کرونا با بدن چه می‌کند؟

کرونا با بدن چه می‌کند؟

این ویروس که (SARS-CoV-۲) نام دارد به جای درگیر کردن بینی باعث عفونت بافت‌های نرم و مجاری تنفسی در اعماق ریه‌ها می‌شود.

کد خبر : ۷۷۲۳۳
بازدید : ۳۸۵۸
ویروس کرونا با بدن چه می‌کند؟
با تایید مرگ بیش از ۲۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ و آلوده شدن بیش از ۷۶ هزار نفر در چین و کشور‌های دیگر به کروناویروسِ عامل این بیماری، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از جهانیان خواسته تا پیش از خارج شدن وضعیت از کنترل با این ویروس کشنده مبارزه کنند.

پیشرفت سریع این ویروس که نام کووید-۱۹ به بیماری ناشی از آن داده شده است، با وجود آن که ۹۹ درصد مبتلایان به آن تاکنون شهروندان چینی بوده‌اند، نگرانی‌های زیادی را در جهان ایجاد کرده است.

با گسترش این نگرانی‌ها و هشدار‌های مربوط به آن، دانشمندان و محققان در سراسر جهان تلاش‌هایی را برای آگاهی بیشتر از این ویروس جدید و چگونگی تأثیر آن بر بدن انسان انجام داده‌اند.

در ادامه مراحلی را که در صورت ابتلا به کروناویروس جدید در بدن فرد رخ می‌دهند به نقل از شبکه خبری "الجزیره" می‌خوانید:

سطوح مختلفِ شدتِ بیماری:
کروناویروس جدید با نام اولیه "۲۰۱۹ nCov" متعلق به خانواده ویروس‌هایی است که می‌توانند در انسان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی عادی یا بیماری‌های شدیدتر تنفسی مانند سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) را ایجاد کنند.

تصور می‌شود کروناویروس جدید از یک منبع حیوانی هنوز ناشناخته به یک انسان منتقل شده است. این ویروس عمدتا از طریق ذرات تنفسی از جمله قطرات ناشی از سرفه و عطسه‌ی افراد مبتلا به آن منتشر می‌شود.

به طور متوسط حدود پنج تا شش روز طول می‌کشد تا فرد بعد از آلوده شدن علائم خود را نشان دهد. با این حال، برخی از بیماران علائمی را نشان نمی‌دهند. به گفته دکتر ماریا ون کرکوو، رئیس برنامه اضطراری بهداشت WHO، این ویروس در دستگاه تنفسی تکثیر می‌شود و می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند.

به گفته این پزشک در برخی موارد که بیماری خفیف است علائمی مانند سرماخوردگی که شامل برخی از علائم تنفسی، گلو درد، آبریزش بینی، تب بروز می‌یابد و در موارد شدیدتر که مانند ذات‌الریه است همه این موارد شدیدتر بوده و به طوری که می‌تواند منجر به نقص عملکرد یکی از اعضای بدن و مرگ فرد شود.

با این حال در بیشتر موارد ابتلا تاکنون علائم خفیف مانده است. از حدود ۱۷ هزار مبتلای مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت ۸۲ درصد از موارد خفیف، ۱۵ درصد از این موارد شدید و تنها ۳ درصد از آن‌ها به صورت بحرانی طبقه‌بندی شده‌اند.

جدول زمانی مربوط به پیشرفت بیماری
به طور متوسط طی پنج روز از شروع علائم، افراد دچار تنگی نفس می‌شوند.
پس از حدود هشت روز مشکلات تنفسی شدید در افراد مبتلا مشاهده می‌شود.

این مطالعه جدول زمانی مشخصی برای زمان وقوع مرگ و میر در افراد مبتلا ارائه نداده است. با این حال یک مطالعه قبلی که در تاریخ ۲۹ ژانویه در ژورنال ویروس شناسی پزشکی منتشر شده است، بیان کرده به طور متوسط افراد در روز چهاردهم در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

مجله پزشکی نیوانگلند، در مطالعه‌ای که در تاریخ ۳۱ ژانویه منتشر شد، هم‌چنین گزارشی از چگونگی تأثیر عفونت کروناویروس بر بدن را ارائه داده است.

این مطالعه داده‌های پزشکی مرد ۳۵ ساله‌ای را که اولین مورد عفونت در ایالات متحده آمریکا بوده، بررسی کرد. اولین علامت بروز یافته از این بیماری سرفه خشک و به دنبال آن تب بوده است.

این مرد مبتلا در آمریکا در روز سوم بیماری، تهوع و استفراغ و به دنبال آن اسهال و ناراحتی شکمی را در روز ششم گزارش داد. در روز نهم، او دچار ذات‌الریه شده بود و در تنفس مشکل داشت.

تا روز دوازدهم، وضعیت او بهبود یافته بود و تبش فروکش کرد. با این حال او هم‌چنان آبریزش بینی داشته است؛ و در نهایت در روز چهاردهم به جز سرفه خفیف، هیچ علامت دیگری نداشته است. این مرد تا زمان انتشار این مطالعه هم‌چنان در بیمارستان بستری بوده است.
مبارزه با ویروس جدید کرونا برای دکتر‌ها مبارزه‌ای با ناشناخته‌ها بوده است. این ویروس چگونه به بدن حمله می‌کند؟ عوارض آن چیست؟ چه کسانی ممکن است به شدت مریض شوند یا جان خود را از دست دهند؟ روش درمانش چیست؟

مطالعاتی که پزشکان در خط مقدم در ووهان با شیوع این ویروس انجام داده‌اند در حال یافتن پاسخ به این سئوال‌ها است.

علایم بیماری اغلب خفیف است
مرکز مراقبت و پیشگیری بیماری‌های چین بیش از ۴۴ هزار مورد ابتلای تاییدشده را بررسی کرده است و نتایج را در قالب گزارشی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش:
علایم بیماری در ۸۱ درصد خفیف است
۱۴ درصد به علایم سخت مبتلا می‌شوند
در ۵ درصد نیز وضع بیمار رو به وخامت می‌گذارد
برخلاف گزارش‌های اولیه که نشان می‌داد مرد‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند، این گزارش نشان می‌دهد که تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد.

تب و حمله به ریه‌
این ویروس که (SARS-CoV-۲) نام دارد به جای درگیر کردن بینی باعث عفونت بافت‌های نرم و مجاری تنفسی در اعماق ریه‌ها می‌شود.

تب، خستگی و سرفه خشک متداولترین علایم در بین بیمارانی است که در بیمارستان بستری شده‌اند.

اما تیم‌های پزشکی مستقر در بیمارستان ژونگنان دانشگاه ووهان و بیمارستان جینینتان در ووهان می‌گویند که همه این علایم در همه بیماران دیده نمی‌شود.
ویروس کرونا با بدن چه می‌کند؟
از علائم دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۳۱ درصد تنگی نفس داشتند
۱۱ درصد بدن‌درد داشتند
۹ درصد دچار گیجی بودند
۸ درصد سردرد داشتند
۵ درصد گلودرد داشتند
این بیماری می‌تواند به سینه‌پهلو - التهاب ریه‌ها و آب‌گرفتگی کیسه‌های هوا - تبدیل شود و در نهایت باعث نارسایی ریوی شود.

اما این گزارش صرفا شامل مواردی می‌شود که بیمار به خاطر شدت بیماری در بیمارستان بستری شده است. خیلی از موارد خفیف این بیماری کشف‌نشده باقی می‌مانند.

اولین مرگ و میر
بر اساس مقاله‌ای که در مجله پزشکی لنست منتشر شده است، دو بیمار اولی که در بیمارستان جینینتان فوت کردند ظاهرا در سلامت کامل بودند، اما سال‌ها بود که سیگار می‌کشیدند و به همین خاطر ریه‌های ضعیفی داشتند.

بیمار اول مردی ۶۱ ساله بود که هنگام ورود به بیمارستان شدیدا سینه‌پهلو کرده بود. او مشکلات حاد تنفسی داشت، یعنی ریه‌هایش نمی‌توانستند به اندازه‌ای که برای زنده ماندن لازم است اکسیژن به بدنش برسانند. عاقبت دستگاه تنفس مصنوعی نیز کفایت نکرد و قلبش به خاطر نارسایی ریوی از کار افتاد.

او ۱۱ روز بعد از بستری شدن درگذشت.

بیمار دوم هم که مردی ۶۹ ساله بود از مشکلات حاد تنفسی رنج می‌برد. پزشکان سعی کردند که او را با استفاده از یک ریه مصنوعی درمان کنند، ولی این هم افاقه نکرد و نهایتا فشار خونش به شدت پایین آمد و از سینه‌پهلو و شوک عفونی مرد.
ویروس کرونا با بدن چه می‌کند؟
احتمال مرگ افراد مسن‌تر بیشتر است
در آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری الگویی واضح دیده می‌شود.

به گفته مرکز مراقبت و پیشگیری بیماری‌های چین، کمتر از نیم درصد بیماران زیر ۵۰ سال جان خود را از دست داده‌اند. اما بعد از آن به سرعت بر تعداد جان‌باختگان افزوده می‌شود:

۱.۳ درصد پنجاه و چند سال داشتند
۳.۶ درصد شصت و چند سال داشتند
۸ درصد هفتاد و چند ساله بودند
۱۵ درصد بالای هشتاد سال داشتند

البته میزان واقعی مرگ‌ومیر ممکن است بیشتر از این‌ها باشد، چرا که بعضی از بیمارانی که در حال حاضر تحت مداوا قرار دارند شاید در آینده فوت کنند و خیلی از موارد خفیف بیماری نیز هرگز کشف نمی‌شوند؛ و البته آن‌هایی که از قبل بیمار بوده‌اند.

آمار مرگ‌ومیر در بین کسانی که مشکل دیگری نداشته‌اند تنها ۰.۹ درصد است.

اما بر این اساس افزایش پیدا می‌کند:

۶ درصد کسانی که فشار خون بالا دارند
۶ درصد کسانی که از مشکلات مزمن ریوی رنج می‌برند، مثل کسانی که سال‌ها سیگار کشیده‌اند
۷ درصد مبتلایان به دیابت
۱۱ درصد بیماران قلبی و عروقی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید