پای ایرانیان چه شکلی است؟

پای ایرانیان چه شکلی است؟

این اطلاعات می‌تواند در طراحی کفش‌ها و کفی‌ها برای مردم کشور ایران بسیار حائز اهمیت باشد تا فعالیت‌های روزمره و ورزشی سالم‌تر و راحت‌تری داشته باشند.

کد خبر : ۷۷۱۷۳
بازدید : ۲۹۶۹
پای ایرانیان چه شکلی است؟
طبق یک تحقیق، پای شبهه رومی و پای مصری بیش از ۸۰ درصد جامعه آماری پای ایرانیان را تشکیل می‌دهد، علاوه بر این شکل پای نامتعارف در خانم‌ها حدود ۲۲ درصد در هر دو پا و در آقایان حدود ۴ درصد در هر دو پا بود.
در مورد ویژگی‌های پای ایرانیان هیچ‌گونه اطلاعاتی در دسترس نیست و تحقیقاتی که انجام‌شده است نسبت به جامعه تست‌دهندگان بسیار کم و یا حتی انگشت‌شمار است، بنابراین با توجه به نبود ادبیات پیشین در این مورد باید جواب این سؤال داده شود که باید چه مدل پایی برای ایرانیان متصور بود؟
پای ایرانیان به کدامین مدل پا‌های شناخته شده در جهان شباهت بیشتری دارد؟ یا اینکه مدل جدید از پا برای ایرانیان می‌توان قائل بود؟ پروژه "ارزیابی و تعیین مدل پای ایرانیان" توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران و توسط علی شریف نژاد و همکاری علیرضا مسیبی انجام و در اختیار ایسنا قرار داده شده است.

هدف از انجام این پروژه، به دست آوردن شکل هندسی و مدل پای ایرانیان است؛ این اطلاعات می‌تواند در طراحی کفش‌ها و کفی‌ها برای مردم کشور ایران بسیار حائز اهمیت باشد تا فعالیت‌های روزمره و ورزشی سالم‌تر و راحت‌تری داشته باشند، از طرف دیگر تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.

به طورکلی عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک به طور همزمان سبب عملکرد مؤثرتر ورزشکار می‌شوند و درحرکت سه فاکتور ایمنی، حرکت مؤثر و حرکت باکیفیت برای یک فرد و علی‌الخصوص برای یک ورزشکار بسیار مهم است.

پس ازآنجام این پژوهش و با توجه به نتایج، این مدل می‌تواند برای طراحی کفی و کفش برای ورزشکاران ایرانی بسیار مهم باشد و در غالب یک تحقیق ملی به‌غیراز صنایع تولید کفش و کفی، به فدراسیون‌های ورزشی ارائه و سبب افزایش راندمان در افراد ورزشکار کشور شود.

شش مدل پا شامل مدل پای رومی، یونانی، شبه رومی، مربعی و مدل پایی که در هیچ کدام از تقسیم بندی‌ها قرار نمی‌گیرد، انتخاب شدند تا میزان تطبیق مدل پای ایرانیان با آن‌ها بررسی شود که در این تحقیق تعداد ۳۸۵ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از هشت استان کشور انتخاب و افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال از فرایند بررسی‌ها خارج شدند.

به هشت استان پرجمعیت کشور شامل استان تهران، گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و استان مرکزی، هشت دستگاه پدوسکوپ برای اسکن پا فرستاده شد و عمل اسکن پا در این استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت و سپس نتایج تصاویر توسط مدل‌های نرم افزاری آنالیز و پردازش تصویر شد تا ویژگی‌های هندسی مدل پای ایرانیان استخراج شود.

طبق نتایج، مدل پای مربعی در هیچ کدام از افراد جامعه مشاهده نشده است. پای شبهه رومی و پای مصری بیش از ۸۰ درصد جامعه آماری پای ایرانیان را تشکیل می‌دهد. در حدود ۷۲ درصد جامعه زنان و ۸۶ درصد جامعه مردان را الگوی پای شبه رومی و پای مصری تشکیل می‌دهد و به علت متداول بودن شکل پای مصری، بیماری‌هایی نظیر آنیکوکریپتوسیس در بین ایرانیان شایع است. لازم به ذکر است که شکل پای نامتعارف در خانم‌ها در حدود ۲۲ درصد در هر دو پا و در آقایان در حدود ۴ درصد در هر دو پا بود.

رییس پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه تحقیق مربوطه توانست در قالب یک پروژه‌ی ملی و با حمایت این پژوهشگاه و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری طیف وسیعی از شهر‌های ایران را به همراه یک جامعه‌ی آماری بالا تست کند تا مدل پای ایرانیان را با دقت زیاد به دست آورد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف پروژه "ارزیابی و تعیین مدل پای ایرانیان"، استخراج مدل پا جهت برنامه‌ریزی‌های آتی در تولید کفی و کفش بوده که امیدواریم تا در سیاست‌گذاری‌های آینده در زمینه صنعت کفش و علم توانبخشی در داخل کشور، نتایج تحقیق کنونی به شیوه مناسبی به کار برده شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید