تولد نوزاد از تخمک منجمدشده برای اولین بار

تولد نوزاد از تخمک منجمدشده برای اولین بار

با روش آی‌وی‌ام در شرایط اضطراری یا وقتی تحریک به تخمک‌گذاری برای بیمار خطرناک باشد، می‌توان تخمک یا جنین را منجمد کرد. علاوه بر آن، استفاده از این روش خطر بازگشت سرطان را به همراه ندارد.

کد خبر : ۷۷۲۷۸
بازدید : ۱۰۷۸۶
تولد نوزاد از تخمک منجمدشده برای اولین بار
بنا بر گزارش‌ها برای اولین بار در جهان بچه‌ای از تخمک رشدیافته زنی در آزمایشگاه متولد شد. این تخمک منجمد نیز شده بود. پزشکان فرانسوی متخصص باروری در یادداشتی که در نشریه تخصصی سالانه سرطان‌شناسی منتشر شد نوشتند این پسربچه فرزند زنی ۳۴ ساله است که پنج سال پیش تخمک‌ها را از او گرفته‌اند.

این مادر در ۲۹ سالگی به خاطر ابتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی بود. اما این زن به علت این که تحت درمان بود زمان کافی برای مصرف هورمون‌های تحریک تخمک‌گذاری نداشت تا بدنش بتواند تخمک‌های بالغی تولید کند و سپس بشود آن‌ها را منجمد کرد.

در نتیجه این شرایط، دانشمندان هفت تخمک نارس را از تخمدان‌هایش استخراج کردند. سپس به روشی موسوم به بلوغ‌رسانی درو‌ن‌تنی (آی وی ام) تخمک‌ها را در آزمایشگاه به بلوغ رساندند. پس از آن که تخمک‌ها به حد کافی رشد یافتند، آن‌ها را با فرایندی موسوم به «شیشه‌ای شدن» منجمد کردند.

در روش شیشه‌ای شدن، دمای تخمک یا جنین را سریع پایین می‌آورند، و با این کار احتمال تشکیل بلور یخ و آسیب دیدن سلول مورد نظر را کاهش می‌دهند.

پس از درمان سرطان پستان، این زن به مدت پنج سال مشکلی نداشت، تا آن که به او گفتند نازا شده است.

دانشمندان از میان آن هفت تخمکی که از او گرفته بودند و بلوغ‌رسانی و منجمد کرده بودند، پنج تا را با موفقیت به دمای عادی برگرداندند و بارور کردند. سپس جنینی را به رحم او انتقال دادند و او آبستن شد و روز ۶ ژوییه ۲۰۱۹، پسری به نام ژول به دنیا آورد.

مایکل گرینبرگ، استاد تمام و رئیس بخش طب تولیدمثل و حفظ باروری در بیمارستان دانشگاه آنتوان بکلیر، گفت: «خوشحالیم که بیمار بی‌دردسر آبستن شد و بچه‌اش را سالم و به‌موقع به دنیا آورد.»

«من و همکارانم معتقد بودیم وقتی تحریک به تخمک‌گذاری ممکن نباشد، روش «آی‌وی‌ام» کارساز است.» استاد گرینبرگ گفت، کار آنان «نشان از پیشرفتی در عرصه حفظ ویژگی باروری دارد.»

او گفت: «با روش آی‌وی‌ام در شرایط اضطراری یا وقتی تحریک به تخمک‌گذاری برای بیمار خطرناک باشد، می‌توان تخمک یا جنین را منجمد کرد. علاوه بر آن، استفاده از این روش خطر بازگشت سرطان را به همراه ندارد.»

این دانشمند توضیح داد که او و گروه همکارانش می‌دانند که «تخمک‌هایی که در آزمایشگاه بلوغ‌رسانی شده‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که پس از تحریک تخمک‌گذاری استخراج شده‌اند، کیفیت پایین‌تری دارند.»

او افزود: «اما موفقیتی که در مورد ژول داشتیم، نشان می‌دهد که باید این گزینه را برای حفظ ویژگی باروری زنان عملی بدانیم. البته بهترین حالت آن است که همراه این روش، بافت تخمدانی را نیز منجمد کنیم.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید