تصاویر/ فستیوال "وداع با زمستان" در مسکو

تصاویر/ فستیوال "وداع با زمستان" در مسکو

ماسلنیتسا ریشه‌های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا سده ۱۴ میلادی تقریباً همزمان با نوروز ایرانی برگزار می‌شد. اما با گذشت زمان، با مراسم و باور‌های مذهبی کلیسای ارتودوکس آمیخته شد

کد خبر : ۷۷۲۸۰
بازدید : ۱۲۹۵۷
وداع با زمستان یا "ماسلنیتسا" (به روسی: Ма́сленица) جشن یک هفته‌ای است که در اسفند ماه (میان اواخر فوریه و آغاز ماه مارس) در روسیه و کشور‌های اسلاونژاد همانند بلاروس و اوکراین برگزار می‌شود.

ماسلنیتسا ریشه‌های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا سده ۱۴ میلادی تقریباً همزمان با نوروز ایرانی برگزار می‌شد. اما با گذشت زمان، با مراسم و باور‌های مذهبی کلیسای ارتودوکس آمیخته شد. در این هفته، باورمندان مسیحی از خوردن گوشت منع می‌شوند و واپسین هفته‌ای است که می‌توانند محصولات لبنی و تخم مرغ بخورند از همین روی به این جشن «هفته پنیر» نیز گفته می‌شود.

ماسلنیتسا از چله روزه ارتدکس آغاز می‌شود و هر روز هفته تا یکشنبه آداب و رسوم و برنامه‌های ویژه‌ای دارد. بلافاصله پس از ماسلنیتسا، «روزه داری بزرگ» آغاز می‌شود که طی آن از خوردن گوشت، کلیه محصولات حیوانی، موسیقی تند و رقص و پایکوبی منع می‌شوند. روزه بزرگ به عید پاک (ایستر) ختم می‌شود.

در این روز‌ها به دید و بازدید بزرگتر‌ها می‌روند و «بلینی» خانگی پخته و می‌خورند. بلینی نوعی پنکیک نازک است که از غذا‌های ملی روسیه محسوب می‌شود و معروف‌ترین نماد این جشن به حساب می‌آید.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید