آزمایش، تنها راه قطعی تشخیص کرونا

آزمایش، تنها راه قطعی تشخیص کرونا

در لحظات اولیه اطلاع از ویروس کرونا بیمارستان کامکار قم را برای قرنطینه موارد مشکوک آماده سازی کردیم، بیمارستان فرقانی با ۴۰۰ تخت خواب به عنوان بیمارستان رزرو در نظر گرفته شده بود.

کد خبر : ۷۷۲۸۵
بازدید : ۳۶۰۷
آزمایش، تنها راه قطعی تشخیص کرونا
پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دیشب سوم اسفندماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین خبر‌ها از کرونا در ایران پرداختند.

گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عفونت کرونا با خیلی از عفونت‌های دیگر تنفسی اشتباه گرفته می‌شود، گفت: هیچ کس از روی علائم ظاهری بیماری نمی‌تواند بگوید که بیمار به آنفلوانزا، سرماخوردگی و یا کرونا مبتلا شده است؛ لذا آزمایش تنها راه قطعی است که مشخص می‌کند فرد به کرونا مبتلا شده یا نه.

او با اشاره به اینکه تنها زمانی که مریض بدحال باشد آزمایش از او گرفته می‌شود، ادامه داد: این آزمایش مخصوص کسانی است که حال عمومی بدی دارند، معمولاً کسانی که مبتلا به این عفونت می‌شوند تا ۶ الی ۷ روز علائم کمی دارند و پس از آن علائم افزایش پیدا می‌کند؛ لذا علائم ویروس کرونا ممکن است در طول مدت ۶ الی ۷ روز به صورت خفیف خود را نشان دهد و بعد از آن تشدید پیدا می‌کند.

گویا با اشاره به اینکه خانواده‌های کسانی که مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند را به مدت ۱۴ روز تحت مراقبت قرار می‌دهیم گفت: این افراد در مرحله اول نیازی به آزمایش ندارد، اما اگر علائم بیماری را پیدا کنند تحت آزمایش قرار می‌گیرند.

گویا با بیان اینکه به محض اطلاع از وضعیت بیماری در چین تمامی پرواز‌ها با حمایت رئیس جمهور و هیئت دولت متوقف شدند و تاکنون نیز تمامی پرواز‌ها متوقف هستند بیان کرد: تنها به تعداد محدود پرواز‌های باری با رعایت صددرصدی نکات بهداشتی و ضدعفونی را به این کشور داریم.

مدرن‌ترین آزمایشگاه‌های دنیا را در اختیار داریم
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایش مخصوص کسانی است که حال عمومی بدی دارند؛ لذا از این عده آزمایش گرفته می‌شود تا بدانیم که چه اقداماتی را باید برای آن‌ها در نظر بگیریم، کشف موارد اولیه بیماری با موارد مرگ ناشی از بیماری خیلی به هم نزدیک است، بعد‌ها تحقیقاتی که در این زمینه صورت خواهد گرفت خیلی از نادانسته‌های مربوط به این ویروس را روشن خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در همه جای دنیا شناسایی بیماران با تاخیر صورت می‌گیرد، گفت: تنها یک هفته است که سازمان جهانی بهداشت کیت تشخیص این بیماری را در اختیار کشور‌های دنیا قرار داده است و ما هم از یک هفته پیش کیت را در اختیار داریم، اما قبل از این موضوع خودمان کار‌هایی را انجام داده بودیم؛ یعنی دو تا از مدرن‌ترین آزمایشگاه‌های دنیا را در اختیار داریم.

گویا با اشاره به اینکه از روز جمعه تیم بررسی اپیدمیولوژیک مستقر شده و خیلی چیز‌ها را برای ما روشن می‌کند، گفت: این بررسی به ما نشان می‌دهد که چه اتفاقی افتاده است و چه مسیری را باید طی کنیم؛ لذا تلاش می‌کنیم در کوتاهترین زمان ممکن موضوع را به مردم اطلاع رسانی کنیم.

مردم به ما اعتماد کنند
گویا بیان کرد: از مردم انتظار داریم تا به حرف‌های ما اعتماد کند ما این اعتماد را برای همه ابعاد زندگی نیاز داریم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکثریت قریب به اتفاق کسانی که مبتلا به این عفونت می‌شوند علائم خفیف و ضعیفی دارند، عنوان کرد: این عده بهتر است مراقبت کند و در منزل استراحت داشته باشند. ما روزانه با آن‌ها تماس می‌گیریم تا جویای احوال آن‌ها شویم، برای ما این موضوع مهم است که این اطمینان خاطر را به مردم عزیزمان بدهیم که با تمام امکانات جلوی این بیماری ایستاده‌ایم، حتی حاضر نیستیم یک مریض از جلوی چشمانمان دور شود.

او با اشاره به اینکه ما سختگیرانه با موضوع برخورد و تلاش کرده‌ایم تا مردم خیالشان راحت باشد، افزود: امکانات تشخیصی وجود دارد، ظرف دو ساعت بیمارستان فرقانی قم را برای بستری بیماران مشکوک در نظر گرفتیم.

گویا با اشاره به اینکه هر کسی هر موقعی که بخواهد می‌تواند به مراکز بهداشتی سرپایی مراجعه کند گفت: همکاران پزشک ما آموزش‌های لازم را دیده اند و نیازی ندارد که فرد به بیمارستان مراجعه کند، دوره این بیماری ۱۴ روز است، در این ۱۴ روز ممکن است حال عمومی مریض تغییر پیدا کند یا ثابت بماند، وقتی علائم بیماری شروع می‌شود پزشک به بیمار توصیه می‌کند که اگر حال عمومی اش ثابت است وضعیت جسمانی خود را گزارش دهد.
اگر علائم فرد تشدید پیدا کرد حتماً باید اقدامات تشخیصی لازم در نظر گرفته شود، تقریباً ۸۰ درصد افراد به فرم‌های خفیف این ویروس مبتلا می‌شود و بقیه کسانی که به فرم شدید مبتلا می‌شوند اگر خوب مراقبت شوند درمان خواهند شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تجربه قرنطینه سازی قرن‌ها پیش در برخی از نقاط دنیا دیده می‌شد و هر بار شکست می‌خورد اظهار کرد: آخرین مورد آن در ووهان چین بود که با شکست مواجه شد، در ووهان چین ابتدا تصمیم گیری شد تا قرنطینه سازی صورت بگیرد، اما بعد از مدت کوتاهی دیدند که این موضوع اقدامی علمی نیست و جز اینکه مردم را نگران کند چیز دیگری در بر نداشت.

مردم عادی نیاز‌ی به ماسک ندارند
او بیان کرد: مردم عادی نیاز‌ی به ماسک ندارند، رعایت آداب تنفسی و شستشوی دست کفایت می‌کند، اما نگرانی در مردم وجود دارد که می‌خواهند خود را راضی کنند، برای اینکه از مردم رفع نگرانی شود؛ وزارت بهداشت تمهیداتی را اندیشیده است، ترتیبی اتخاذ شده تا مردم راحت دسترسی به ماسک داشته باشند، توصیه اول ما شستشوی دست و رعایت آداب و تنفسی است.

او با اشاره به اینکه این بیماری آنقدر که مردم فکر می‌کنند خطرناک و کشنده نیست گفت: اکثریت کسانی که مبتلا به این بیماری شده اند افرادی هستند که مسن بوده اند و سن آن‌ها بالای ۵۰ الی ۶۰ سال است. یا بیماری زمینه‌ای داشتند و بقیه مردم اگر مبتلا می‌شوند به فرم‌های خفیف و کم علامت مبتلا شده اند.

گویا با اشاره به اینکه مردم می‌توانند به پزشک عمومی در صورت مشاهده علامت مراجعه کنند گفت: مردم می‌توانند به مطب‌های خصوصی و مراکز جامع سلامت در صورت وجود علائم مراجعه کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: کمیته کشوری درمان این بیماری امروز تشکیل شد و در آن در مورد مدرن‌ترین روش‌های درمانی دنیا برای کنترل این بیماری بحث شد، خوشبختانه کمیته کشوری موافقت کرد تا دو روش درمانی را برای بیماران شروع کنیم، لذا هر دو روش آزمایش خود را پس داده اند و به موفقیت‌های خوبی رسیده ایم، درمان دارویی مختص بیماران بد حالی است که بیماری زمینه‌ای دارند و یا از سن بالایی برخوردار هستند.

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در ادامه برنامه گفت: اکثر تماس‌هایی که با ۱۱۵ گرفته می‌شود به دلیل نا آگاهی از بیماری و حال عمومی افراد در جامعه است. مردم فکر می‌کنند که نیاز است تا با آمبولانس به بیمارستان انتقال یابند، باید زمانی با اورژانس تماس بگیرند که علائمی همچون تنگی نفس، تب، سرفه‌های شدید مشاهده شود.

سید محمدجمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی اراک در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یک مورد مبتلابه ویروس کرونا در اراک، از پزشکان ساکن در قم بود که پس از رجعت به اراک به محض شناسایی بیماری، اقدام ایزوله سازی صورت پذیرفت و در حال حاضر حال عمومی ایشان رو به بهبود است.

او به کمبود‌های تجهیزات پزشکی در اراک اشاره کرد و افزود:کمبود ماسک در بخش‌های خصوصی به شدت به چشم می‌خورد که البته با تجهیزات وزارت بهداشت امید آن می‌رود این نیازمندی تامین شود.

جمالیان همچنین به منظور جلوگیری از پیشرفت کرونا در اراک، به تعطیلی مدارس در این شهر خبر داد و افزود: به دلیل وجود دانشجویان قمی در اراک، دانشگاه‌های این شهر نیز تا پایان هفته تعطیل خواهد بود.

قم وضعیت مناسبی ندارد
قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه برنامه طی تماس تلفنی افزود: وزارت بهداشت دستور داده است که هیچگونه اطلاعات آماری از شیوع بیماری کرونا داده نشود، اما تعداد مبتلا شده به کرونا در قم بیشتر شده است و تعدادی از مبتلایان در سطح شهر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه باید وضعیت ویژه و خاص برای قم در نظر گرفته شود گفت: قم وضعیت مناسبی ندارد، از بعد از ظهر امروز شاهد پیک مراجعه افراد به بیمارستان‌ها هستیم، بیمارستان کامکار و فرقانی در قم برای بیماران ویروسی و کرونا اختصاص داده شده است؛ لذا از لحاظ اپیدمی بیماری زنگ خطر در قم ایجاد شده است.

قدیر گفت: در لحظات اولیه اطلاع از ویروس کرونا بیمارستان کامکار قم را برای قرنطینه موارد مشکوک آماده سازی کردیم، بیمارستان فرقانی با ۴۰۰ تخت خواب به عنوان بیمارستان رزرو در نظر گرفته شده بود.

برخی از مبتلایان تایید شده در قم از پرستاران هستند
او با اشاره به تفکیک دشوار مبتلایان به آنفلوانزا و مشکوکین به کرونا ادامه داد: تعدادی از مبتلایان تایید شده از کادر پرستاران هستند، در خصوص تجهیزات لازم همچون ماسک N. ۹۵ و لباس‌های ویژه مشکلی نداریم و از حیث تجهیزات و تخت بیمارستانی کمبود نداریم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید