نتایج یک پژوهش: سنِ زیستیِ ۶۰‌ساله‌ها بین ۲۰ تا ۱۰۰‌سال متغیر است

نتایج یک پژوهش: سنِ زیستیِ ۶۰‌ساله‌ها بین ۲۰ تا ۱۰۰‌سال متغیر است

چیز‌هایی مانند سیگار‌کشیدن، تجربه تنش، آلودگی یا مشکلاتِ مربوط به وزن بعلاوه آنچه که «تنظیماتِ اپی‌ژنتیک» گفته می‌شود، می‌تواند مانند یک ساعت عمل کند که سرعت حرکتِ عقربه‌های آن، سرعتِ پیر‌شدن افراد را مشخص می‌کند. خودِ اپی‌ژنتیک متأثر از عواملی مانند سبکِ زندگی، سیگار‌کشیدن، وزن، استرس و ... است.

کد خبر : ۷۷۱۱۳
بازدید : ۱۲۴۰۷
نتایج یک پژوهش: سنِ زیستیِ ۶۰‌ساله‌ها بین ۲۰ تا ۱۰۰‌سال متغیر است
فرادید | یک تحقیقِ جدید نشان می‌دهد که چطور دی‌اِن‌اِی «با خاموش و روشن شدن»، برخی را در سنِ ۶۰‌سالگی تبدیل به «سوپر-اِیجِر» می‌کند به این معنی که ده‌ها سال جوان‌تر از سنِ واقعی هستند و برخی دیگر را آنقدر سریع پیر می‌کند که در جوانی، پیر به نظر می‌رسند.

محققان در دانشگاهِ کالیفرنیا می‌گویند فردی با سنِ حقیقیِ ۶۰‌سال می‌تواند سنِ ژنتیکیِ (زیستیِ) بیش از ۱۰۰ یا زیرِ ۲۰‌سال داشته باشد. برطبقِ گفته کارشناسان برخی از افراد آنقدر بد پیر می‌شوند که بدنِ آن‌ها تا ۴۰ سال مسن‌تر از سنِ واقعیِ آن‌هاست.

این درحالیست که برخی از افرادی که در دهه ۶۰ زندگی هستند و دانشمندان به آن‌ها «ابر-پیرشونده» می‌گویند، ده‌ها سال از سنِ حقیقیِ خود جوان‌تر هستند.

این تحقیق در دانشگاهِ کالیفرنیای جنوبی انجام و طی آن میزانِ تغییراتِ دی‌اِن‌اِی در ۴۰۰۰ فردِ بالایِ ۵۷ سال بررسی شد. دکتر آیلین کریمینس، استادِ رشتۀ پیری‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «برخی از افرادی که در سن ۵۷ سالگی بودند، شبیه ۲۰‌ساله‌ها بودند، درحالیکه برخی دیگر شبیه ۱۰۰‌ساله‌ها بودند و این بازه بسیار بزرگ است.»

چیز‌هایی مانند سیگار‌کشیدن، تجربه تنش، آلودگی یا مشکلاتِ مربوط به وزن بعلاوه آنچه که «تنظیماتِ اپی‌ژنتیک» گفته می‌شود، می‌تواند مانند یک ساعت عمل کند که سرعت حرکتِ عقربه‌های آن، سرعتِ پیر‌شدن افراد را مشخص می‌کند.

خودِ اپی‌ژنتیک متأثر از عواملی مانند سبکِ زندگی، سیگار‌کشیدن، وزن، استرس و ... است.

دانشمندان برای این تحقیق به تغییراتِ اِپی‌ژنتیکی افراد توجه کردند. اپی‌ژنتیک‌ها، ترکیباتِ شیمیایی هستند که به ژن‌های واحد اضافه می‌شوند و می‌توانند فعالیت‌های آن‌ها را تنظیم کنند. تنظیماتِ اپی‌ژنتیک در روشن یا خاموش شدن ژن‌ها و تولیدِ پروتئین‌های سالم در سلول‌های خاص نقش دارد.
بر اساسِ کتابخانه ملیِ پزشکیِ آمریکا، تغییراتِ اپی‌ژنتیک تعیین می‌کند کدام ژن‌ها خاموش و کدام‌ها روشن باشند. تغییراتِ اپی‌ژنتیک همچنین می‌تواند در تولید پروتئین در سلول‌های خاص و اطمینان از اینکه فقط پروتئین‌های ضروری تولید شوند، نقش داشته باشد.


کریمینس می‌گوید: کارشناسان باور دارند که «تجربه‌های اجتماعیِ منفی می‌تواند اپی‌ژنتیکِ افراد را به طریقی تغییر دهد که نهایتاً بر سلامتی او تأثیر اساسی بگذارد.»

او می‌افزاید: «در بین مشارکت‌کنندگان افرادی بودند که ۳۶ سال جوان‌تر و ۴۸ سال پیرتر از سن واقعی‌شان بودند.» در مثالِ دیگر، محققان یک فرد ۶۶‌ساله را شناسایی کردند که سنِ زیستی او ۱۱۴ سال بود، درحالیکه یک فرد ۵۹ ساله، سنِ زیستیِ حدود ۲۳ سال داشت؛ دانشمندان به او لقبِ «سوپر-اِیجِر یا ابر-پیرشونده» دادند.

دانشمندان نمونه خون مشارکت‌کنندگان را گرفتند و «ساعت‌های اپی‌ژنتیک» را برای اندازه‌گیریِ تغییراتِ دی‌اِن‌اِی موردِ آزمایش قرار دادند.

کریمیسن می‌گوید ساعتِ اپی‌ژنتیک در زنان تا ۲ سال نسبت به مردان آهسته‌تر حرکت می‌کند و چاقی سرعتِ ساعتِ پیری را تا ۱۸ ماه افزایش می‌دهد.

منبع: Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید