دادِ مردم از "اسنپ و تپسی"

دادِ مردم از "اسنپ و تپسی"

در این میان بعضی کارشناسان معتقدند که دو شرکت اسنپ و تپسی با حذف بیشتر تاکسی‌های تلفنی، باعث ایجاد انحصار در سفر‌های درون شهری شده و حالا که انحصار را در بازار در اختیار گرفته، خود تعیین کننده قیمت شده اند.

کد خبر : ۷۷۱۴۷
بازدید : ۲۰۳۸
دادِ مردم از
محمد جواد رنجبر | تاکسی‌های اینترنتی که آمده بودند تا کرایه‌ها را کاهش دهند، حال خود باعث افزایش کرایه‌ها شده اند! بعضی معتقدند انحصارگرایی آنان پس از عقب راندن رقبای سنتی خود که همان تاکسی‌های تلفنی هستند، موجب این اتفاق شده است.
تاکسی‌های اینترنتی که در اوایل ورود، با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از تاکسی‌های تلفنی و بیسیم به مسافران خدمات دهی می‌کردند، حالا به گفته برخی مسافران قیمت‌های خود را خیلی بالا برده‌اند، از این رو تعدادی از مسافران تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی از افزایش کرایه‌های این دو پس از افزایش نرخ بنزین و به ویژه طی دو هفته گذشته انتقاد دارند.

بیشتر مسافران تاکسی‌های اینترنتی، گرانی کرایه‌ها را بیشتر مربوط به آبان امسال به بعد و پس از آغاز سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می‌دانند. یکی از مسافران در این باره می‌گوید: پس از گرانی بنزین مسیری که بیشتر اوقات با اسنپ در آن تردد دارم از شش هزار و ۵۰۰ تومان به هشت هزار و ۵۰۰ تومان رسید و اکنون به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است.
شهروند دیگری نیز گلایه خود را این گونه مطرح می‌کند: طی سه ماهه اخیر و پس از آغاز طرح سهمیه بندی بنزین کرایه‌های اسنپ مدام در حال افزایش است؛ به گونه‌ای که طی این مدت کرایه حدود ۱.۷ برابر افزایش پیدا کرده است.
مسافر دیگری که جزو مشتریان ثابت تاکسی‌های اینترنتی است نیز در این باره اظهار می‌کند: مسیری که کرایه آن حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان بوده است، از ۱۰ روز پیش به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. بیشتر مسافران این افزایش کرایه را تایید می‌کنند.
در همین زمینه یک مسافر دیگر هم به موضوع افزایش دو برابری کرایه اشاره می‌کند و می‌گوید: کرایه مسیری که باید حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان باشد، به یک باره ۲۶ هزار تومان شده بود که البته بعد از حدود ۴۵ دقیقه، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان شد.

وی می‌افزاید: وقتی این موضوع را با راننده اسنپ در میان گذاشتم، وی اعلام کرد که این مشکل احتمالا به دلیل خطای نرم افزاری بوده و این میزان کرایه، صحیح نیست.

یکی از رانندگان اسنپ هم درباره گرانی کرایه این تاکسی اینترنتی می‌گوید: کرایه‌های اسنپ در روز‌های پنج شنبه و جمعه ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. اسنپ دو روز در هفته ارزان و دو روز گران است که البته روز‌های آن مشخص نیست.
برخی مسافران تاکسی‌های اینترنتی هم از طلب پول نقد به جای پرداخت اعتباری توسط برخی رانندگان گلایه دارند. انتقادات مسافران این دو تاکسی اینترنتی از گران شدن کرایه‌ها در حالی است که قرار بود رانندگان این دو شرکت در صورت رعایت کرایه‌های مصوب وزارت کشور، از سهمیه بنزین اضافه تری بهره‌مند شوند که ظاهرا بسیاری از آنان هنوز موفق به دریافت آن نشده اند.

رقابت یا انحصار؟
در این میان بعضی کارشناسان معتقدند که دو شرکت اسنپ و تپسی با حذف بیشتر تاکسی‌های تلفنی، باعث ایجاد انحصار در سفر‌های درون شهری شده و حالا که انحصار را در بازار در اختیار گرفته، خود تعیین کننده قیمت شده اند.

افزایش قیمت گاهی تا ۲ برابر
تاکسی‌های اینترنتی در برخی موارد قیمت خود را گاه تا دو برابر افزایش می‌دهند که معمولا این افزایش را به مشتری خود اعلام می‌کنند؛ مواردی همچون مناسبت‌ها و اعیاد و شهادت ها، زمان بارندگی و هنگام اوج درخواست‌های مسافران.
تاکسی‌های اینترنتی البته بعضا توجیهاتی هم برای این افزایش قیمت دارند، آن‌ها مدعی هستند که این قیمت‌ها به صورت هوشمند و با در نظر گرفتن شرایط مختلفی اعمال می‌شود؛ به عنوان مثال تپسی در بخشی از سایت اینترنتی خود درباره علت گران بودن یا ارزان بودن کرایه‌ها توضیح داده است: سیستم قیمت‌گذاری تپسی، به‌صورت هوشمند کار می‌کند و چندین مورد روی عدد نهایی آن تاثیر می‌گذارند.
میانگین استهلاک خودروی سفیر، مبلغ ثابت ورود، مدت و مقصد سفر و نیز تناسب میزان عرضه و تقاضا عواملی است که بنابر اعلام تپسی بر هزینه یک سفر تاثیر می‌گذارد.
همچنین وضعیت آب و هوا، برپایی مراسمی در نقطه‌ای خاص از شهر، طرح ترافیک و تعطیلات رسمی از دیگر مواردی است که بر عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت می‌شود.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید