جابه‌جایی قدرت در بهارستان

جابه‌جایی قدرت در بهارستان

بررسی ابتدایی راه‌یافتگان به مجلس یازدهم حاکی از پیروزی اصولگرایان است. همچنین نتایج نشان می‌دهد بسیاری از نمایندگان مجلس دهم رقابت را به رقیبان تازه‌وارد یا نمایندگان ادوار واگذار کردند.

کد خبر : ۷۷۳۰۰
بازدید : ۴۵۸۲
تکلیف بسیاری از کرسی‌های پارلمان یازدهم روشن شد و اسامی راه‌یافتگان به مجلس یازدهم از تغییرات بسیار زیاد این مجلس نسبت به مجلس دهم حکایت دارد؛ تغییراتی در گرایش سیاسی نمایندگان جدیدالورود که نشان‌دهنده جابه‌جایی قدرت در پارلمان است.
بررسی ابتدایی راه‌یافتگان به مجلس یازدهم حاکی از پیروزی اصولگرایان است. همچنین نتایج نشان می‌دهد بسیاری از نمایندگان مجلس دهم رقابت را به رقیبان تازه‌وارد یا نمایندگان ادوار واگذار کردند.

تکلیف حدود نیمی از کرسی‌های پارلمان یازدهم روشن شد. با پایان یافتن زمان انتخابات و آغاز شمارش آرا، تا عصر روز گذشته، ستاد انتخابات کشور اسامی راه‌یافتگان به یازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی را اعلام کرد؛ اسامی که نشان از تغییرات بسیار زیاد مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم و همچنین جابه‌جایی قدرت در پارلمان دارد.

پیروزی تازه‌وارد‌ها و نمایندگان ادوار
اسامی اعلام شده نشان می‌دهد بسیاری از نمایندگان مجلس دهم که توانسته بودند از سد بررسی صلاحیت شورای نگهبان بگذرند، در رقابت بر سر کرسی‌های پارلمان، رقابت را به رقیبان تازه‌وارد یا نمایندگان ادوار واگذار کردند.

اصلاح‌طلبان در اقلیت
از سوی دیگر بررسی ابتدایی راه یافتگان به مجلس یازدهم از پیروزی اصولگرایان در سراسر کشور حکایت دارد؛ موضوعی که تقریبا از زمان اعلام صلاحیت‌ها قابل پیش‌بینی بود و قرار گرفتن اصلاح‌طلبان در اقلیت پارلمان یازدهم محتمل به نظر می‌رسید. همچنین مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات مجلس یازدهم در روز برگزاری این انتخابات نیز چنین نتیجه‌ای را قابل پیش‌بینی کرده بود.

زمان اعلام میزان مشارکت
یکی دیگر از ویژگی‌های این انتخابات نحوه اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات است. ستاد انتخابات کشور دیروز رسما اعلام آمار نهایی مشارکت را به پس از شمارش کل آرا موکول کرد. این در حالی است که در انتخابات مجلس دهم، میزان مشارکت مردم به تفکیک استان‌ها اعلام می‌شد، اما در انتخابات دوم اسفند، تنها میزان مشارکت مردم در انتخابات تا ساعت ۱۵ روز جمعه دوم اسفند اعلام شد و پس از آن آمار رسمی در این زمینه منتشر نشد.

دیروز هم سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که آمار نهایی مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از اتمام شمارش آرا در کل حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که چرا میزان مشارکت در انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: پس از تجمیع آرای ۲۰۸ حوزه انتخابیه آمار نهایی مشارکت می‌تواند حاصل شود.
آرا در بخش قابل توجهی از حوزه‌ها در حال تجمیع است بنابراین آمار دقیقی از مشارکت به‌دست نیامده است. به دنبال تجمیع سریع‌تر آرا و اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم. موسوی با اشاره به گستردگی انتخابات خاطرنشان کرد: امکان مغایرت آمار در شرایط اعلام زودهنگام آن وجود دارد بنابراین در پایان شمارش آرای تمام حوزه‌های انتخابیه، میزان مشارکت اعلام می‌شود.

فهرست اصولگرایان پیروز احتمالی تهران
همچنین آخرین خبر‌ها از ستاد انتخابات کشور حکایت از پیروزی فهرست وحدت اصولگرایان دارد؛ فهرستی که با چالش و فراز و نشیب‌های بسیار میان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، طیف قالیبافی‌ها و همچنین جبهه پایداری با سرلیستی محمدباقر قالیباف بسته شد. بر اساس آخرین اعلام وزارت کشور تا لحظه تدوین این گزارش قالیباف حائز بیشترین رای در تهران شده است. پس از او مصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران قرار دارند.
البته افرادی خارج از این لیست نیز در رده‌های بعد از سی ام، قرار گرفته اند؛ وحید یامین پور و حمید رسایی که از فهرست وحدت خط خوردند، در رده‌های ۳۱ و ۳۲ قرار دارند. از فهرست‌های اصلاح‌طلبان نیز علیرضا محجوب، سهیلاجلودارزاده، مجید انصاری و مصطفی کواکبیان در رده‌های مختلف زیر ۴۰ قرار دارند. البته با توجه به پایان نیافتن شمارش آرا در تهران، احتمالا تغییراتی در رده‌ها رخ خواهد داد.

۲ هزار و ۶۳۸ گزارش مردمی
با این همه موضوع صحت انتخابات روز جمعه یکی از مواردی است که شورای نگهبان نتیجه را به پس از بررسی و جمع بندی گزارش‌ها موکول کرده است. با این حال گزارش‌هایی از تخلفات از سوی مردم به شورای نگهبان رسیده است.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در توییتر خود نوشت: «سامانه مردم ناظر از ابتدای راه‌اندازی تا ساعت ۱۳:۰۰ روز شنبه ۳ اسفند، ۲ هزار و ۶۳۸گزارش مردمی دریافت کرده است که یک هزار و ۱۶۵مورد آن مربوط به بعد از آغاز زمان رای‌گیری است.» به گفته سخنگوی شورای نگهبان، کارشناسان سامانه ۲۲۱ گزارش مستند و دقیق را برای بررسی و اقدام قانونی لازم به دفاتر استانی ارجاع داده‌اند.

نتایج اولیه انتخابات خبرگان در ۵ استان
همچنین خبر‌هایی از نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای خبرگان در حوزه‌های انتخابیه قم و مشهد نشان می‌دهد که آیت‌الله محمد یزدی در حوزه قم و آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در حوزه مشهد از پیشتازان انتخابات برای ورود به مجلس خبرگان رهبری هستند.
جابه‌جایی قدرت در بهارستان
جابه‌جایی قدرت در بهارستان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید