چرا خودرو گران شد؟

چرا خودرو گران شد؟

در حال حاضر شاهد هستیم که برخی دارندگان سرمایه به منظور تبدیل نقدینگی خود به کالا از جمله خودرو در بازار حضور پیدا کرده و همین اتفاق نیز رشد قیمت‌ها را تشدید می‌کند.

کد خبر : ۷۷۲۰۶
بازدید : ۲۹۷۷
چرا خودرو گران شد؟
بازار خودرو از اوایل هفته جاری روند صعودی قیمت را تجربه کرد. به اعتقاد فعالان بازار، عامل اثرگذار در این زمینه افزایش نرخ ارز بود.

به این ترتیب در شرایطی شاهد صعودی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم که دو هفته پیش با انتشار اخبار مربوط به مالیات‌ستانی از نقل و انتقالات خودرو بسیاری از فروشندگان ترجیح دادند، محصولات خود را به بازار عرضه کنند که همین مساله منجر به کاهش قیمت‌ها شد، اما این اقدام چندان دوام نداشت. آنچه مشخص است بازار خودرو بعد از اعمال تحریم‌ها به شدت متاثر از دیگر بازار‌ها بخصوص ارز پیش رفته است.

اما در روز‌های پایانی هفته، بازار تحت تاثیر برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و همچنین نشست FATF به کما رفته است. البته دست اندرکاران بازار همچنان معتقدند عرضه کم خودروسازان در شرایطی که بازار وارد آخرین ماه سال شده می‌تواند مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها باشد.

بازار خودرو به‌صورت سنتی در ماه‌های پایانی سال پر جنب‌و‌جوش‌تر از همیشه است. از این رو شاهد هستیم که تقاضا در بازه زمانی مذکور بیش از گذشته است و همین اتفاق بر منحنی قیمتی تاثیر‌گذار بوده است؛ بنابراین افزایش تقاضا در کنار جایگزینی نگاه مصرفی با نگاه سرمایه‌ای سبب می‌شود که تقاضا از این ناحیه نیز تاثیر بپذیرد.
در حال حاضر شاهد هستیم که برخی دارندگان سرمایه به منظور تبدیل نقدینگی خود به کالا از جمله خودرو در بازار حضور پیدا کرده و همین اتفاق نیز رشد قیمت‌ها را تشدید می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد برگزاری انتخابات مجلس و همچنین تصمیم سازمان FATF در قبال ایران که روز جمعه مشخص می‌شود، سبب شده بازار به کما برود. به اعتقاد بسیاری از دست اندرکاران بازار، فروشندگان تا مشخص شدن نتایج انتخابات و نشست FATF عرضه‌ای به بازار نخواهند داشت چرا که بیم آن دارند نتایج نشست FATF محدودیت‌های نقل و انتقال مالی را تشدید کند و همین مساله روی بازار ارز تاثیر منفی بگذارد و نمودار نرخ ارز را صعودی کند.

در هر صورت آنچه مشخص است با وجود رشد قیمت‌ها، بازار همچنان در کما است و خرید‌و‌فروشی انجام نمی‌شود. در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار می‌گوید که رشد روز‌افزون قیمت‌ها در بازار بسیاری از مشتریان را از خرید خودرو ناامید کرده، این در شرایطی است که در کنار عوامل فزاینده قیمت‌ها، آنچه می‌تواند در آینده نزدیک به افت قیمت منجر شود نبود خریدار در بازار است.

حال به بازار برویم و ببینیم خودرو‌های موجود در بازار چه قیمت‌هایی را به خود دیده‌اند.

ابتدا سراغ پژو ۲۰۶ در بازار می‌رویم. ۲۰۶ تیپ ۲ (فول) در بازار با قیمت ۱۰۶ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. همین خودرو در تیپ ۵ (فول) به قیمت ۱۳۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود.

پراید ۱۱۱ نیز روند صعودی به خود دیده و در بازار ۶۷ میلیون تومان قیمت خورد. دیگر پراید حاضر در بازار یعنی مدل ۱۳۱ نیز در قبال پرداخت ۶۳ میلیون تومان قابل خریداری است.

سری هم به بازار تیبا بزنیم. در حال حاضر تیبا با دو مدل صندوق دار و هاچ بک در بازار موجود است. تیبا صندوق‌دار ۷۷ میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که تیبا ۲ با قیمت ۷۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو پارس ۱۲۴ میلیون تومان قیمت خورد و سمند EF ۷ نیز وارد محدوده ۱۲۰ میلیون تومانی شد. ساینا با گیربکس معمولی با قیمت ۷۹ میلیون تومان در بازار موجود است. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این خودروی پرتیراژ در حال حاضر با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید