پاسخ به سؤالات رایج درباره "کرونا"

پاسخ به سؤالات رایج درباره "کرونا"

اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس چیزی را لمس کند، آن سطح آلوده می‌شود. دستگیرهٔ در‌ها مثال خوبی از سطوحی است که این خطر را دارند.

کد خبر : ۷۷۲۳۲
بازدید : ۴۸۲۱
پاسخ به سؤالات رایج درباره
بیش از ۴۳ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده و در جهان، وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام شده است. گروه بهداشت و سلامت به بعضی از پرسش‌های خوانندگان درباره ٔ این ویروس جدید پاسخ داده است که در اینجا آن‌ها را می‌خوانید.

آیا ویروس کرونا با لمس سطوحی مثل دستگیره در‌ها هم منتقل می‌شود و ویروس بر چنین سطوحی چقدر باقی می‌ماند؟

اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس چیزی را لمس کند، آن سطح آلوده می‌شود. دستگیرهٔ در‌ها مثال خوبی از سطوحی است که این خطر را دارند.

هنوز به درستی نمی‌دانیم چه مدت زمانی ویروس کرونا می‌تواند بر چنین سطوحی زنده بماند. کارشناسان گمان دارند که فقط چند ساعت است و نه چند روز، اما بهترین کار این است که دست‌های خود را به طور مرتب بشویید تا خطر ابتلا و گسترش ویروس را کاهش دهید.
پاسخ به سؤالات رایج درباره
آیا آب و هوا و دما بر انتقال ویروس کرونا اثر دارد؟
هنوز خیلی چیز‌ها در مورد این ویروس نمی‌دانیم. هنوز روشن نیست که تغییر دمای فصلی بر میزان همه‌گیری آن چه تأثیری دارد.

بعضی ویروس‌های دیگر مانند ویروس سرما‌خوردگی، شیوع فصلی دارند و در ماه‌های سرد سال بیشترند. پژوهشی نشان می‌دهد که نشانگان تنفسی خاور‌میانه (مِرس)؛ ویروس دیگری از خانوادهٔ ویروس کرونا، تحت تأثیر شرایط آب‌و‌هوایی است و در ماه‌های گرم‌تر سال شیوع بیشتری دارد.

آیا ممکن است با خوردن غذایی که فرد مبتلا به این بیماری تهیه کرده است؛ دچار بیماری شوید؟
اگر مراحل و شیوهٔ تهیه غذا بهداشتی نباشد، فرد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است این بیماری را به دیگری منتقل کند. ویروس کرونا با ذراتی که بر اثر سرفه روی دست‌ها می‌ماند، منتشر می‌شود. شستن دست‌ها پیش از لمس و خوردن غذا توصیهٔ همگانی خوبی است تا جلوی گسترش میکروب‌ها گرفته شود.
پاسخ به سؤالات رایج درباره
اگر یک بار مبتلا به ویروس کرونا شوید، پس از آن نسبت به این بیماری ایمن خواهید شد؟
وقتی افراد از این بیماری نجات پیدا می‌کنند، بدن آن‌ها تا حدودی چگونگی مقابله با آن را می‌شناسد و در صورت ابتلای دوباره می‌تواند ایمنی بیشتری داشته باشد. این ایمنی همیشگی نیست و کارایی کامل و مطمئنی هم ندارد و بر اثر مرور زمان کاهش هم پیدا می‌کند. هنوز روشن نیست بدن پس از ابتلا به این بیماری و بهبودی؛ تا چه مدت نسبت به ابتلای دوباره ایمن خواهد ماند.

تفاوت میان ویروس کرونا و سرما‌خوردگی چیست؟
ویروس کرونا و سرماخوردگی نشانه‌های مشابه زیادی دارند و بدون انجام آزمایش، تشخیص آن مشکل است. اصلی‌ترین نشانه‌های ویروس کرونا تب و سرفه است. سرما‌خوردگی معمولاً نشانه‌های دیگری هم دارد مانند درد‌های عضلانی و گلو‌درد، در حالی‌که مبتلایان به ویروس کرونا دچار تنگی‌نفس می‌شوند.

هرکس که فکر می‌کند دچار ویروس کرونا شده است، چه با فرد بیمار دیگری تماس نزدیک داشته است یا به مناطقی که این ویروس شیوع دارد سفر کرده است، باید با پزشک خود مشورت کند.

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس مفید است و هر چند وقت یک بار باید آن را عوض کرد؟
شواهد اندکی مبنی بر مفید بودن استفاده از ماسک وجود دارد. کارشناسان می‌گویند رعایت بهداشت، مثل شستن مرتب دست‌ها و بخصوص وقتی با دهان در تماس قرار می‌گیرد، خیلی بیشتر اثر دارد.
پاسخ به سؤالات رایج درباره
آیا ویروس کرونا از طریق رابطهٔ جنسی منتقل می‌شود؟
هنوز به طور کامل روشن نشده است که رابطهٔ جنسی هم یکی از راه‌های انتقال آن باشد. تاکنون سرفه و عطسه مهمترین راه انتقال آن بوده است.

دورهٔ نهفتگی ویروس کرونا چه مدت است؟
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دورهٔ نهفتگی بیماری، یعنی پیش از بروز نشانه‌های بیماری، بین ۲ تا ۱۰ روز است. این برآورد با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر دقیق‌تر خواهد شد.

آیا کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند دوباره سلامت کامل خود را باز‌می‌یابند؟
بله. بسیاری از کسانی که مبتلا به این ویروس می‌شوند فقط نشانه‌های مختصری از این بیماری را تجربه می‌کنند و بیشتر آن‌ها به طور کامل خوب می‌شوند. هر چند این بیماری برای افراد مسن و کسانی که بیماری‌های دیگری مانند دیابت و سرطان دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خیلی خطرناک است.

یکی از کارشناسان کمیسیون بهداشت ملی چین می‌گوید بهبودی کامل از نشانه‌های خفیف ویروس کرونا حدود یک هفته طول می‌کشد.
پاسخ به سؤالات رایج درباره
آیا ممکن است ویروس کرونا از طریق چیز‌هایی که از ووهان چین خریده و به بریتانیا پست شده است، منتقل شود؟
هیچ شواهدی در این مورد وجود ندارد. بعضی بیماری‌های از جمله ویروس کرونا، با سرفه و عطسهٔ فرد بیمار روی سطح چیز‌ها منتشر می‌شوند، اما فکر نمی‌کنیم که ویروس بتواند اینقدر طولانی بر این سطوح باقی بماند. چیزی که با پست فرستاده می‌شود، بعید است زمانی که به دست گیرنده در مقصد می‌رسد، هنوز آلوده باشد.

آیا دلیلی دارد که چنین ویروس‌هایی بیشتر در چین پدیدار می‌شوند؟
بله، در چین جمعیت‌های بزرگ انسانی در فاصلهٔ خیلی نزدیکی با حیوانات زندگی می‌کنند.

ویروس کرونا به احتمال زیاد از منشاء جانوری (خفاش) آمده است، هر چند ممکن است این جانور همان میزبانی نباشد که باعث انتشار بیماری در میان انسان‌ها شده باشد. سارس، بیماری دیگری از بیماری‌های خانوادهٔ ویروس کرونا که از چین شروع شد هم از خفاش و زبّاد (جانوری از خانوادهٔ گربه‌سانان) به انسان منتقل شد.

اولین موارد این بیماری جدید از بازارغذا‌های دریایی در جنوب چین شروع شد، جایی که در آن جانوران وحشی به فروش می‌رسند از جمله مرغ و خفاش و مار.

آیا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تنفسی، می‌توان خود را واکسینه کرد؟
در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت افراد در برابر این نوع از ویروس کرونا وجود ندارد، اما پژوهشگران در کار ساخت آن هستند. این نوع جدیدی از ویروس است که پیش از این در انسان‌ها دیده نشده است، پزشکان هنوز باید خیلی چیز‌ها در مورد آن دریابند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید