تغییرات هفتگی بازار ارز و طلا

تغییرات هفتگی بازار ارز و طلا

در واکنش به عبور قوی اونس از مرز هزار و ۶۰۰ دلاری، سکه در روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه ۱۱۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به ۳۰ قدمی کانال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی رسید.

کد خبر : ۷۷۲۶۱
بازدید : ۳۲۹۰
اونس فلز زرد روز گذشته به رکورد جدیدی رسید. بهای این فلز در معاملات جمعه به بالاترین سطح خود از انتهای سال ۲۰۱۲ میلادی رسیده که بیش از ۸ سال از آن می‌گذرد. قیمت هر اونس از این فلز گرانبها به سقف ۱۶۵۰ دلاری صعود کرد.
در جریان معاملات روز پنج‌شنبه نیز تقاضا برای خرید دلار به طرز کم سابقه‌ای افزایش یافت و شاخص دلار به بالاترین سطح خود از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی رسید. نگرانی‌های مربوط به ویروس کرونا و ضعف رشد اقتصادی در اروپا، اونس را به رکورد ۸ساله خود با ثبت قیمت ۱۶۵۰ دلاری سوق داد.

رکورد‌های افزایشی طلای جهانی، قیمت سکه تمام بهار آزادی را تحت تاثیر قرار داده است. در واکنش به عبور قوی اونس از مرز هزار و ۶۰۰ دلاری، سکه در روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه ۱۱۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به ۳۰ قدمی کانال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی رسید.
سکه که در آخرین روز بهمن ماه، ۷۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رسانده بود، در اولین روز اسفندماه، ۴۰ هزار تومان رشد دیگر را به ثبت رساند و به قیمت ۵میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی پیش‌تر تنها در مهرماه ۹۷ سطح قیمتی بالاتری را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، مرز مقاومتی مهم در بازار سکه نقطه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است و برخی معامله‌گران باور داشتند رشد بیشتر طلای جهانی می‌تواند منجر به شکسته شدن این مرز شود.
به گفته فعالان، رشد دو روز آخر سکه تحت تاثیر افزایش بهای طلای جهانی بود. طلای جهانی عصر روز پنج شنبه روی عدد هزار و ۶۱۵ دلاری قرار داشت و رفتن آن به کانال هزار و ۶۰۰ دلاری انتظارات بازیگران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده بود. بیشتر معامله‌گران باور داشتند، رکوردشکنی اونس پس از عبور از مرز هزار و ۶۰۰ دلار، عامل اصلی شکستن سقف ۱۶ ماهه توسط سکه تمام بهار آزادی بود.

البته روز پنج شنبه دلار نیز حرکت در مسیر کاهشی را ادامه نداد و با ۱۰ تومان رشد به بهای ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومان رسید. با این حال، این میزان افزایش به اندازه‌ای نبود که زمینه ساز سقف شکنی سکه شود.

دو رکورد در بازار‌های جهانی
اونس روز گذشته به رکورد جدیدی رسید. بهای فلز زرد در معاملات جمعه به بالاترین سطح خود از انتهای سال ۲۰۱۲ میلادی رسیده که بیش از ۸ سال از آن می‌گذرد. قیمت هر اونس از این فلز گرانبها به سقف ۱۶۵۰ دلاری صعود کرد.

در جریان معاملات روز پنج شنبه نیز تقاضا برای خرید دلار به طرز کم سابقه‌ای افزایش یافت و شاخص اسکناس پشت‌سبز با رقم ۶۴/ ۹۹به بالاترین سطح خود از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی رسید. روند رشد ضعیف اقتصادی کشور‌های اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد.

یورو اکنون در کانال مهمی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت شانسی برای تقویت محسوس در برابر دلار داشته باشد؛ چراکه از نظر بنیادی شرایط منطقه یورو بدتر شده است. یک نوع جنگ احساسی در معاملات به چشم می‌خورد که در آن معامله‌گران نمی‌توانند نگرانی خود را مخفی نگه دارند. خیلی مهم است که چین برای حمایت از اقتصادش چه کاری انجام دهد و حمایت قوی باعث خواهد شد تا بازار‌ها مجددا اوج بگیرند.

اصلاح بازار‌های مالی و سهام می‌تواند یک کاتالیزور موثر برای افزایش قیمت جهانی طلا باشد. این احتمال وجود دارد که قیمت طلا به سوی۱۷۰۰ دلار به ازای هر اونس حرکت کند. اکنون سوال این است که چه مدت زمان لازم است تا قیمت طلا به این سطح برسد. برای کوتاه‌مدت، نباید قدرت مستحکم طلا در شرایط اخیر را نادیده گرفت.

در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال خرید طلا هستند و گروه دیگری نیز حاضر به فروش طلا در کوتاه مدت نیستند. اعتماد خوبی از سوی سرمایه‌گذاران به بازار طلا جلب شده است. طلا همچنان یک ذخیره مطمئن سرمایه‌گذاری در برابر نااطمینانی اقتصادی است و رابطه معکوس بین بازار سهام و بازار طلا همچنان تاثیر مهمی بر روند قیمت طلا خواهد داشت.
هر قدر قیمت طلای جهانی افزایش بیشتری را تجربه کند، به احتمال زیاد سکه نیز در بازارداخلی رشد زیادتری را ثبت خواهد کرد. در چنین شرایطی، تنها افت قیمتی دلار می‌تواند سد راه افزایش سکه تمام بهار آزادی شود.

نیم سکه در صدر بازار‌های داخلی
در هفته‌ای که گذشت، در بازار ارز و سکه شاهد افزایش قیمت بودیم؛ در این میان سهم نیم سکه از لحاظ رشد قیمتی بیشتر از سایر ارز‌ها و انواع سکه بود. نیم سکه در هفته‌ای که گذشت بالای ۷درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و تا کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بالا رفت.
این در حالی بود که پنج شنبه ۲ هفته پیش، نیم سکه روی عدد ۲ میلیون و ۶۱۵ هزار تومانی قرار داشت. سکه تمام بهار آزادی نیز در هفته گذشته ۸/ ۵ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و سهم ربع سکه رشد نزدیک به ۵ درصد بود. نکته جالب در مورد بازدهی بازارها، رشد کم دلار نسبت به انواع سکه بود.

شاخص ارزی در آخرین هفته بهمن ماه، کمی بیش از ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند که تقریبا دو برابر کمتر از بازدهی سکه تمام بهار آزادی بود. به گفته فعالان، سکه به دو دلیل در هفته گذشته از دلار سبقت گرفت. اولی همان روند بازار‌های جهانی و افزایش طلا بود.
طلا در هفته‌ای که گذشت به راحتی سد هزار و ۶۰۰ دلاری را شکست و در مقطعی از روز جمعه به هزار و ۶۵۰ دلار رسید. این ارقام تنها در اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی ثبت شده بودند. رسیدن به چنین رکورد‌هایی انتظارات افزایشی در بازار سکه داخلی را افزایش داد؛ از طرف دیگر بیشتر معامله‌گران باور داشتند ظرفیت رشد از قبل برای سکه تمام وجود داشت.
از نظر آنها، ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده به نزدیک ۶ میلیون تومان رسیده است و همین مساله اطمینان معامله‌گران برای خرید سکه را بیشتر می‌کرد.

در این میان، آنچه می‌تواند جلوی رشد سکه را بگیرد، از یک سو کاهش انتظارات افزایشی با نزدیک شدن به مقاومت‌های تاریخی است و از سوی دیگر، کاهش قیمت دلار نیز می‌تواند به عقبگرد قیمت سکه کمک کند.

البته کاهش بهای دلار حداقل تا اواخر روز جمعه توسط برخی از معامله‌گران دور از ذهن به نظر می‌رسید. این دسته عنوان می‌کردند، با رفتن ایران به لیست سیاه FATF خرید‌ها در روز شنبه افزایش بیشتری خواهد یافت و تحت تاثیر آن قیمت دلار رشد خواهد کرد.
با این حال، دسته دیگری از معامله‌گران باور دارند افزایش قیمت دلار پیش خور شده است و هر خبری از سوی FATF منتشر شود نیز نمی‌تواند قیمت دلار در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. به باور آنها، معامله‌گران در دو هفته اخیر با جو‌سازی پیرامون اثرات تصمیم FATF خرید‌ها را در بازار بالا برده بودند و احتمالا از امروز اثر این تصمیم، در بازار تعدیل خواهد شد.

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند ممکن است سخت شدن مبادلات با عراق و افغانستان و جابه جایی‌های اسکناس منجر به رشد قیمت دلار در بازار داخلی شود. از نظر آن‌ها گسترش بیشتر ویروس کرونا می‌تواند روابط ایران با کشور‌های همسایه را تحت تاثیر قرار دهد و جابه‌جایی‌های دلاری را مشکل و ورود اسکناس به کشور را دشوارتر کند. در این میان، کاهشی‌های بازار هم چنان باور دارند افت سنتی تقاضا در انتهای سال و افزایش عرضه شرکت‌های تجاری می‌تواند زمینه‌ساز افت قیمت انواع ارز شود.
تغییرات هفتگی بازار ارز و طلا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید