و دوباره به دویدن ادامه می‌دهد. این دو صحنه کاملاً اتفاقی و خارج از فیلمنامه بودند، اما این سکانس را از بین نمی‌برند.

فیلمبرداری از پشت موتورسیکلت
برای سکانس‌های پیچیده و تعقیب و گریز این فیلم از یک موتور سیکلت برای فیلمبرداری کمک گرفته شده بود. برای مثال زمانی که شخصیت اصلی فیلم آرام راه می‌رود، فیلمبردار نیز به همان صورت است؛ اما وقتی سرباز‌های دشمن او را دنبال می‌کنند فیلمبردار پشت یک موتور می‌رود تا زمانی که سرعت فیلم بالا می‌رود، همراه شخصیت باشد.

۹ دقیقه فیلمبرداری بدون وقفه
سم مندس می‌خواست این فیلم سینمایی بدون وقفه و کات به نظر برسد، اما واضح است که ساخت این فیلم به صورت تک شات غیر ممکن است؛ بنابراین او به همراه تدوینگر خود کات‌هایی که در این فیلم خورده بود را به نحوی پنهان کردند. برای مثال وقتی که فیلم به مکان‌های تاریک می‌رسید شاهد وقفه بودیم و یا با عبور دوربین از پشت اجسام مثل درخت‌ها و سنگ‌ها کات‌های این فیلم مخفی شده بود. به گفته مندس کوتاه‌ترین سکانس بدون وقفه فیلم ۳۹ ثانیه و طولانی‌ترین آن هم در حدود ۸ دقیقه و نیم است.
برچسب ها: 1917 اسکار تجربه فیلم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین